KAČACIA POLIEVKA - PROJEKT 100

KAČACIA POLIEVKA - PROJEKT 100

4.0

Keď v Spojených štátoch spomeniete meno Marx, väčšine ľudí sa vôbec nevybaví patriarcha s mohutnou bradou z učebníc dejepisu, ale pätica bratov - komikov, ktorí v 30. a 40. rokoch vládli filmovým plátnam. Groucho, Harpo, Chico, Gummo a Zappo Marxovci okrem filmu zvládali aj divadelnú komiku, kabaret, rozhlas a televíziu a ich kariéra (v rôznych zoskupeniach) trvala takmer 70 rokov.

Skutočnosť, že bratov  Marxovcov u nás prakticky nepoznáme, je spôsobená hlavne nešťastnou zhodou priezviska s praotcom socializmu (bolo predsa nemysliteľné, aby jeho meno zneucťovali dáki buržoázni darmožráči). Historickú chybu sa rozhodli napraviť dramaturgovia Projektu 100, a tak sa s Marxovcami môžeme zoznámiť v komédii, ktorú mnohí považujú za ich vrcholné dielo - Kačacia polievka.

Táto snímka z roku 1933 je svižnou satirou na intrigy medzinárodnej politiky a diplomacie. Jej hlavným hrdinom je Rufus T. Firefly, ktorý sa dostane na čelo bankrotujúcej krajiny zvanej Fridonia, keď milionárka pani Teasdaleová podmieni svoju finančnú pomoc dosadením pána Fireflya. Firefly je nepríjemný, cynický diktátor, ktorému nestačí absolútna vláda nad občanmi Fridonie - rád by sa navyše oženil s peniazmi pani Teasdaleovej. V tom mu však konkuruje veľvyslanec susednej Sylvanie Trentino, ktorý si navyše najme dvoch špiónov - Chicoliniho a Pinkyho - aby mu na Fireflya vyhrabali vhodnú špinu. Sieť intríg sa zaplieta viac a viac...

Marxovci azda ako prví dôkladne využili možnosti zvukového filmu - boli to skutoční majstri konverzačnej komiky a Kačacia polievka sa len tak hemží rôznymi slovnými hračkami a žartíkmi. Ich frekvencia miestami prekračuje 1 vtip  za 4 sekundy, a to ani veľmi nepreháňam. V podobne ostrom tempe sa odohrávajú aj situačné gagy, o ktoré sa stará najmä Harpo Marx v úlohe Pinkyho - jeho postava je totiž nemá.

Bohužiaľ, dnešnému divákovi bude tento film podľa mňa pripadať ako smutný triumf kvantity nad kvalitou. Konanie postáv je chaotické a protirečivé - všetko sa prispôsobuje Gagu. Dialógy pripomínajú jazdu na zhrdzavenej horskej dráhe - absurdné zmeny témy a dokonale nepreložiteľné slovné hračky sú sice strhujúce, ale načo je vtip, na ktorom sa človek nestihne zasmiať? No najviac mi zrejme chýbal akýkoľvek ohľad na celkovú stavbu filmu. Kačacia polievka veľmi pripomína sfilmované kabaretné predstavenie, je to nabitá séria bravúrne zahratých komických scénok. Záver filmu je navyše akoby useknutý a pomerne antiklimaktický, hlavne v porovnaní s dnešnou módou pompéznych záverečných scén. Je celkom možné, že tvorcom sa počas natáčania minuli peniaze a museli koniec trochu zimprovizovať.

Marxovci natočili toto dielko v čase, keď bolo filmové umenie na úplne inom stupni vývoja, než je dnes, a na výsledku to dosť vidno. Napriek svojmu veku je a vždy bude v určitom zmysle zábavný, no pre filmového fanúšika je zaujímavý skôr ako pohľad do histórie. Ak si chcete rozšíriť svoj filmový obzor, investovať zopár korún a 70 minút do Kačacej polievky sa vám určite oplatí.

Duck Soup (USA, 1933, 70 min.)
Réžia: Leo McCarey. Scenár: Bert Kalmar, Harry Ruby. Kamera: Henry Sharp. Hudba: Bert Kalmar, Harry Ruby.Hrajú: Groucho Marx, Harpo Marx, Chico Marx, Zeppo Marx.

autor Jano Hušták 12.4.2002