MONTY PYTHON A ZMYSEL ŽIVOTA - PROJEKT 100

6.0

Klasici britského humoru Monty Python v tomto dielku z roku 1983 namiešali, ako zvyčajne, šialený koktejl absurdného humoru, v ktorom sa spája beznádejne zlý vkus s čistou brilantnosťou.

Medzi fanúšikmi cambridgeskej tlupy je táto snímka azda o niečo menej známa a obľúbená než notoricky opozerané hity Život Briana a Hľadanie svätého grálu - napokon, aj vo filmových kluboch sa vyskytuje s badateľne nižšou frekvenciou. To však neznamená, že by nebolo čo pozerať.

Zmysel života je akýmsi krížencom medzi kaleidoskopom scénok, na aký sme zvyknutí z Monty Pythons Flying Circus, a viac-menej spojitou dejovou líniou á la Svätý grál. Skladá sa zo siedmych obrazov alebo dejstiev, ktoré komentujú jednotlivé štádiá onoho bizarného javu zvaného ľudský život (narodenie, spracovanie v školskom systéme, vojna, stredný vek, staroba, smrť a medzitým ešte niečo, čo som zabudol :-). Časti filmu sú relatívne izolované, spája ich iba zopár chorých výplodov fantázie tvorcov, ako napríklad ryby s ľudskými hlavami v akváriu či križujúca budova Crimsonovej permanentnej zaisťovne s posádkou pirátskych účtovníkov.

Oproti iným prácam z dielne Pythonovcov v Zmysle života badať mierny deficit typickej kolážovej animácie, čo je trochu nezvyk, no na druhej strane vidno, že film vznikol v čase ich najväčšej slávy a mal pomerne slušný rozpočet - niektoré trikové sekvencie sú naozaj kvalitne spracované (explózia absurdne tlstého hosťa v reštaurácii, strieľajúce kartotéky Crimsonovej zaisťovne a podobne).

Snímka je plná vynikajúcich až klasických gagov, z ktorých niektoré sú nezmazateľne zapísané v dejinách komiky (spomeniem napríklad scénu sexuálnej výchovy). Tieto veci nemá zmysel opisovať, treba ich jednoducho vidieť a hotovo. No ako je u celovečerných pokusov Monty Pythona zvykom, tempo je nevyrovnané a geniálne momenty sa striedajú s hluchými miestami, ktoré nie sú samy o sebe zlé, ale medzi toľkou kvalitou pôsobia predsa len poslabšie (napríklad scéna zo zákopu v 1. svetovej vojne). Pokiaľ sa tomuto javu neviete prispôsobiť, budete sa pri pozeraní Zmyslu života cítiť nepohodlne.

Ak patríte medzi fanúšikov pythonovského humoru a Zmysel života nemáte ešte zaškrtnutý v kolonke "videné", rozhodne by ste mali využiť mierne zvýšený výskyt tohto filmu v kinách v rámci Projektu 100. Ak však ešte patríte medzi "nepokrstených", na vašom mieste by som si na zoznámenie s Monty Pythonom vybral skôr Život Briana či Svätý grál, keďže sú o čosi stráviteľnejšie. A ak vás zaujíma, čo sa z tejto snímky dozviete o zmysle života, odpoveď je 42.

Monty Python's The Meaning Of Life (GB, 1983)
Réžia: Terry Gilliam, Terry Jones. Scenár: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin. Hrajú: Graham Chapman, John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Terry Jones, Michael Palin.

autor Jano Hušták 8.4.2002
6.0
8.6