SPIDER-MAN

SPIDER-MAN

8.0

Priznávam sa, že nie som fanúšikom žiadneho komiksového hrdinu či hrdinov a doma nechávam steny vyniknúť skôr bielou farbou, ako nejakým akčným plagátom lietajúceho mutanta. Spider-Man pre mňa donedávna znamenal pár komiksov, ktoré som si kúpil ešte na základnej škole a dve alebo tri epizódy na Fox Kids. Hlbšie som sa o tento fenomén začal zaujímať až tesne pred príchodom filmu kultového režiséra Sama Raimiho, ktorý podľa prekvapivých tabuľkových a zárobkových rekordov sľuboval unikátny filmový zážitok. Ľutujem, že som trocha neprimerane mojim skúsenostiam podľahol pavúčej manií a dopredu som sa tešil na recenziu s najväčším percentuálnym hodnotením, ktorú s chuťou napíšem. Kombinácia Raimi - Spider-Man mi nedávala spávať. Po prvej a o dva dni aj druhej projekcii som sa ale utvrdil v starom známom „Nie je všetko zlato, čo sa bliští". A to pri hollywoodskom filmovom páse platí dvojnásobne.

Spider-Man Spider-Man Spider-Man

Neexistuje asi vhodnejší kandidát na post spravodlivého, nepromožiteľného hrdinu, ako outsider Peter Parker (Tobey Maguire), dobrý a vzorný študent strednej školy, z ktorého si skoro všetci spolužiaci robia srandu a podobne ako Forrestovi Gumpovi mu dokážu znepríjemniť aj banálne cestovanie v školskom autobuse. Jediný, kto sa ho zastáva je krásna Mary Jane (Kirsten Dunst), ktorú Peter pozná a miluje už od detstva, keďže býva hneď vedľa domu jeho náhradných rodičov strýka Bena a tety May. Ona samozrejme chodí s bohatými, vyšportovanými krásavcami a Petra berie ako nešikovného kamaráta. Jedného dňa sa ale všetko zmení. Na školskej exkurzii do biologického laboratória zameraného na genetické modifikácie pavúkov, poštipne fotografujúceho Petra zmutovaný pavúk. Po pár hodinách začne na sebe badať úžasné viac menej pozitívne zmeny - zlepšenie zraku, zväčšenie svalovej hmoty, nadľudskú obratnosť, schopnosť liesť po stenách a občas vystreliť nejakú tú pavučinu. Keď už teraz nezíska milovanú M.J. tak nikdy.

Nie je ale sám, čo prežíva takéto genetické zmeny. Otec jeho spolužiaka Harryho (James Franco), bohatý vedec a šéf veľkej spoločnosti Oscorp - Norman Osborn (Willem Dafoe) sa pri nebezpečnom teste nového preparátu zmení na schyzofrénneho psychopata, ktorého ovláda smrtiaci Zelený Goblin (Zelený škriatok). Z Petra sa tak stáva zamilovaný Spider-Man chrániaci obrovský New York pred útokmi chorého, po moci bažiaceho Goblina. Klasický súboj dobra a zla môže začať.

Po Supermanovi a Batmanovi prichádza zatiaľ a pravdepodobne aj posledný „man" Spider-Man. V jadre sú všetky tieto komiksové postavičky rovnaké. Disponujú nadprirodzenými schopnosťami, všetko o sebe taja a milujú jednu krásnu ženu. Rozdiely sú v ich postupnom vývine a životných motiváciach. Spider-Man je príbehom mladého chalana, pre ktorého znamená poštipnutie pavúka a následné získanie schopností skôr traumu, ako zisk. Postupne si uvedomuje svoju silu a zodpovednosť za svoje činy.

Komiks nemá vo všeobecnosti zložitý, či inak náročný dej a Spider-Man nie je výnimkou. Jednoduchá stavba príbehu má svoje klady aj zápory, ale v konečnom dôsledku je nezmyselné kritizovať jej plochosť. Režisér Sam Raimi (Evil Dead, The Gift) natočil vernú adaptáciu literárnej predlohy a dovolím si tvrdiť, že lepšie by sa to asi nikomu nepodarilo. Romantickú drámu o hľadaní samého seba so všetkým, čo k tomu patrí zvládol úspešnejšie, ako Bryan Singer psychologický rozbor svojich X-Menov. Nečakajte ale klipovitý strih a akčný film plný špičkových efektov a súbojov. Veľká časť filmu je venovaná Petrovej snahe získať si srdce krásnej M.J. a zvládnutiu nových schopností. Paralelne s tým sa odohráva štúdia povahy človeka pre ktorého bola práca a túžba po moci úplne všetkým.

Spider-Man Spider-Man Spider-Man

Po trikovej stránke je Spider-Man až na pár scén zvládnutý veľmi dobre a prekusnuť sa podľa mňa dá aj fakt, že pavučiny miesto toho aby vylietali z mechanických dávkovačov, vystreľuje Peter rovno zo svojho tela. Ako nezaujatému divákovi mi to nepripadalo za až taký veľký zásah do pôvodného deja. To čo mi vadilo sa týkalo skôr presladenia niektorých srdcervúcich a pomerne nudných scén. O americkej vlajke v záverečnej scéne radšej pomlčím.

Herecké výkony hlavných hrdinov sú až na výborného a dokonale hnusného Willema Dafoeho (Čata, V tieni upíra) dobré, ale nijak výnimočné. Spider-Man Tobey Maguire (Zásady muštárne) podáva presný, ale len ľahko nadpriemerný výkon a dvadsaťročná Kirsten Dunstová (Dievčatá do toho, Bláznivo krásne) sa mi asi najviac páčila mokrá pod kvapkami dažďa.

Spider-Man patrí vo svojej kategórii filmov k tomu najlepšiemu, ale nafúknutá mediálna bublina z neho robí niečo viac, ako naozaj je. Ide o šikovne natočený film, ktorý napriek možnosti nezneužíva slepú dôveru fanúšikov a ponúka kvalitnú nenáročnú zábavu pre mäsového diváka. A o to hlavne tvorcom išlo...

Spider-Man (USA, 2001, 121 min.)
Réžia: Sam Raimi. Scenár: David Koepp, Alvin Sargent. Kamera: Don Burgess. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunstová, James Franco, Cliff Robertson, Rosemary Harrisová, J. K. Simmons, Joe Manganiello, Gerry Becker.

autor Peter Konečný 3.6.2002
8.0
8.1