STRÁŽCOVIA GALAXIE 3

STRÁŽCOVIA GALAXIE 3

8.5

Ak si odmyslíme číslovku pri recenzii, dojmy z filmu možno zaradiť do troch kategórií. Či očakávania nenaplnil, naplnil alebo prekročil. James Gunn režíruje posledný kúsok v stajni Marvelu a ponúka nám mamutiu 150-minútovú zábavu, kde stará partia musí zabrať naplno, odhodiť zábrany minulosti a ísť do riskantnej záchrany jedného z hlavných členov.

Pokiaľ u Strážcov fandíte najviac Rocketovi (ako ja), tento film bude pre vás balzam na dušu. Doteraz trošku nedocenený medvedík bol zdrojom sarkastických vtipov i skvelý pilot, no až tento diel sa mu pozrie pod kožu a konečne odhalíme jeho pôvod. Ba čo viac, Gunn sa správne rozhodol ako naštartovať, rozvíjať i ukončiť svoj tretí film. „Origin“ časť tvorcovia prekvapivo neprinášajú v plnej podobe pred úvodnými titulkami, ale roztrúsili ju do celej stopáže, prepájajú ju na aktuálne dianie skupiny, čo posilní ďalšie kroky.

A viac sa z deja ani neoplatí prezradiť. Stačí vám vedieť, že Strážcovia dávajú dokopy svoj nový lokál a zrazu sa prirúti hrozba, ktorá ich parťáka takmer stojí život a oni musia podniknúť všetko pre jeho záchranu. Z pôvodnej zostavy chýba Gamora, ktorá aktuálne fičí s Plieniteľmi a Stakarom, ale naplno tu zarezáva jej sestra Nebula, činia sa aj nové prírastky Kraglin a psík Cosmo. Ale na sesterské prieky sa nájde čas a hneď prvá misia do bizarnej základne OrgaCorpu prinesie veľké výzvy.

James Gunn od prvej časti urazil veľký kus cesty a pôvodná zostava sa mu pekne rozšírila, no váži si každého člena originálu. Pracuje s ním a každého nechá vyznieť, či ide Draxa, pri ktorom sa nezabúda, že kedysi bol starostlivý otec alebo Groota, ktorý má výrazný podiel na prestrelkách.

Gunn však vie, že postáv je oveľa viac a preto ich pri jednotlivých nasadeniach delí do skupín, vytvára nové interakcie alebo zahusťuje dianie. Každá skupina má potom iné výzvy, môže pomôcť inej alebo rieši niečo nečakané. Paralelné sledovanie línií pritom nie je únavné a dáva priestor nápadom, čo sa môže pokaziť, vyriešiť alebo aj zachrániť. A tu ich Gunn teda seká neúrekom.

Napríklad spomínaná infiltrácia do OrgaCorpu núka vtipné sekvencie, vyťahuje staré triky ako Petrov šarm alebo aj dravé riešenia iných členov skupiny. Nechýbajú drobné absurdity (vyhodené skafandre), úlety ako napríklad dizajn celej základne (organický pôvod) či jej obrancov. Na malej ploche sa udeje veľa a Gunn sa každú sekvenciu snaží využiť naplno. Do stopáže si nedal veľa zastávok, takže to zaberá.

Strážcovia galaxie 3

Strážcovia galaxie sú vždy dobre namiešaný koktail troch ingrediencií: akcie, zábavy, emócií. O prvú sa nemusíte vôbec báť. Už úvodná dravá akcia zatne do živého, je ohlušujúca, výborne strihaná, každý sa predvedie a rovno servíruje novú postavu Adama Warlocka (načrtnutý už na konci dvojky).

Čím sme ďalej, tým sú akčné scény väčšie, dramatickejšie, údernejšie. V druhej polovici prídu efektné zábery (duo Quill-Groot chrbtom k sebe či ich útek) a nezabudnuteľná prestrelka na jeden kamerový záťah (určite si ju vychutnáte). Záver sa odohrá na dvoch koráboch vo vesmíre, čo ponúka opäť veľké efekty.

