CASABLANCA BEATS |
CASABLANCA BEATS |
Môžu mať rozdielny jazyk, oblečenie či farbu pleti, no v princípe mladí ľudia po celom svete túžia po tom istom: po slobode, po možnosti sebavyjadrenia, po príležitosti robiť veci inak, lepšie, než tí pred nimi. Výnimkou nie sú ani hrdinovia filmu francúzskeho režiséra Nabila Ayoucha Casablanca Beats, ktorý teraz môžete vidieť aj v slovenských kinách. Podobne ako režisérov dosiaľ najznámejší film Božie kone (2011), aj novinka sa odohráva na bezútešnom predmestí marockej Casablancy, kam prichádza hlavný hrdina pôsobiť ako učiteľ v kultúrnom centre pre mládež.
Anas (Anas Basbousi) je bývalý raper a sám pochádza z celkom drsného prostredia. Medzi deťmi zo špinavého predmestia plného chudoby, konzervatívnych tradícií, ale aj náboženského radikalizmu sa teda rozhodne necíti nepatrične. Do neformálnej umeleckej školy v miestnom kultúrnom centre nastupuje ako lektor hip-hopu. Jeho úlohou bude priblížiť deckám, ako sa môžu pomocou tohto žánru vyjadriť – a možno tak aj svojou kvapkou prispieť k prepotrebným spoločenským zmenám.
Jeho mladí študenti predstavujú pestrú vzorku marockej spoločnosti. Sú medzi nimi siroty, deti z extrémne chudobných pomerov, ale aj z prísnych bohabojných rodín, ktoré nie sú ich návštevou hip-hopových lekcií vôbec nadšené. Obzvlášť ťažké to majú dievčatá, ktorých miesto v živote vidí konzervatívna moslimská spoločnosť celkom inde. Niekedy, napokon, o svojej rovnocennosti musia presviedčať aj vlastných spolužiakov.
Pri sledovaní ich hodín pod vedením drsného, ale zároveň inšpiratívneho a empatického Anasa postupne jednotlivé postavy spoznávame. Z ich vzájomných rozhovorov aj vlastných rapových textov sa zase čo-to dozvedáme o súčasnej marockej spoločnosti, o jej najvypuklejších problémoch a o tom, aký dopad majú práve na mladú generáciu.
Nečakajte však príliš hlboký záber – všetky diskusie a úvahy sú vo filme podávané jazykom jeho mladých hrdinov a často ide skôr o konštatovanie koncových javov než hľadanie príčin a súvislostí. Samotný Anas zostáva tajomnou postavou prakticky až dokonca. Je tak trochu akýmsi marockým Ghost Dogom, ktorý prespáva v aute a osamelo rozjíma na streche, akurát že mu tu namiesto Jarmuschových holubov robí spoločnosť rovnako osamelý pes.
Aby sme mohli oceniť, o čom a čím film Casablanca Beats vlastne je, hodí sa zorientovať sa v jeho reálnom kontexte. Takzvaná Positive School, kde sa film odohráva, je totiž inšpirovaná skutočným kultúrnym centrom, ktoré v lokalite zvanej Sidi Moumen údajne spoluzakladal práve režisér Nabil Ayouch. Herci vo filme sú naverbovaní priamo z jeho študentov a aj ich príbehy sú vraj inšpirované realitou ich životov.
V skutočnosti je tak tento hudobný film vlastne skôr dokudrámou s nehereckým ansámblom. Nie je teda asi ani náhodou, že pôsobí o poznanie autentickejšie v početných hudobno-tanečných vsuvkách, než pri papierom šuštiacich konverzáciách alebo tak trochu drevených akčných scénach.
Z nášho pohľadu možno tiež nedokážeme celkom doceniť hlavný vyjadrovací prostriedok filmu, teda rap/hip-hop. Kým v západnej kultúre dávno prerástol do komercionalizovaného mainstreamu, práve v arabských či afrických krajinách je stále predovšetkým hlasom „zdola” – a tiež hlasom revolúcie, ktorý znel aj v pozadí Arabskej jari naprieč krajinami Maghrebu a Blízkeho východu.
Ayouchov film tak nie je len o revoltujúcej mládeži a medzigeneračnom konflikte, ale dajú sa z neho vytušiť aj ambície iniciovať hlbšiu spoločensko-politickú debatu, prebudiť záujem mladých o budúcnosť ich krajiny a hádam ich aj presvedčiť, že ich hlas má cenu a môže byť vypočutý.
Casablanca Beats neponúka bohvieaký príbeh a hoci má množstvo zaujímavých postáv, k žiadnej z nich nás nepúšťa naozaj blízko. Film tiež nijako extra nevyniká po formálnej stránke, i keď pozerá sa naň dobre a má celkom svieže a ľahké tempo. Najzapamätateľnejší je z neho po vizuálnej stránke hádam pekne nasnímaný scénický tanec. Pokiaľ ide o hudobnú zložku, tá, samozrejme, osloví predovšetkým fanúšikov hip-hopu, no silnejšou a hádam aj dôležitejšou je v tomto prípade predsa len textová zložka.
Skutočná sila titulu Casablanca Beats tkvie v jeho energii, odkaze a úprimnosti generačnej výpovede jeho mladých hrdinov. Ťažko však povedať, nakoľko so svojimi témami a komunikačnými prostriedkami dokáže osloviť napríklad práve slovenské publikum.
Haut et fort (Maroko / Francúzsko, 2021, 101 min.)
Réžia: Nabil Ayouch. Scenár: Nabil Ayouch. Hrajú: Ismail Adouab, Nouhaila Arif, Samah Baricou, Abdelilah Basbousi, Anas Basbousi ...