DUNGEONS & DRAGONS: ČESŤ ZLODEJOV

DUNGEONS & DRAGONS: ČESŤ ZLODEJOV

8.0

Ako filmový recenzent i dlhoročný hráč videohier som neveril, že má dobrodružné fantasy Dungeons & Dragons: Česť zlodejov šancu na úspech. Dokonca ani po prvých nadšených výkrikoch po americkej premiére (také sme už videli). Vlaňajší Uncharted bol predkrm – rok 2023 bude rozhodne prajný pre toľko očakávané a vytúžené adaptácie videohier. The Last of Us seriál je výborný, D&D poteší, Super Mario je za rohom (tiež má po 30 rokoch reparát) a Nintendo si ho postráži.

Pamätníci si vybavia prvý film Dungeons & Dragons (2000) – na IMDB má neslávnych 3,6/10. No tentokrát Paramount naverboval výrazne lepšiu družinu tvorcov (John Francis Daley a Jonathan Goldstein majú za sebou komédie Game Night a Vacation), venoval im nemalý rozpočet (150 mega) a od začiatku projektu náramne veril. V čase, keď začíname byť dosť unavení z Marvel i DC komiksov, padne svieži závan vhod.

Niežeby mal Dungeons & Dragons pútavý, nezabudnuteľný dej. Ten asi diváci/hráči od fantasy ani nečakajú – viac im ide o atmosféru, akciu, pocit z putovania s postavami, ktoré si dokážu obľúbiť rovnako ako v hrách. Všetky aspekty spĺňa nový film ako máloktorá adaptácia videohry. Nemá napríklad ikonické postavy, od začiatku sa nám však snaží ponúknuť také, ktorým budeme držať palce. Sú výrazne odlišné, každá patrí do jasnej RPG škatuľky a má povolanie.

Edgin lavíruje medzi zlodejom a bardom, je tmel, plánováč i šéf partie. Chris Pine využíva svoj humor i šarm veľmi dobre. Holga v podaní Michelle Rodriguez je namakaná bojovníčka, ktorá sa oháňa mečom i dvojručnou sekerou (má aj trošku citlivú dušu). Justice Smith spĺňa archetyp nešikovného mága, ktorý sa vo svete ešte len hľadá a žije v tieni svojich predkov. A druidka Doric čaká na príležitosť, aby mohla zachrániť svoj kmeň skôr ako bude neskoro.

Keďže ide o nové postavy, dej ich postupne predstaví. Najprv duo Edgin-Holga, ktoré to už ťahá spolu dlhšie a v prológu sa musí dostať z väzenia (paralelne sa dozvieme aj prečo sa doň dostali). Ostatní rozšíria partiu neskôr a niekto (ako v hre) iba na chvíľu.

Dungeons & Dragons: Česť zlodejov

Prvá polovica filmu je sčasti humorným i akčným dobrodružstvom, kde spoznáme hrdinov, ich životnú situáciu a vlastne... už aj tak sme po vzore videohier pri typickom plnení questov (úloh): treba niekam ísť, splašiť vzácny artefakt, na ceste k nemu zdolať prekážku, či oživiť mŕtvych. Sú to čiastočné body v hlavnej príbehovej línii, ktorá i tak skončí epickým súbojom so zloduchom, a presne to očakávate – to aj dostanete a film graduje. Rozhodne sa nedá povedať, že všetko je jasné či predvídateľné.

Titul D&D sa za stolovú/videohernú náplň nehanbí, naopak, snaží sa ju na plátne oživiť v nečakane sviežej podobe. Objavujú sa rôzne pravidlá, a scenáristi sa umne hrajú s fantasy/RPG žánrom. Nie každá postava má rovnaké schopnosti či silu. Mág dokáže kúzliť, ale nedostane sa všade. Top zábavná sekvencia s oživovaním mŕtvych nasadí vtipné pravidlo piatich otázok.

Dungeons & Dragons: Česť zlodejov

Snímka nezachádza úplne do paródie, ale nasadí humor vo veľkých dúškoch. A pritom dokáže byť dostatočne epická, dramatická, akčná – má smršť efektov, kúziel, nezabudnuteľné momenty a ku koncu trošku dojme. Striedanie nálad nie je samoúčelné, je vhodne zapracované a symbióza partie funguje ako v stolovej, či videohernej podobe. Obával som sa, že skupina bude robustná, ale autori jej počet vhodne odhadli.

Pozoruhodné je i nasadenie záporákov: je jasné, že Hugh Grant nie je úplne „čistý charakter“, povolá si ešte do zbrane aj mocnú čarodejnicu Sofinu a duo nemusí konať zdanlivo na vlastnú päsť. Klasické pletky, že za menším zloduchom môže číhať ešte väčší, sa potvrdzujú a sú dávkované v čase.

Dungeons & Dragons: Česť zlodejov

Pre fanúšikov D&D bude zjavom hltanie rôznych náznakov a mien, hoci preložených: srdce vám poskočí pri prvom počutí o Baldur’s Gate, Neverwinter (Nikdyzima, ehm) či Sword Coast. V rámci možností je to solídny kompromis – znalci vedia, o čo ide, nováčikovia sa čosi priučia. Film sa môže zavďačiť aj solídnou výpravou, efektmi, kamerou či dunivou hudbou (Lorne Balfe ponúkol čosi lepšie ako naposledy pri Black Adamovi).

Dungeons & Dragons dáva nádej, že adaptácie videohier/stolových hier nemusia dopadnúť márne. Naopak, v mojich očiach pôsobí Česť zlodejov čerstvo a výživne a verím, že si film rovnako užijete, hoci nemáte odohrané desiatky stolových hier s partičkou, či na PC. A možno Hollywood nachádza recept na videohry a bude sa im aj naďalej dariť.

Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves (USA/Kanada/UK/Island/Austrália, 2023, 134 min.)
Réžia: John Francis Daley, Jonathan Goldstein. Scenár: John Francis Daley, Jonathan Goldstein, Michael Gilio. Hrajú: Chris Pine, Michelle Rodriguez, Regé-Jean Page, Justice Smith, Sophia Lillis, Chloe Coleman, Daisy Head, Hugh Grant ...

autor Michal Korec 31.3.2023
8.0
DUNGEONS & DRAGONS: ČESŤ ZLODEJOV