LILO & STITCH

LILO & STITCH

8.0

Označenie „rodinný film" sa vo svojej podstate v poslednej dobe akosi vyhýbalo tej správnej filmovej novinke.  Najnovšie filmy s touto charakteristikou, napĺňali svoje poslanie vždy tak maximálne na 50 percent. Buď sa nudili tí starší, alebo tí mladší návštevníci kín. Legendárna spoločnosť Disney, ale nezaspala na vavrínoch a vyprodukovala animovanú snímku, ktorá sa poučila z predchádzajúcich pokusov o rodinné kino a nezabudla na to najdôležitejšie - ísť s dobou. Deti sú vďaka vplyvu rýchlej a konzumnej kultúry už dnes iné, ako pred desiatimi rokmi a bojím sa, že čoskoro sa už nebude dať natočiť film, ktorý by úspešne spájal ľudské hodnoty s dynamickým, nezávadným a šikovne vymysleným scenárom. Disneymu sa to ale tentokrát až prekvapivo dobre podarilo.

Lilo & Stitch Lilo & Stitch Lilo & Stitch

Dvaja hlavní hrdinovia malá Lilo a mimozemský mutant Stitch sú vlastne smutní outsideri. Lilo žije po tragickej smrti svojich rodičov spolu so svojou mierne nezodpovednou sestrou Nani, nemá kamarátky a každý deň im hrozia problémy zo sociálkou. Akoby nemali starostí dosť z vesmíru prichádza ďalšia. V ďalekej galaxii práve prebehol súd, ktorý spečatil osud tvora s názvom „Experiment 626", ktorého autor, šialený vedec Jumba vytvoril len pre jednu činnosť - deštrukciu všetkého naokolo. Pre svoju nebezpečnosť má byť vyhostený na neobývaný asteroid. Všetko sa ale zvrtne a malý mutantík skončí na planéte Zem. Zhodou okolností práve blízko psieho útuľku kde si ho všimne malá Lilo a jej voľba nového domáceho miláčika je jasná. Experiment 626 mení majiteľa, meno (Stitch) a zábava môže začať. K tomu všetkému si ešte prirátajte dvojicu neschopných vyslancov z vesmíru, ktorí majú Stitcha chytiť a postavičku bývalého tajného agenta CIA a myslím, že si asi viete predstaviť, čo na vás v kine čaká.

Lilo & Stitch je príjemná rodinná komédia, ktorú budú deti milovať a dospelý na ňu len tak ľahko nezabudnú. Zmes čierneho humoru, pálčivých rodinných problémov, klasických vtipov pre deti (rôzne situácie vzniknuté komikou samotného Stitcha) a niekoľkých šikovných odkazov pre staršie publikum, drží pohromade a výsledkom je skutočne fungujúca rozprávka. Okrem povinných komediálnych pasáží, prichádza rad aj na vážne odkazy a ponaučenia, o ktorých vlastne tento animák je. Myšlienka dôležitosti rodiny a vzájomnej tolerancie, je nenápadne a hlavne nevtieravo vsúvaná do inak neustále gradujúceho a častokrát až šialeného deja. Nepozvaný hosť Stitch spôsobí veľa škody, ale v konečnom dôsledku všetky jeho chyby čoraz viac spájajú dve smutné sestry a sila rodiny sa stáva hlavným motívom snímka. Možno by bolo zaujímavé vedieť, ako film vlastne vznikal. Či autori Chris Sanders (debutant) a Dean Deblois (pracoval už na disneyovke Mulan) mali najprv nápad s malým nepríjemným tvorom z vesmíru, alebo či bol prvý sociálny motív dvoch osamotených sestier. V konečnom dôsledku je to jedno, Lilo & Stitch sa im jednoducho podaril v oboch variantách.

Bol som prekvapený niektorými negatívami, ktoré trápili kritiku. Najviac to "schytala" kvalita animácie, čo je pre mňa absolútne nepochopiteľné. Z animácie som mal práve naopak veľmi príjemné pocity. Netradičné stvárnenie hlavných postáv (mohutné telá a veľké nosy), pôsobí invenčne a celkovo zaujímavo. Záhadou sú pre mňa aj kritické názory na absenciu muzikálových scén a la Disney, pre ktoré je vraj Lilo & Stitch ochudobnený o silné momenty. Mne vôbec žiadne teatrálne spevácke vložky delfínov a mimozemských návštevníkov nechýbali a skôr si myslím, že je umenie nepomáhať si stokrát omletými žánrovými klišé. Nedocenenou stránkou filmu je výborná hudba Alana Silvestriho, dopĺňaná rokenrolovými vypalovákmi nesmrteľného kráľa Elvisa Presleyho.

Nebojte sa na Stitcha pre jeho detské zameranie vyraziť do kina, nič sa vám nestane. Nájdite si v programe nejaké večerné premietanie (eliminujete počet detských návštevníkov), a určite sa zabavíte. Mimochodom, ako správnemu konzumentovi sa mi dnes do rúk dostal malý Stitch z McDonaldu, ani netušíte aký je zlatý...

Lilo & Stitch (USA, 2002, 85 min.)
Réžia: Chris Sanders, Dean Deblois. Scenár: Chris Sanders, Dean Deblois. Hudba: Alan Silvestri. Hrajú v slov. znení: Lilo (Terezka Rúfusová), Nani (Helena Krajčiová), Stitch (Viktor Horján), Cobra Bubbles (Ivo Gogál), Jumba (Karol Čálik), Pleakley (Lubor Krištof).

autor Peter Konečný 2.9.2002
8.0
9.5