KLUB ŠEREDNÝCH ŽIEN

KLUB ŠEREDNÝCH ŽIEN

4.0

V poslednom období narástol počet kritických komédii, ktoré sa úsmevnou formou upriamujú na rôzne neduhy a dogmy spoločnosti. Nedávno sme sa v komediálnom snímku Ťažko zamilovaný dozvedeli, že ľudia s nadváhou sú z pravidla všetci vo svojom vnútri citliví dobráci a klamlivá fyzická krása neznamená vôbec nič. Po obéznych tak prichádzajú na rad vyslovene škaredí, ktorých prípadné samovražedné sklony má odvrátiť film Sorority Boys (Klub šeredných žien).

Klub šeredných žien Klub šeredných žien Klub šeredných žien

Byť americkým študentom znamená nielen občas zavítať do školy ale hlavne byť členom nejakého študentského klubu, ktorého aktivity prevažne pozostávajú z organizovania množstva alkoholických, sexuálnych a feťáckych party. Jedným z najvychýrenejších študentských klubov je bratstvo Kappa Omicron Kappa (KOK). Jeho už legendárnymi členmi sú výtržnícki študenti Adam (Michael Rosenbaum),  Dave (Barry Watson) a bulo Doofer (Harland Williams), ktorí sú ale po upadnutí do podozrenia, že majú prsty v krádeži značného obnosu peňazí z klubového trezoru, vyhnaní zo spolku a aj z internátu. V prezlečení za dievčatá sa síce pokúsia dostať späť aby získali dôkaz o svojej nevine, udalosti však naberú iný spád a všetci skončia na internáte dievčenského spolku, útočisku málo atraktívnych dievčat, kde samozrejme bezproblémov zapadnú. Ich plán na záchranu sa začne definitívne rúcať, keď sa Dave zaľúbi do jednej zo spolubývajúcich a Adam v prezlečení sa zapáči jednému z bývalých kamarátov. Navyše im všetci tí povrchní muži (akými boli aj naši hrdinovia) dávajú pocítiť, aké je to fantastické byť neatraktívnym dievčaťom.

Neviem, či v Spojených Štátoch narástol v uplynulom období počet samovrážd zmätených pubertiakov, ktorým média podsúvajú idoly ženskej a mužskej krásy 25. hodín denne. Inak si totiž neviem vysvetliť niekoľko posledných anti-samovražedných filmových produktov krajiny neobmedzených možností. Klub šeredných žien apeluje (opäť) na povrchné vnímanie ľudskej krásy. Podľa vzorca: „všetci pekní sú zlí a všetci škaredí sú dobrí“ navarili autori tejto komédie, schématický, ničím výnimočný príbeh. Komickú (gagovú) časť zastupujú trapasy spojené s faktom, že traja chlapi sú prezlečení za ženy a nikto si to samozrejme nevšimne. Kritickú časť filmu upriamili tvorcovia na „choré“ praktiky niektorých vysokoškolských klubov a na zaraďovanie a triedenie ľudí podľa toho, ako vyzerajú.

Tou najhoršou chybou, ktorá postihuje tínedžersko kritické komédie (oproti Ťažko zamilovaný na vás čakajú na zemi sa vrtiace vibrátory, zaschnuté spermie, odhalené prsia...) je skutočnosť, že pre svoje humanitárne zameranie nemôžu skončiť zle - jednoducho tak ako to beží v normálnom živote. Neskúsená dvojica scenáristov preto kombinovala a mixovala komiku s vážnou kritikou tak, aby to všetko na konci dopadlo dobre, škaredí sa všetci zamilovali a pekní vyšli na ocot. Dokonca museli v rámci ako takej uveriteľnosti pristúpiť na skutočnosť, že šéfka klubu šeredných dievčat Leah (v podaní Melissi Sagemillerovej) nemôže byť škaredá, pretože by sa do nej jeden z hlavných hrdinov nezamiloval a fabula príbehu by sa rozpadla, ako domček z kariet. Že by predsa len troška záležalo na tom výzore? :-)

Klub šeredných žien je ako komédia nudný (nápad s tým, že chlapi sa prezlečú za dievčatá baví asi desať minút) a ako film nedotiahnutý s množstvom scenáristických ústupkov, pochybných motivácii a umelých zauzlení. Ak sa napriek tomu rozhodnete pre návštevu kina, neodchádzajte pred koncom titulkov. Záverečná scéna je totiž venovaná zaujímavému ženskému kanibalizmu. Bože tie krásky a fešáci sú všetci tak blbí...

Sorority Boys (USA, 2002, 93 min.)
Réžia: Wally Wolodarsky. Scenár: Joe Jarvis, Greg Coolidge. Kamera: Michael O Shea. Hudba: Mark Mothersbaugh. Hrajú: Barry Watson, Harland Williams, Michael Rosenbaum, Melissa Sagemiller, Heather Matarazzo, Brad Beyer, Tony Denman, Kathryn Stockwood.

autor Peter Konečný 5.7.2002
4.0
8.2