LET DOMOV

LET DOMOV

8.0

Druhá svetová vojna sa skončila pred takmer 80 rokmi, a tak sa nám dnes už môže zdať veľmi vzdialená. Vžiť sa do situácie tých, ktorí jej hrôzy videli a okúsili na vlastnej koži je však aj vďaka kvalitne spracovaným dokumentárnym filmom o čosi jednoduchšie. Let domov je nový česko-slovenský film oživujúci spomienky dvojice českých pilotov slúžiacich počas 2. svetovej vojny v britskej RAF. Je síce kompletne vyskladaný z archívnych záberov, no vtiahnuť „do deja” dokáže lepšie než nejeden hraný film.

Československí letci bojovali na strane Spojencov počas 2. svetovej vojny prakticky na každom fronte: v Rusku, Poľsku, Británii, Francúzsku aj inde. Len niekoľko z nich však prešlo všetkými frontmi – a ešte menej ich vojnu prežilo, aby o svojich skúsenostiach mohli podať svedectvo ďalším generáciám. František Fajtl a Filip Jánský (vlastným menom Richard Husmann) však k tejto hŕstke „vyvolených” patrili. Aj keď sa osobne spoznali až mnoho rokov po vojne (a stali sa, ako sa dozvedáme z filmu, dobrými priateľmi), ich príbehy a skúsenosti majú mnoho spoločného.

Práve zo spomienok dvojice československých pilotov vystavali režisér Tomáš Bojar so spoluscenáristom Marekom Šindelkom dokumentárny film Let domov. Hoci Fajtl ani Jánsky už mnoho rokov nežijú, zanechali za sebou viacero literárnych diel, z ktorých film čerpá autentické monológy prerozprávané dvojicou mladých hercov. Ilúzia, že sa s nami piloti osobne delia o svoje skúsenosti a pocity v reálnom čase je vďaka tomu takmer dokonalá.

Skutočné dobové videozáznamy Fajtla a Jánského síce tvorcovia snímky k dispozícii nemali, no z množstva iných autentických archívnych záberov sa im k ich rozprávaniu podarilo vyskladať celkom priliehavú ilustračnú mozaiku. Nasledujeme tak viac-menej chronologicky putovanie pilotov z okupovaného Česka naprieč kontinentálnou Európou až do Veľkej Británie a neskôr, keď už je vojna v plnom prúde, opačným smerom cez Blízky východ až do Ruska. Divák tak má možnosť nahliadnuť prakticky na všetky európske dejiská 2. svetovej vojny, nasať ich atmosféru, vnímať ich rozdiely, ale aj nevyberavú krutosť vojny, ktorá je, napokon, všade rovnako desivá.

Let domov

Spomienky Fajtla a Jánského sú však predovšetkým intímnym záznamom vnútorného prežívania vojnovej skúsenosti očami dvoch mladých chlapcov (Jánský nemal v čase narukovania ešte ani 18 rokov). Piloti v nich hovoria o strachu aj odvahe, o postupnom otupievaní zoči-voči všadeprítomnej smrti, o zákulisnom živote aj občasnom napätí v mnohonárodnostnej armáde. Spomínajú na stratu kamarátov, chvíle, kedy mali sami k smrti najbližšie, ale aj neistotu, ako sa vôbec po vojne zaradia do normálneho života. Aj keď ste silných dokumentov z vojnových čias už pravdepodobne videli viacero, Let domov ide pod kožu tak trochu inak, po svojom.

Silnej atmosfére filmu tiež výrazne pomáha, respektíve chvíľami ju priam buduje, hudba slovenského multiinštrumentalistu a producenta Dalibora Kociana alias Stroona v kombinácii s remastrovanými reálnymi zvukmi z archívnych záberov – výstrelmi, revom motorov, dychovými nástrojmi armádnej kapely. Hudba a zvuk majú nepochybne veľký podiel na tom, že Let domov pôsobí moderne, podmanivo a originálne. A možno aj vďaka tomu celkom slušne obstojí aj na veľkom plátne.

Let domov

Ak vám vo filme čosi môže chýbať, možno to bude presnejšia – či aspoň nejaká – faktografia. Iste, dokumentov mapujúcich vojnové dianie faktograficky je viac než dosť a v tomto prípade ide v prvom rade o vťahujúci emocionálny zážitok. No predsa...chvíľami zo záberov, ale ani sprievodného slova prakticky vôbec nejde určiť, v akom čase či na akom mieste sa jednotlivé situácie a výjavy odohrávajú. Svojou troškou k zmäteniu diváka môžu prispieť aj neveľmi odlišné hlasy dvojice rozprávačov, ktorí chvíľami celkom splývajú.

Let domov (v českých a zahraničných kinách uvádzaný pod titulom Good Old Czechs) je však v každom prípade nadpriemerne intenzívnym zážitkom a tiež príjemným prekvapením, že sa aj na túto tisíckrát spracovanú tému stále dá urobiť silný a obohacujúci dokument.

Let domov (Česká republika / Slovensko, 2022, 83 min.)
Réžia: Tomáš Bojar. Scenár: Tomáš Bojar. Spolupráca na scenári: Marek Šindelka. Hudba: Stroon. Zvuk: Václav Flegl. Strih: Šimon Špidla. Hlasy letcov: Jan Foukal, Miroslav Pecháček

autor Hana Lippová 3.11.2022