SKÚŠKA UMENIA

SKÚŠKA UMENIA

8.0

Lajkuj bližního svého… Málo opisuji, jsou originální.

Kouření zabíjí lidi, co je dobré pro přírodu.

Naše generace nemá problém. A to je ten problém.

„Před pár lety mě vedení Akademie výtvarných umění oslovilo, jestli bych natočila televizní pořad ke 220. výročí založení školy. Přišla jsem tehdy s návrhem, že by mě spíše zajímalo natočit celovečerní film, a to přímo o přijímacích zkouškách na nejprestižnější uměleckou školu“, hovorí o svojom novom dokumente Skúška umenia scenáristka a režisérka Adéla Komrzý.

Skupina pedagógov po prvom dni prijímačiek na umeleckú školu premýšľa nad zadaniami pre uchádzačov o štúdium. Podľa ich vlastných slov doslova „solia“ nápady... Samotný výberový proces má niekoľko kôl. Najprv sa pedagógovia s adeptami rozprávajú o zaslaných portfóliách. Následne sa pýtajú otázky spojené s umením, zaujímajú sa o ich všeobecný prehľad a názor. Skúšajúci nechajú študentov aj hlasno si zakričať. Nesúdia ich, počúvajú a otvorene s nimi komunikujú.

Adéla Komrzý sa v očiach filmových fanúšikov a kritiky pozitívne zapísala snímkou Jednotka intenzivního života, ktorá bola v roku 2022 ocenená Českým levom. V pôsobivom dokumente sa pokúsila (úspešne) odtabuizovať tému paliatívnej starostlivosti. Po náročnej téme prichádza Komrzý s „odľahčenou“ novinkou Skúška umenia, za ktorú si opätovne prevzala prestížnu sošku Českého leva za najlepší dokumentárny film, tentoraz v tandeme so spolurežisérom a spoluscenáristom Tomášom Bojarom.

Na Slovensku snímku v marci tohto roku uviedol Medzinárodný festival Febiofest. V Čechách sa v júli 2022 premietal na filmovom festivale v Karlových Varoch, v rámci ktorého snímka získala cenu súťaže Proxima ako aj cenu medzinárodnej kritiky FIPRESCI. Adéla Komrzý vyštudovala dejiny umenia na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity. Pred troma rokmi absolvovala réžiu dokumentárneho filmu na FAMU, kde svoje bakalárske štúdium ukončila dokumentárnou snímkou Výchova k válce v rámci seriálu Český žurnál. V roku 2018 sa zúčastnila projektu Berlinale Talents.

Skúška umenia

O talentových skúškach, ktoré sú osou dokumentu, Adéla Komrzý hovorí: „Talentovky jsou zároveň velmi dramatické období. Pedagogové tu rozhodují o následujícím osudu uchazečů a tíha oněch rozhodnutí se propisuje do celkově hutné atmosféry ve škole. Pedagogové svou odpovědnost reflektují a připouští si ji více či méně. Dokonce se někteří vnímají jako „strážci brány“, kteří bdí nad každým, kdo překročí onen osudný práh. Do procesu přijímaček se promítají hodnoty instituce, která vychovává absolventy tvořící budoucí uměleckou scénu.”

Z formálneho hľadiska je Skúška umenia koncipovaná podobne ako režisérkine predošlé dielo. Do deja sama priamo nezasahuje. Hoci v dokumente dominujú dlhé zábery s minimom strihov, dej je nanajvýš pútavý. Snímka reflektuje súčasnú českú spoločnosť ako aj postavenie umelca v nej. Neukazuje ho však čiernobielo, ale vytvára mnohofarebnú a mnohovrstevnú mozaikovú skladačku.

Skúška umenia

Nový dokument je generačnou výpoveďou. Nevyhýba sa žiadnej téme – ani inakosti, ani rodovej identite. Na prvý pohľad kladie banálne otázky: Prečo konkrétny jedinec vlastne tvorí? Je dôvod pre vytváranie umenia sebecký alebo skôr altruistický? Jedna z uchádzačiek o štúdium tvrdí, že umenie robí preto, aby bolo ľuďom lepšie. Časť komisie uvažuje nad postavením žien v umení a spoločnosti ako takej. Premýšľa, prečo práve ony sú pri ústnych pohovoroch uzavretejšie.

Záujemci o štúdium sú veľmi svojské postavičky. Svojrázne individuality, medzi ktorými nájdeme exhibicionistov, provokatérov, labilnejších ale aj zakríknutých či „nenájdených“ jedincov, nebinárne osoby... Každý po svojom a s iným prístupom k umeniu je presvedčený o tom, ako raz dobyje umelecký svet.

Skúška umenia

Zdanlivo bizarne popri celom prijímacom procese pôsobí veľký kríž na chodbe oproti vrátnici, či pani vrátnička, ktorá zastupuje názor staršej generácie. O svojské náhľady na netypickú sebaprezentáciu jednotlivých študentov sa podelí so svojou kamarátkou. Treba podčiarknuť, že režisérskej dvojici sa s veľkým rešpektom, citlivo a bez moralizovania podarilo normalizovať inakosť.

Observačný dokument Skúška umenia upriamuje pozornosť na dôležitosť slobodných rozhovorov, ktorými sa počas skúšok dá hlbšie spoznávať individuality konkrétnych študentov. Pre niekoho sa môže dokument javiť ako komédia. Do kinosály však vstupujte s otvorenou mysľou. Spoznáte partiu skvelých ľudí, ktorí sú k sebe síce menej sebakritickí, mierne sebastrední, ale o to viac úprimnejší. A skúste ich nehodnotiť!

Skúška umenia (ČR, 2022, 102 min.)
Réžia: Adéla Komrzý, Tomáš Bojar. Kamera: Šimon Dvořáček. Strih: Hedvika Hansalová. Zvuk: Václav Flags

autor Barbora Gvozdjáková 11.4.2023