TRITISÍC ROKOV TÚŽBY

TRITISÍC ROKOV TÚŽBY

6.5

Našinec by sa mohol zamyslieť... prečo sa známy režisér George Miller rozhodol natočiť rozprávku pre dospelých? Sedem rokov od oscarového Mad Maxa nedal dokopy nič a zrazu si vyberá púť džina, ktorý trávi dlhé stáročia v nádobe a len raz za čas sa dostane na slobodu plniť pár želaní. No Miller má k rozprávkam blízko, o čom svedčia Babe 2 či dva filmy Happy Feet – a jedna dospelá mu neuškodí.

Režisérsky talent venuje v prvom rade dvom postavám odlišným v čase, a súčasne rovnakým v otázke pocitu osamelosti. Do Istanbulu prichádza akademická kapacita menom Alithea Binnie, ktorá sa snaží venovať mytológii, jej presahu do vedy i rozprávaniu príbehov. A čo sa jej môže lepšie stať ako nájsť na tureckom bazáre vzácny artefakt, magickú lampu, v ktorej dlhý čas drieme džin. Kúzelný chlapík sa jej najskôr rozvalí v celej hotelovej izbe, no vzápätí núka tri želania. Racionálna Alithea v poslednom období zažila viaceré podivné javy, no chce si premyslieť čo si želať. Oveľa viac ju začína fascinovať rozprávanie toho, čo džin zažil a komu doteraz slúžil.

Čo by vás mohlo nalákať na Millerovu dospelácku rozprávku? V prvom rade azda samotná myšlienka ako do moderného sveta zakomponovať mýtickú postavu džina v podaní Idrisa Elbu. Ako vyzerá, ako sa správa, ako sa jeho povaha menila za tisícky rokov. Elba je s pomocou trikov najprv obrovská postava, neskôr sa „scivilní“ do ľudskej podoby, aby mohol viesť konverzáciu na hotelovej izbe (dlhé rozprávania sčasti pripomenú nedávny film Veľa šťastia, pán veľký). Jeho džin je určite zaujímavejšia postava ako Alithea, ktorej Tilda Swinton odovzdáva typickú chladnosť – tvári sa, že je vyrovnaná so svojím osudom a nezávislá samostatná žena. Keď príde na tému pomalého pretĺkania sa životom, azda sa sama nájde v džinovom rozprávaní i stovkách rokov v lampe.

Tritisíc rokov túžby

Ich pokec na hotelovej izbe by sa však po čase zunoval – preto Miller nasadí fantastické flashbacky do rôznych historických momentov a pôvodných klientov džina. Štartujeme u neodolateľnej kráľovnej zo Sáby, nasleduje epizóda s tureckým sultánom Sulejmanom a dlhoročná vandrovka v paláci. Objavíme sa v polovici 19. storočia u mladej Zefir, manželky obchodníka, ktorému znalosťami prerastie cez hlavu a volí neslávny osud aj vo vzťahu k džinovi. Čakajú nás tri odlišné rozprávania, čo fungujú ako samostatné línie – zaujímavé na nich môžu byť motivácie jednotlivých postáv a postoj k želaniam. Čo ich najviac motivuje, kam sa chcú v živote dostať a aj akú formu vzťahu majú k nájdenému džinovi.

V tejto línii sa ukáže byť Miller dobrým rozprávačom, ktorý dokáže neustále prekvapiť. Každý príbeh je iný, má odlišný záver a aj cestu k nemu, pričom ľudské motivácie sa neustále otáčajú. Často zaváži túžba po láske (ukázaná interesantným spôsobom), ale nechýba ani chuť po moci či vedomostiach. Tie epizódy nie sú príliš dlhé, neustále sa v nich niečo deje a najmä džinov vstup je solídne zvládnutý.

Tritisíc rokov túžby

Po fantastickom rozprávaní však čaká pôvodná výzva. Ako zakomponovať džina do aktuálnej doby a čo tie želania? Tu začne film trochu strácať dych: hoci sa dočkáme plnenia túžob, vlečieme sa až do ako-tak uspokojivého konca. Aj tu ešte dokáže Miller držať diváka v napätí, tempo padá do pomalej ťaživej drámy, ktorú osvieži len hašterenie sa so susedkami. Načrtne sa síce, prečo džin v súčasnom svete nedokáže poriadne fungovať a ako mu nová éra škodí, no je to málo. A je otázne, ako na divákov zapôsobí záver, resp. budete mať celkom jasný pocit, že sú tu dva a ťažko určiť ten lepší.

V konečnom zúčtovaní je škoda, že ťahavý zámer marí dobrý pocit z džinovho rozprávania príbehov. Jeho minulosť a epizóda sú dobré, obsahujú intrigy, kopu postáv, ale predsa sa v nich viete orientovať a chápať motivácie. Keď sa rozprávanie zrazu zúži iba na dve postavy (džin a Althea), veľa sa stratí. Pritom tam má celý film kulminovať, ukázať narábanie racionálnej ženy so želaniami a ich výsledok. Preto sa netreba diviť, že lepšie vyjde herecký výkon Idrisa Elbu, ktorý si odmaká pol filmu ako ten rozprávač, zatiaľ čo Tilda Swinton sa drží pri zemi. Kopa iných hercov v menších úlohách zapadne.

Tritisíc rokov túžby

Tritisíc rokov túžby je rozprávka pre dospelých. Je smutná, clivá, ale aj živá, dobrodružná fantasy. Cez mnohé obdobia sa jej darí plniť cieľ byť epickou a bohatou, no finálna tretina ju ťahá nadol a aj body v hodnotení. Napriek tomu ide o malý unikát: tuctová fantasy sa nekoná a taký kúsok príde raz za čas.

Three Thousand Years of Longing (Austrália / USA, 2022, 108 min.)
Réžia: George Miller. Scenár: George Miller, Augusta Gore, A.S. Byatt (based upon the short story "The Djinn in the Nightingale's Eye"). Hrajú: Tilda Swinton, Idris Elba, Pia Thunderbolt, Berk Ozturk, Anthony Moisset, Alyla Browne, Sage Mcconnell, Abel Bond, Agani Gecmez ...

autor Michal Korec 4.9.2022
6.5
TRITISÍC ROKOV TÚŽBY