TETRIS

TETRIS

8.0

Snímka Tetris, novinka na streamovacej platforme Apple TV+, rozpráva neuveriteľný príbeh o tom, ako sa najznámejšia videohra dostala do celého sveta. Henk Rogers, hlavná postava filmu, sa totiž v roku 1988 rozhodne zariskovať a celý svoj majetok investuje do práv na distribúciu predmetnej hry.

Rogers je pôvodom Holanďan a kvôli práci a rodine pendluje medzi Amerikou a Japonskom. Má milujúcu manželku a štyri deti. Vlastní počítačovú firmu a jeho vášňou sú programovanie a dizajn videohier. Zúčastňuje sa mnohých veľtrhov, na ktorých prezentuje svoje nápady. Keď na jednom z nich narazí na hru Tetris, rozhodne sa vycestovať na turistické vízum do ďalekej Moskvy...

Dej „dobovej“ drámy Tetris sa odohráva v osemdesiatych rokoch minulého storočia v USA, Moskve a Tokyu. Henk sa objavuje v Sovietskom zväze práve v čase, keď sa na čelo ZSSR dostáva Michail Gorbačov. Blíži sa nezadržateľný koniec veľkého impéria, avšak komunistické štruktúry sa svojho postavenia odmietajú vzdať. Uprostred tohto sveta žije Alexej Pažitnov – programátor a vývojár Tetrisu, ktorú vymyslel v roku 1984 a na ktorú nemá prakticky dosah. Názov vznikol spojením slov tetra (latinsky štyri, každý blok má štyri dieliky) a slova tenis.

Film sleduje zložité machinácie medzi niekoľkými obchodnými hráčmi, ktorí sa snažia zabezpečiť práva na hru pre Európu aj Ameriku. Veci sa začnú vymykať spod kontroly, keď sa Henk rozhodne vyjednať dohodu s Alexejom. Avšak hneď po vystúpení z lietadla zisťuje, že Moskva je úplne iný svet, kde sa komunizmus riadi úplne neznámymi pravidlami.

Henk tvrdohlavo presvedčuje sovietsku firmu, aby patent a práva na distribúciu dali práve jemu. Ocitá sa tak v nebezpečnej hre, v ktorej sa mu súpermi stanú aj agenti KGB. V príbehu dominujú právne bitky, veľa sa hovorí o termínoch, dokedy platia zmluvy a pod.. Napriek tomu má filmová novinka Tetris svižné tempo, a hoci otvára menej známu tému patentov, prezentuje ju zaujímavo a v niečom aj fascinujúco.

Tetris

Tvorcovia sa vyhrali aj s vizuálnou stránkou filmu. Rozprávanie je rámcované ako počítačová hra, ktorej retro (8-bitová) grafika sa objavuje v jednotlivých záberoch. Dej je rozdelený na jednotlivé lokácie a postavy sú prezentované ako hráči vo videohre. Postupujúci dej je stupňovaný po leveloch. A všetko je krásne „rozpixelované“.

Henk je pod neustálym tlakom presne tak, ako keď hráč nevie, kam čo najlepšie zaradiť padajúci blok. Ak prehrá, všetky jeho peniaze sú fuč. A čo viac, ak urobí nesprávny krok, môže skončiť hoci aj niekde na Sibíri v gulagu. Padanie blokov sa v hre neustále zrýchľuje. Tak ako Henk, ktorý sa snažiac žonglovať so všetkými okolitými nástrahami a tlakmi zrýchľuje tiež... Obraz dopĺňa syntetická hudba, v ktorej sa objavujú klasické dobové hity, ako napríklad Final Countdown. Niekoľko piesní v anglickom origináli je prespievaných v ruštine, tak ako bolo v minulosti zvykom.

Tetris

Na úspechu snímky má jednoznačný podiel Taron Edgerton, ktorého herecký výkon sme mohli obdivovať v sérii Kingsman (2014 – 2021), ale najmä v Rocketmanovi (2019), kde stvárnil legendárneho Eltona Johna. Edgerton je autentický a vtipný. Vo všetkých filmových situáciách pôsobí vierohodne. Ako naivný, ale aj šikovný podnikateľ je presvedčivý, hoci jeho Henk nie je typickým americkým biznismenom.

Pre mnohých slovenských divákov bude však objavom skôr Nikita Efremov v úlohe Alexeja Pažitnova – vynálezcu predmetnej kultovej hry. Herec ruského pôvodu nadbytočne neprehráva, jeho civilné herectvo sa bravúrne strieda s drsnými scénami plnými napätia. Režijne sa na projekte podieľal britský režisér Jon S. Baird, ktorý zaznamenal úspech s filmom o svetoznámych komikoch (Stan & Ollie, 2018), kde sa mu podarilo nakombinovať graficky štýlovú pochúťku ochutenú skvelou dobovou hudbou.

Tetris

Napriek tomu, že Bairdova novinka Tetris prináša aj ťažšie témy, nebráni sa ani humorným prvkom. Tetris je thriller z obdobia studenej vojny, v ktorom nechýbajú dvojití agenti. Boj o licenčné práva si udržiava napätie až do samotného konca. Svižne natočenú originálnu drámu so štylizovanou hudbou a grafikou sa jednoducho oplatí vidieť aj tým, čo Tetris nikdy nehrali.

Súčasná politická situácia na Ukrajine dáva naviac možnosť sa na film pozrieť aj z iného uhlu pohľadu. Zmena či demokratizácia v Rusku stále nehrozí. Ale je nutná a potrebná!

Tetris (UK / USA, 2023, 118 min.)
Réžia: Jon S. Baird. Scenár: Noah Pink. Hrajú: Taron Egerton, Mara Huf, Miles Barrow, Rick Yune, Nikita Efremov, Toby Jones, Aleksey Shedko, Natalia Gonchar, Oleg Stefan, Roger Allam, Anthony Boyle, Ayano Yamamoto, Nino Furuhata...

autor Barbora Gvozdjáková 16.4.2023
8.0
TETRIS