DIVOKÉ VČELY

DIVOKÉ VČELY

8.0

Po viac ako šiestich mesiacoch od premiéry sa aj do našich kín dostáva česká snímka Divoké včely. Ambiciózny titul debutanta v oblasti celovečerných filmov Bohdana Slámy stihol za svoje pôsobenie zozbierať množstvo kladných kritík, ale hlavne cenu za réžiu na MFF Rotterdam. Film, ktorý vynikajúco nadväzuje na formanovskú poetiku novej českej vlny ocenila festivalová porota za vytvorenie množstva neočakávaných charakterov a za svoj subtílny humor a nehu.

Život na úplnom zapadákove je veľmi ťažký a len málokto z nás si ho vie predstaviť. Objektív kamery nás zavedie do zabudnutého kraja niekde na severe Moravy, kde žijú ľudia, ktorí svoje problémy spojené s vysokou nezamestnanosťou a chudobou, kompenzujú nadmernou spotrebou alkoholu. Dalo by sa povedať, že ide o ideálne prostredie na akúsi sondu ľudských „odpadlíkov" a na zobrazenie nezadržateľného úpadku mladej generácie ľudí vyrastajúcej v drsnom prostredí vidieku.

Divoké včely Divoké včely Divoké včely

Lesný robotník, mladý osemnásťročný Kájo (Zdeňek Raušer) to nemá vôbec ľahké. Pracuje v kolektíve lesných robotníčok, ktorým ale viac ako práca chutí „zelená" a to hlavne počas pracovnej doby. Z miery ich nevyvedie ani šéf - hajník (Jaroslav Dušek) a jeho slová o práci a kapitalizme vchádzajú jedným uchom dnu a druhým hneď von. Kájo si okrem vyvádzania svojich spolupracovníčok musí ako najmladší vytrpieť aj časté nákupy tekutín pre neustále smädné alkoholické krky. Jediné čo ho teší je, že sa vždy môže v miestnom Kiosku stretnúť s predavačkou Božkou (Tatiana Vilhelmová), tajným terčom všetkých svojich citov. Malý stánok, kde nájdete tovar všetkého druhu, postavený medzi chátrajúcimi bytovkami, je spolu s hasičskou zábavou centrom miestneho života. Tu sa môžete porozprávať, vyspovedať, nakúpiť bez peňazí a stretnúť napríklad miestneho frajera Láďu (výborný Pavel Liška) zvaného aj Majkl. Božkynu kamarátku Janu (Vanda Hybnerová), neuveriteľne šťastne vydanú za flákača a gamblera Staňu (Josef Polášek) a jej starú lásku - Kájovho staršieho brata Petra (Marek Daniel), ktorý sa po necelých dvoch rokoch vrátil z veľkej Prahy. Do mozaiky ľudských trosiek zapadá Božkina mama, miestna prostitútka (ocenená Zuzana Krónerová) a Láďová babička (Eva Tauchenová), ktorá s Božkou a ani s jej „podarenou" mamou nechce mať nič spoločné.

Režisér a scenárista Bohdan Sláma dal viac ako na príbeh, na depresívnu atmosféru odľahlého dedinského prostredia. Ukazuje život taký aký je, bez zbytočných veľkých myšlienok a úsmevného podtextu. Postavy jeho filmu, sú zobrazené ako porazené osobnosti, ľudia bez budúcnosti, ambícii a perspektívy. Dokumentárny spôsob réžie pripomína snímku Bitva o život trojice režisérov podávajúcich obraz jednej českej dediny na konci tisícročia.

Divoké včely Divoké včely Divoké včely

Napriek tomu, že kritka si najviac „zgustla" na nevyrovnanosti filmu spôsobenej mimo iného absenciou hlavnej postavy a na amatérskych hereckých výkonoch obsadených nehercov, hodnotím práve tieto „nedostatky" skôr kladne. Dokumentárny nádych dáva priestor miestami úsmevným výkonom nehercov a výsledok ich snaženia nie je vôbec tak rušivý, ako by sa dalo očakávať. Ak teda máte chuť na podarený, smutno-komický hraný dokument, môžem vrelo doporučiť. Možno sa dozviete, že nie všetci na dedine pijú len pivo. Nájde sa aj milovník sladkej Pepsi...

Divoké včely (ČR, 2001, 92 min.)
Réžia: Bohdan Sláma. Scenár: Bohdan Sláma. Kamera: Diviš Marek. Hudba: Miroslav Šimáček. Hrajú: Tatiana Vilhelmová, Zdeněk Raušer, Pavel Liška, Vanda Hybnerová, Jaroslav Dušek, Marek Daniel, Zuzana Krónerová, Josef Polášek.

autor Peter Konečný 6.5.2002
8.0
7.1