EVIL DEAD: VZOSTUP ZLA

EVIL DEAD: VZOSTUP ZLA

7.0

Na horory a krvavé filmy nie je apríl vôbec márny. Evil Dead sa prebúdza po 10 rokoch, aby nám ukázal silný intenzívny horor – a na to, že mal pôvodne vyjsť priamo na HBO Max, ide o celkom podarenú záležitosť. Na rozdiel od súčasnej línie tínendžerských hororov sa tu s nikým nemazná, nehrá iba na lacný efekt, maximálne tlačí na pílu a ponúka intenzívnu úroveň brutality (nálepka 18+ tu nie je iba marketingový ťah).

Evil Dead bol vždy známy ako „lesný horor“, kde krvilačné zlo kosilo skupinu ľudí v lese či divočine. A o túto sekvenciu nebudeme ukrátení ani v tomto prípade, ale väčšina filmu sa odohrá prekvapivo v meste. Režisér Lee Cronin (The Hole in the Ground) sa dobrovoľne rozhodol, že prenesie teror zla do starého paneláku, ktorý je tesne pred zbúraním a je to ideálna destinácia, kde treba prepašovať čosi tajomné a začať likvidovať obyvateľov. Gro filmu sa pritom odohrá na jedinom poschodí, kde je do 10 ľudí v niekoľkých bytoch.

Zlo sa sem dostane počas jedného zemetrasenia, keď chlapec nájde v podzemí zvláštnu knihu a pár platní. Len čo si jednu-dve vypočuje, začne ísť do tuhého. Jeho matka je posadnutá zlom a namieri hnáty i zbrane priamo na svoje deti i sestru Beth, ktorá sem prišla na návštevu z koncertného turné v Ázii. Ale len čo opustí dvere svojho bytu, nemusia byť v bezpečí ani žiadni susedia.

Koľko teroru sa dá vyčarovať na jednom poschodí, garáži či pár bytoch? Lee Cronin vám dokáže, že riadne veľa. Evil Dead Rise už v prológu (zámerne z neho neprezradím veľa) ukáže, že svoje postavy rozhodne šetriť nebude. Po ňom si trošku oddýchneme a spoznáme päť kľúčových postáv: dve sestry a tri deti, ktoré potiahnu veľkú časť filmu na vlastných pleciach. K tomu si pripočítajte pár susedov a hrôza môže začať. Cronin sa veľmi neobťažuje jej vysvetľovaním – buď si ho necháva na vedľajší film, alebo ani nemá záujem dať divákom detaily. Primárne ide o zlo, teror, hrôzu, nie dejové kľučky.

Evil Dead: Vzostup zla

Je to sčasti škoda, lebo Necronomicon i trio platní by sme radi ocenili aj v bližšom preskúmaní. Na to však nemá Cronin čas, takže krvavá mela na všetky strany príde pomerne rýchlo. A len čo začne, už nepoľaví. V tom smere je Evil Dead Rise nekompromisný kúsok – maximálna hodina teroru, kde ani nemáte chvíľku na vydýchnutie. Režisér navyše začne rýchlo gradovať dianie v niekoľkých izbách a na chodbe. Rýchlo odstráni možnosti úniku, nedáva veľa priestoru ostatným a ide tvrdo pod kožu. Každá izba si pýta drsnú scénku a intenzívny boj.

Úroveň násilia je miestami extrémna a pripomína viaceré iné horory alebo aj klasickú Pílku (Saw). Je zrejmé, že brutalita je trademark tejto série a Cronin nechce ostať nič dlžný, takže každú postavu chce fyzicky riadne vytrápiť. Istý čas to funguje, ale po čase nastúpi aj naťahovanie scén a nepochopenie pravidiel. Posadnutá matka je akoby nesmrteľná – pýta si pecky do hlavy, dlho prežije všetko... Menej postáv znamená aj menej obetí, ale s tým sa dokážete vysporiadať.

Evil Dead: Vzostup zla

Evil Dead Rise je však relatívne vážna záležitosť, na humor tu neostáva veľa miesta, takže pokiaľ tu nepristúpite na hru s extrémnou brutalitou, ako súčasť nadsádzky, nebudete sa baviť, ale skôr napínať. Réžia vás úmyselne tlačí do nepohodlného módu, aby vám bolo ťažko, podobne ako postavám vo filme. Kinozážitok prirodzene umocní agresívny zvuk i občasné ľakačky, tak skôr môžete oceniť kameru a fyzicky ťažké chvíle. Ako variácia na horory 80. rokov i poctu Samovi Raimimu to bude stačiť, ale...

...nemôžem si pomôcť, ale bez ikonických predmetov či momentov (kedy príde brokovnica, ako bude využitá motorová píla) ide skôr o mäso, ktoré už vo finálnej tretine až tak nenadchne a skôr unavuje. Tá valná miera hnusu, prehnanej brutality či odkazov na iné filmy nebude sedieť každému a u mňa vo finále zabrala skôr polovične. Výborný nápad s finálnou podobou bubáka totiž koliduje s tým, ako sa mu budeme musieť postaviť. Pravdepodobne aj diváci sa rozdelia do dvoch táborov: jeden bude chváliť vizuálne jatky, druhý len neveriaco pozerať, že OK, šokujeme naplno, ale nie je to už len čisto na efekt?

Evil Dead: Vzostup zla

Evil Dead Rise je určite jeden z lepších komerčných hororov roka i posledného obdobia. Agresívny intenzívny žáner s explicitnou brutalitou pre dospelých. Máme tu nový kult, respektíve film na ktorý sa bude spominať aj o štyridsať rokov, ako na famóznu Raimiho jednotku? Asi ťažko. Ak však boli cieľom výrazná krvavosť a teror, je možné, že na tie tak skoro nezabudnete.

Evil Dead Rise (Nový Zéland / USA / Írsko, 2023, 97 min.)
Réžia: Lee Cronin. Scenár: Lee Cronin. Hrajú: Mirabai Pease, Richard Crouchley, Anna-Maree Thomas, Lily Sullivan, Noah Paul, Alyssa Sutherland, Gabrielle Echols, Morgan Davies, Nell Fisher, Billy Reynolds-McCarthy, Tai Wano, Jayden Daniels, Mark Mitchinson, Melissa Xiao

autor Michal Korec 23.4.2023
7.0
EVIL DEAD: VZOSTUP ZLA