JAN ŽIŽKA

JAN ŽIŽKA

6.5

Jan Žižka prichádza do slovenských kín s označením najdrahšieho českého filmu, ktorý sa chystal dlhé roky. Je to projekt českého režiséra Petra Jákla, ktorý síce ako režisér nakrútil iba dva filmy (Kajínek, Ghoul), no produkoval viaceré kúsky a toto je jeho srdcovka, ktorej venoval nemalý čas života. Konečne ju tu máme, cenovka okolo 450 miliónov Kč (cca 18-19 miliónov eur) sľubuje nielen zahraničné herecké mená na plagáte, ale aj šancu na dobru výpravu, súboje či veľkolepé zábery, ktoré by mohli vyniknúť na plátne.

Nečakajte však historicky presný film, ktorý by ste mohli len-tak premietať na lekcii dejepisu. Úvodný text jasne napíše, že film je inšpirovaný reálnymi udalosťami, čo by vás malo hneď upozorniť, že hoci kontext môže sedieť, pár postáv či momentov môže byť vymyslených, aby dobre zapadlo do kontextu a deja. V tom smere má film blízko ku Gladiátorovi: áno, Marcus Aurelius zomrel, ale zvyšok je fajn epizódka z Ríma. A Jan Žižka je na tom podobne: áno, na začiatku 15. storočia existoval, začal rôzne ťaženia a vymyslel pár dobrých bojových taktík, no asi neunášal snúbenice na povel ako žoldnier, aby zasiahol do sporu o českú kráľovskú korunu.

Pretože to je hlavná dejová línia. Po úvodnom prológu, kde Michael Caine odoláva nájazdu útočníkov a iní fúzatí/bradatí bojovníci ho chránia, prídeme k pletkám v Prahe či na iných hradoch. Situácia sa má tak: Václav IV je síce kráľ, ale chcelo by to korunováciu pápežom v Ríme. Lenže cirkev sa zmieta v nepokojoch, Francúzi (inak uprostred storočnej vojny s Anglickom) uznávajú svojho pápeža.

Českú korunu by rád uchmatol aj Žigmund Luxemburský a pletky rozohráva Jindřich z Rožmberka, ktorému akurát chcú uniesť snúbenicu. A Jindřich je presne typ šľachtica, ktorý má otvorené dvere na všetky strany a rieši si agendu podľa potreby (a truhlice). Jan Žižka vstúpi do deja ako žoldnier, neskôr si však uvedomuje ako sa zapletá do politiky a čoraz viac bojuje aj za svoje presvedčenie, nie iba groše.

Jan Žižka

Tým, že film nerieši skutočné udalosti a nemôžete očakávať konkrétne momenty či bitky, má divácku výhodu v nepredvídateľnosti. Hoci po hodine intríg približne vytušíte, kto ide proti komu, najprv sa budete orientovať, kto je kto (dobrý, zlý, rozpoltený), najmä pri vladároch. Postava Jana takou veľkou obrodou neprejde, Ben Foster mu odovzdal skôr tlmený herecký výkon, i keď štipku charizmu dodal. Skôr je náročné orientovať sa vo viacerých bradáčoch vo vedľajších úlohách, ale vynájdete sa.

Politické pletky na hradoch či dobovej Prahe (s top záberom na vtedajší Karlov most) sa miešajú s pokojnými ukážkami života na vieskach či v kopcoch. Uvidíme život vtedajších sedliakov, ukážu sa vzťahy Jana s bratom či synovcom. Je to dobrá výplň stopáže medzi intenzívnymi bojmi.

Jan Žižka

Pretože bitky sú azda to najzaujímavejšie, kvôli čomu bežný divák príde. Úvodná je drsná, surová, až máte pocit, že so štipkou taktiky, ale jasným cieľom. Ďalšie mastenice sú nemenej kruté a prejavuje sa v nich čoraz väčšia miera premysleného postupu Jana, vďaka ktorej si vyslúžil punc špičkového generála v histórii.

Bitky sú spracované divácky atraktívne a je tu cítiť, že českí kaskadéri či herci v menších úlohách vedia naplno rozpútať uveriteľnú bojovú vravu – na plátne vyzerá výborne, kamera a strih sú fajn, chválim, že väčšina z nich sa odohráva počas denného svetla, takže sa v nich nestratíte. Fakt je, že tá najlepšia príde zrejme v polovici filmu a obsahuje dobrú lesť, zatiaľ čo záverečná je mix miest, aj viacerých vecí a obsahuje aj istý exotický prvok (beštia ako z Beštie), čo možno udrie do očí.

Jan Žižka

Film ponúka aj brutalitu, aká sa u nás často nevidí – odseknutá hlava, mladík nastoknutý na kôl... Ak ste niekedy túžili vidieť ako trpia niektoré obete v stredoveku, pár záberov vás dostane. Akurát nečakajte žiadnu silnú romantickú líniu. Sú tu síce nejaké náznaky, ale v tomto špinavom filme je skôr priestor pre únos a útek snúbenice ako jej výraznú zmenu citov.

Herecké obsadenie stavilo na väčšie mená, ale nie každý má rovnaký priestor. Ben Foster je utlmený, ale azda lepšie zodpovedá stredovekému chlapíkovi, ktorý má ešte do legendy ďaleko, chce robiť skôr správne kroky. Michael Caine má menšiu roličku. Najviac sa do pamäti zapíše asi Til Schweiger, ktorý je takmer na nepoznanie a kuje pikle výborne. Matthew Goode je tiež fajn, no Sophie Lowe mi prišla dosť nevýrazná a skôr sa nechá uniesť prúdom a vývojom udalostí.

Český pokus o Gladiátora za takmer 20 miliónov dolárov Jan Žižka - obstojí. Len sa musíte pripraviť na istú porciu hollywoodskych žánrových klišé. Na ploche 125 minút však vládne solídne tempo, stále sa niečo deje a určite je to iná liga, ako seriáloví Slovania.

Jan Žižka (ČR, 2022, 125 min.)
Réžia: Petr Jákl. Scenár: Petr Jákl na základe scenára Marka Dobeša a Michala Petruša. Hrajú: Ben Foster, Michael Caine, Til Schweiger,Roland Moller, William Moseley, Vinzenz Kiefer, Werner Daehn, Sophie Lowe, Karel Roden, Ondřej Vetchý, Marek Vašut, Jan Budař,Ben Cristovao ...

autor Michal Korec 9.9.2022
6.5
JAN ŽIŽKA