ENIGMA

ENIGMA

6.0

Vojna mozgov - aj tak by sa dala charakterizovať dramaticko-romantická snímka, nesúca v názve meno najznámejšieho vojnového šifrovacieho prístroja Enigma. Ten sa už stal námetom množstva filmov, ale hlavná úloha sa mu ešte donedávna neušla. Až teraz a to v prvom filme novej distribučnej spoločnosti Jagged Films, ktorej majiteľom nie je nikto iný ako Mick Jagger (dokonca ho uvidíme aj v cameo úlohe).

Enigma Enigma Enigma

Geniálny matematik Tom Jericho (Dougray Scott) sa musí v marci roku 1943 vrátiť z regeneračnej dovolenky, na ktorej sa zotavuje po rozchode s fatálnou Claire (Suffron Burrowsová). Nemecké ponorky totiž zmenili zpôsob kódovania správ práve v momente, keď sa cez oceán ženie spojenecký námorný konvoj. Na rozlúštenie miliónov možných kombinácii nového kódu, majú anglickí členovia dešifrovacieho tímu v Bletchley Parku (počas druhej svetovej vojny označovanom aj ako Station X) len krátke štyri dni. Tom Jericho sa za riešením vydáva rovnako intenzívne, ako po stopách tajomstva svojej stratenej milenky a spolupracovníčky Clair, ktorú stále miluje. Pomáha mu v tom starší typ nemeckého šifrovacieho stroja Enigma a len na prvý pohľad neatraktívna spolubývajúca Hester Wallaceová (Kate Winsletová).

Anglický režisér Michael Apted (režíroval bondovku Jeden svet nestačí) motivovaný snahou objasniť pravú históriu prístroja Enigma, ktorú hollywood stihol slušne prispôsobovať potrebám trhu (Ponorka U-571), stavil na scenár Toma Stopparda spracovaný na motívy rovnomennej literárnej predlohy - bestselleru Roberta Harrisa z roku 1995. Enigma je pomalšia, skoro až divadelná špionážna dráma, kladúca väčšie nároky na diváka. Dejová schéma sleduje paralelne dva príbehy, ktoré sa vzájomne prelínajú. Problémom snímky je jej častokrát zbytočne rozvláčné až nudné tempo. Absencia gradácie na správnych miestach a klasicky remeselná, ničím výnimočná réžia (nominácia British Independent Film Award je mi záhadou) jej tiež veľmi nepomáha. Tak sa vlastne stalo, že Enigma nie je ani dobrá dráma, ani dobrý špionážny, či komorne vojnový film. Zápletka je síce prekombinovaná, ale fabulovo tuctová a miestami až nezaujímavá.

Enigma Enigma Enigma

Hlavnú postavu geniálneho, ale osudom poznačeného matematika si zahral snaživý, ale slabučký Dougray Scott (M:I-2). Jeho Toma Jericha som mu vôbec neveril a pri niektorých scénach svoju úlohu doslova prehrával. Záchranou bola Kate Winsletová (časopis Empire ju označil ako najlepšiu anglickú herečku), ktorá si postavu snaživej „pracantky" plne vychutnala.

Enigma je presne typ filmu pre sobotný večer verejnoprávnej televízie. Nikoho neurazí a prijateľnou formou predstaví vojnu bez zbraní a násilia. Nič viac bohužiaľ neponúka.

Enigma (VB/Nemecko/USA, 2001, 117 min.)
Réžia: Michael Apted. Scenár: Tom Stoppard. Kamera: Seamus McGarvey. Hudba: John Barry. Hrajú: Dougray Scott, Kate Winsletová, Jeremy Northam, Suffron Burrowsová, Nikolaj Coster Waldau, Tom Hollande.