MILIÓNOVÝ ZÁVOD

MILIÓNOVÝ ZÁVOD

6.0

Poznáte to - peniaze sú až na prvom mieste. Presne v tomto duchu sa totiž nesie komédia Miliónový závod v ktorej je dovolené úplne všetko. Pravidlá neexistujú a jediné čo je dôležité, je vyhrať a to za každú cenu.

Bohatý majiteľ kasína Donald Sinclair (John Cleese) pripravil pre svojich klientov novinku: veľký závod o 2 milióny dolárov. Zbohatlíci sa o ne nebudú uchádzať sami, ale sa rozdelia na šesť tímov túžiacich po bohatstve. Potenciálni milionári sú vybraní náhodne a tak vzniknú veľmi zvláštne zostavy: rozhádaná židovská rodina s otcom gamblerom (Jon Lovitz), bratia Duan (Seth Green) a Blaine (Vince Vieluf s napuchnutým jazykom), čestný mladík Nick Schaffer (Breckin Meyer) a krásna pilotka (Amy Smartová), matka Vera Bakerová (Whoopi Goldbergová) s dcérou Merill,, futbalový rozhodca na úteku v podaní Cuba Goodinga a narkoleptický talian (ako vždy aj keď už menej vtipný Rowan Atkinson alias Mr. Bean). Na cestu z Las Vegas do Nového Mexika môžu vyraziť hocijako - peši, autom, lietadlom, na koni, alebo v balóne. Pravidlá nie sú žiadne - zbohatne len ten najšikovnejší a samozrejme najzákernejší.

Miliónový závod Miliónový závod Miliónový závod

Režisér Jerry Zucker (autor Prvého rytiera so Seanom Connerym či Ducha s Patrickom Swayzem a Whoopi Goldbergovou), jeden z dvojky bratov Zuckerových (autorov už komediálnej klasiky Pripútajte sa prosím, Bláznivá strela) natočil svižnú nenáročnú komédiu, plnú zaručených gagov a výborných hereckých výkonov. Fabula príbehu nie je nijak invenčná a v podstate výchádza z obľúbených komédii šesťdesiatych rokov (hlavne z Kramerovho trojhodinového Bláznivého sveta z roku 1963), kde sa partia ľudí naháňa za pokladom a samozrejme prežíva nezabudnuteľné komické situácie.

Miliónový závod sa dá charakterizovať ako sled viac, či menej vtipných momentov. Samozrejme závisí od diváka, na čo pristúpi a čo ho dokáže rozosmiať. Niekto bude pri lietajúcej krave, či hláške "Mali ste si tu veveričku kúpiť!" padať pod sedadlá nabitého multiplexu a niekto sa skôr pobaví nad skrytou kritikou neuveriteľnej moci peňazí a pri pohľade na stávkujúcich unudených miliónarov plných rovnako neuveriteľných nápadov ako si zahazardovať. Práve tieto scény ma pobavili oveľa viac, ako padajúca babka zo schodov, troška samoúčelná zrážka hláv dvoch šantiacich detí, či vypadnutie ľudského srdca určeného na transplantáciu z uháňajúcej dodávky.

Autori tejto bláznivej komédie sa snažili vyhnúť v dnešnej dobe tak populárnym fekálnym vtípkom, čo si vykompenzovali slušnou dávkou morbidity, ale nemusíte sa báť, tá sa šikovne až na pár výnimiek odohráva v náznakoch a mimo objektív kamery. Najväčším problémom ale stále ostáva nevyváženosť "zaručene" vtipných scén a na komédiu zbytočne dlhá minutáž (112 min.).

Rat Race (Canada/USA, 2001, 112 min.)
Réžia: Jerry Zucker. Scenár: Andy Breckman. Kamera: Thomas E. Ackerman. Hudba: John Powell. Hrajú: John Cleese, Jon Lovitz, Seth Green, Vince Vieluf, Breckin Meyer, Amy Smartová, Whoopi Goldbergová, Cuba Gooding, Rowan Atkinson.

autor Peter Konečný 8.8.2002
6.0
7.8