TOTO JE MÔJ FOTER

TOTO JE MÔJ FOTER

5.0

Neznalec by si myslel, že Toto je môj foter je nový diel komediálnej série Fotor je lotor (Meet the Parents). No zdanie klame, toto je snaha oprášiť fotrovskú rolu Roberta De Nira a dať priestor aj inému komikovi, čo by chcel zažiariť a De Niro by mu pasoval do tandemu. Výsledok je však rozpačitý, lebo iba jeden z nich dokáže byť vtipný a utiahnuť celý film.

Zápletka je postavená na postave chlapíka menom Sebastian, ktorého presvedčí priateľka, aby išli na Deň nezávislosti navštíviť jej rodičov. Idea sa mu hneď pozdáva, lebo chce zapadnúť do famílie a vytasiť tam aj zásnubný prsteň a pozitívne sa zapísať. Lenže plán naberie drobnú trhlinu, keď sa na cestu tiež hlási jeho excentrický dudravý tatko Salvo, ktorý by chcel oťuknúť jej rodičov a či by bola pre nich dobrá partia. Tak začína víkend trablov i kultúrnych rozdielov talianskeho imigranta so synom a amerických zbohatlíkov.

Táto komédia ukáže svoj zásadný problém už v prvých dvadsiatich minútach. Meno Sebastian Maniscalco je mnohým asi neznáme, je to americký stand-up komik, ktorý sa mihol aj vo filmoch ako Green Book či The Irishman. No je rozdiel mať vedľajšiu roličku a utiahnuť celý film na vlastných pleciach. Maniscalco uveril sám sebe, takže vo filme sa jeho postava volá rovnako ako on a dokonca neustále komentuje dianie v monológu... ktorý vás začne pomerne rýchlo iritovať. Keď sa dostanete do rovnakého stavu ako ja, že vás hlavný hrdina vlastne otravuje, máte sčasti problém vstrebávať ďalšie scény. A Maniscalco je 50-ročný, nie príliš sympatický chlap so svojimi neurózami, ktoré by mohol poslať skôr do iného filmu.

Toto je môj foter

Keď dorazíme k postave jeho tatka (taliansky kaderník), situácia sa mierne zlepší, lebo De Niro hrá nekompromisného šomrajúceho pánka, ktorý síce nie je otec nevesty, ale otec syna, na ktorého je tiež prísny (aha, to je variácia!). Šanca stráviť predĺžený víkend s jej famíliou je priam živná pôda pre kultúrne nárazy.

Ellie pochádza z bohatých pomerov a jej rodičia majú drahú letnú haciendu, chodia do klubových reštík, kde nie sú napísané ceny a duo Sebastian-Salvo sem očividne nezapadá. Ani do vyčačkaných priestorov s drahými čajovými stolmi či ružovými perinami, čo využijú na sériové ohováranie. Až si poviete, že obe postavy robia všetko pre to, aby vám neboli sympatické – robiť si srandu z hostiteľov napriek ich pomerom...

Toto je môj foter

Navyše táto komédia chce robiť z vedľajších postáv groteskné postavy. Niekto je vopred odpísaný na pár gagov (postava brata), rodičia vedú nekonečné drísty, čo má posilniť ich elitárstvo, no pritom sa snažia byť voči hosťom aj priateľskí. Vznikajú tu jasné rozdiely, chlapci sa tu necítia úplne dobre, Ellie trošku tlačí na pílu a je otázne, ako to dopadne.

Maniscalco je možno dobrý stand-up komik, no tento typ humoru sa úplne nehodí do filmovej komédie, čo má 89 minút. Hoci má film fajn situačné scény, on sám v nich veľmi neohúri (scéna v helikoptére). De Niro či Kim Cattrall ich už vedia uchopiť lepšie. A pokiaľ ide o verbálne scény, dialógy či repliky, výsledok je taký polovičný – občas sa zasmejete, inokedy veľmi nie. Ťažko tu nájdete pamätný gag, sú to scény známe z iných komédií. Snaha o prekvapenie, tajnosti, niekoho niekde načapať atď.

Toto je môj foter

A čo je asi horšie... keď komedianti improvizujú na pľaci, často sa z toho niečo vydarené uchytí a vo filme ponechá. Na tomto kúsku netuším, čo také svieže mohol Maniscalco doniesť na pľac. Nestačí si robiť iba srandu zo samého seba. K filmovému vyzneniu treba aj dobrú chémiu – aspoň s De Nirom ju má a ich vzťah otec-syn je uveriteľný a spoločné scény sú funkčné. To symbióza s Leslie Bibb (priateľka) priam neexistuje.

Takže problém snímky nie je, že sa De Niro nechal ukecať na ďalšieho fotra, to je vlastné veľké plus. No jeho filmový syn Maniscalco si chcel splniť životný sen filmovej komédie – no vy nemusíte byť zaručene pri tom. Škoda, pozerateľných komédií je málo – to už trošku lepšie dopadla Celine Dion a Znova sa zamilovať.

About My Father (USA, 2023, 90 min.)
Réžia: Laura Terruso. Scenár: Austen Earl, Sebastian Maniscalco. Hrajú: Robert De Niro, Sebastian Maniscalco, Leslie Bibb, Kim Cattrall, David Rasche, Anders Holm, Brett Dier, Adan James Carrillo ...

autor Michal Korec 5.6.2023