FABELMANOVCI

FABELMANOVCI

8.0

A čo čakáte od nového Spielberga vy? Pozitívne ohlasy z festivalu v Toronte okorenené aj ocenením publika (Peoples Choice Award tradične signalizuje oscarové nominácie) vyšvihli očakávania priam do stratosféry. Už samotná premisa je sľubná: ide o polo-autobiografický film o Spielbergovom detstve. A kto z fanúšikov by nechcel vedieť, čo predchádzalo znamenitej kariére chlapíka, ktorý nám priniesol majstrovské kúsky ako E.T. Mimozešťan, Schindlerov zoznam či Jurský park?

Fabelmanovci sú podľa názvu krásnou hrou so slovíčkami i témou filmu. V preklade môžu označovať „rozprávkarov“ (Fable = bájka/výmysel) a hlavný hrdina Sammy Fabelman je alter ego Stevena Spielberga. Budeme sledovať jeho detstvo od približne siedmich do osemnástich rokov, čo je dostatočne dlhá doba a režisér si na seba vyhradil solídnych 151 minút. Od prvej návštevy kina, po ktorej dostal nápad, ako nakrútiť zrážku vláčikov („ale naraz ich do seba iba raz a potom si to môžeš púšťať“, radí mama) cez jednotlivé krátke filmy, v ktorých mu hrali najmä kamoši zo skautingu, až po terapeutický „film na objednávku“ po úmrtí v rodine. Je tu veľa drobných momentov, ktoré ukážu, ako sa Spielberg snaží zachytiť buď jednotlivé momenty života alebo aké nápady dostane a ide ich pretaviť do filmu.

Avšak hneď vopred treba upozorniť fanúšika a filmového znalca... Ak čakáte, že Spielberg vám ukáže ako niekedy v desiatich rokoch dostal nápad natočiť E.T., alebo ako mu pri dovolenke pri mori skrsla idea na Čeľuste, nič z toho nebude! Ani John Williams nezačne trilkovať známy motív z neskoršieho hitu, hoci pre tento film dodal orchestrálny soundtrack. V tomto smere sa film sústredí na absolútne ranú tvorbu, no aj tá má kúzelné momenty ako napríklad vojnovú drámu Escape to Nowhere (1961), v ktorej jeden z hercov plný emócii dlhočizným pochodom odchádza do záverečných titulkov a mladý génius ho presvedčí, ako úlohu zahrať s tým najlepším precítením (a vy netušíte, či skôr nedostane po papuli, čo si to dovoľuje – ale skauti ho celkom rešpektovali).

Téma rešpektu je vo filme mimoriadne dôležitá a aj dosah Spielbergových filmov na publikum. Preto je fajn vidieť nielen jeho krátke filmy na provizórnych plátnach, ale najmä reakcie divákov: rodičov, kamošov alebo aj neskorších spolužiakov. Vykresleniu postáv v krátkom filme je venovaná línia aj vo finálnej tretine so zaujímavým dosahom, alias - taký maturitný večierok asi nechce zažiť každý. Mladý Fabelman/Spielberg totiž dokázal pomocou filmového rozprávania (strih, dĺžka záberov, pohyb kamery, cit pre význam v obraze) doslova meniť osudy a správanie ľudí okolo seba a odhaliť aj ich slabé miesta.

Fabelmanovci

Filmy bokom, Fabelmanovci sú najmä výborný titul o detstve a dospievaní režiséra. Spätné pohľady na maloleté obdobia sme videli v poslednej dekáde často (Boyhood, Roma, Belfast), ale Spielberg sa rozhodol pre vlastnú verziu nakrútenú s top tímom (kamera Janusz Kaminski, hudba John Williams), využívajúc svoje známe formálne postupy a prvky. Atmosféra predmestia je špičková (v Arizone i Severnej Kalifornii), keď zomrie jeden z členov rodiny, je to mimoriadne citlivo nakrútené a samozrejme, dobové kostýmy, či štýl si Spielberg ako vždy precízne postrážil. A návšteva strýka Borisa je ako uragán, ktorý oživí dovtedy možno pomalšie plynúci film.

Dôležité jadro v deji zohráva rodinná dráma v ktorej je dominantný aj samotný charakterový kontrast rodičov. Pragmatický otec chce najmä zabezpečiť rodinu, slušne zarábať a neváha kvôli kariére cestovať po celých štátoch. Odovzdaná mama pre deti a obetuje svoju umeleckú kariéru. Sammy Fabelman má asi bližšie k mame, keďže algebra mu príliš nejde, a na meleckom poli dokáže oveľa väčšie zázraky, ako v technickej oblasti. Je to azda dôvod, prečo sa film venuje jeho vzťahu k matke oveľa viac, ako vzťahu k otcovi, ktorý ho ani veľmi nepodporuje pri požičiavaní kamerovej techniky a vníma synove aktivity, skôr ako hobby a nie možnú reálnu prácu? No nie je to jednoznačné, dôležitá scéna pred koncom vykreslí otca v celkom prekvapivom citlivom duchu.

Fabelmanovci

A pokiaľ ide o detstvo, dospievanie, detské tajomstvá, študentské lásky, prvé facky, či antisemitickú šikanu, sú Fabelmanovci špičkový kúsok. Nečakajte druhý Boyhood, ale ak ste chceli vidieť ďalší rodinný film od Spielberga, ste tu správne. Niekomu bude viac scenáristicky sedieť prvá polovica, ktorej dominuje vzťah s matkou a filmový "Blow-Up" efekt odhaleného tajomstva, inému udalosti stredoškolského dospievania. Spielberg však ponúkne raz za polhodinu zlomovú sekvenciu, takže hneď keď prídu obavy, že sa storytelling začína uberať fádnejším, konvenčím smerom, niečím vás dojme, prekvapí, či chvíľu podrží v napätí.

Je zrejmé, že mnohé kategórie ako výprava, kostýmy, hudba, kamera a réžia si rovno pýtajú nominácie na Oscara, ale sú tu aj presne obsadení herci a herečky. Gabriel LaBelle je výborný, hoci sa o ňom zatiaľ hovorí málo. Michelle Williams má jasné oscarové scény a jej mama je vydretá až na kosť. Top prekvapením je dvojica Paul Dano a Seth Rogen, ktorí hrajú čosi iné, ako sme zvyknutí a to je len dobre. Spomínané finále s istou cameo roličkou chlapíka vo filmovom štúdiu je fajn, i keď som čakal viac...

Fabelmanovci

Fabelmanovci sú ďalší výborný film od Stevena Spielberga. O tom niet pochýb. Avšak, po prvom sledovaní ma nechal relatívne chladným, čo pri iných kúskoch majstra nebývalo. Čakal som viac? Či niečo iné? Netuším, na druhý deň v mysli rezonovali skôr konkrétne scény, ako celok. Je zrejmé, že 6-7 nominácií na Oscara je reálnych a o filme sa budeme rozprávať aj v marci, ale zatiaľ ho ako favorita nemám.

The Fabelmans (USA, 2022, 151 min.)
Réžia: Steven Spielberg. Scenár: Steven Spielberg, Tony Kushner. Hrajú: Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Gabriel LaBelle, Mateo Zoryan, Keeley Karsten, Alina Brace, Julia Butters, Birdie Borria, Judd Hirsch, Sophia Kopera, Jeannie Berlin, Robin Bartlett, Sam Rechner ...

autor Michal Korec 8.12.2022
8.0
FABELMANOVCI