Zábava je tak prítomná na viacerých úrovniach. Časť z nej generuje Gunn cez nečakané lokality, alebo aj správanie našincov. Iná prichádza cez dialógy, kde sa hašteria postavy – niektoré vtipy či hlášky sú jemne ošúchané, no odlišná nátura hrdinov dokáže stále pobaviť a ich naťahovanie si vychutnáte. Iste, je tu pár scén navyše (azda koniec na n-tú, trsanie k úspechu).

Strážcovia galaxie 3

No a napokon hudba sa prehupla do rozličných dekád; už nefičí iba na hitoch 70. rokov. Osobne mi chýbajú väčšie ikonické pecky, ale to je asi vec vkusu – hudobné vložky strihom stále zabavia (No Sleep Till Brooklyn, akustický Creep). Orchestrálna hudba dostala väčší priestor, takmer zabudnutý John Murphy ide tvrdo po emóciách.

Tie sú doménou tretieho dielu. Fakt, že sa hrabeme v citlivom pôvode Rocketa (pokusy na zvieratách, týranie) je ešte násobený snahou uzavrieť trilógiu. Aspekt fatálnosti (nikdy neviete, či opäť niekto nezomrie, veď je to finálny film) povyšuje silný zloduch, ktorý neváha veľa obetovať (bez spoileru nepopísateľné) a hrá sa pomaly na boha. Chukwudi Iwuji tu hrá výborného maniaka, ktorému veríte jeho nemilosrdnosť a ide z neho hrôza (rozhodne lepší výkon ako Kang - Jonathana Majorsa).

Strážcovia galaxie 3

Čaká na vás pár miest, kde môžete uroniť slzu, Gunn tu žmýka plný kotol emócií a finálna hodina seká jeden parádny moment za druhým. Pritom si stráži, čo môže, stále prekvapuje až do záverečných minút a už-už si myslíte, že neváha... ale to snáď nie...

Fakt je, že tretí Strážcovia galaxie sú oveľa vážnejší ako prvé dva, čo miestami ani nečakáte. A už 20 minút pred koncom som bol smutný, že to raz skončí (a to má film 150!) – také sugestívne chvíle sme tu azda nemali od čias Avengers: Endgame či Spidey: Bez domova. Vzťahy postáv, význam emócií, hra na to, komu patrí posledný záber, všetko tu sedí.

Strážcovia galaxie 3

Ak prvý diel nečakane priniesol veľkú akčnú zábavu, tretí diel série sa radí do kategórie, že samotné divácke očakávania prekonal. Toto je ideálna rozlúčka s partiou po deviatich rokoch a asi top Marvel kúsok po veľmi dlhom čase. A rozhodne nakopne vašu zvedavosť, čo nám chce James Gunn predviesť u DC konkurencie a aký má byť jeho pripravovaný Superman: Legacy (2025).

PS – IMAX verzia je prekvapivo naformátovaná na plné plátno po celý čas. Žiadne skákanie medzi úzkym a plným profilom, vizuálna bomba na celú minutáž. Zvuk je miestami už taký agresívny, že som bol ku koncu taký ohlušený, že by som aj z hlasitosti ubral. Ale o to viac zas vyniknú milé či dialógové scény vrátane finálového (doslova) dychberúceho momentu. 3D však nie je veľmi výrazné. Jednoznačne treba ísť do kina na najväčšie plátno, prémiové formáty (aj 4DX či iné) sú veľký zážitok.

Guardians of the Galaxy Vol. 3 (USA, 2023, 150 min.)
Réžia: James Gunn. Scenár: James Gunn, Dan Abnett, Andy Lanning. Hrajú: Chris Pratt, Zoe Saldana, Dave Bautista, Karen Gillan, Pom Klementieff, featuring Vin Diesel as Groot, Bradley Cooper as Rocket, Sean Gunn, Chukwudi Iwuji, Will Poulter, Maria Bakalova. V slovenskom znení: Michal Hallon, Kristína Turjanová, René Jankovič, Barbora Chlebcová, Petra Vajdová, Martin Zatovič, Vladimír Kobielsky, Roman Matisko, Marek Fašiang, Miroslava Belancová, Jana Wagnerová...

autor Michal Korec 3.5.2023
8.5
STRÁŽCOVIA GALAXIE 3