SIROTA: PRVÁ VRAŽDA

SIROTA: PRVÁ VRAŽDA

5.0

Horor Sirota patrí v žánrovej produkcii roka 2009 k tomu lepšiemu, lebo nás vtedy kvárili veľké braky typu Halloween II, Nezvratný osud 4 či nuda v štýle Nenarodení. A tvorcovia si povedali, že postava Esther má určitý potenciál a mohla by uživiť ďalší film, a tak skočili v čase vzad a vykresali prequel s prísľubom, že nám ukážu ako Esther začala vraždiť.

Film sa odohráva pred udalosťami jednotky. A aby sme sa dobre naladili a rýchlo vyšvihli počet obetí, štartuje intenzívny prológ (cca 20 minút), kedy sa nová zamestnankyňa má starať o nebezpečnú pacientku. Nám netrvá dlho zistiť, že ide o Esther ešte pod starou identitou a novicku by nemalo odstrašiť ani to, že ide o dospelú ženu (31) v tele dieťaťa. Navyše riadne vyšinutú, zlú, manipulatívnu. Prológ sa odohráva v temných priestoroch, na plátne takmer nič nevidieť, občas sa mihne krvavá šmuha či blikajúce svetlá, ale hororová atmosféra začína celkom slušne.

No neskôr príde strih a dievča už pod menom Esther smeruje do americkej rodinky, kde sa rozhodne využiť situáciu, že sa im kedysi stratila dcéra a ona v približne jej veku by mohla k nim zapadnúť. Je tu manželský pár, ktorý stále neprekonal minulú stratu a aj „starší brat“. Nasleduje polovica filmu, kedy sa família snaží presvedčiť samú seba, že sú opäť kompletní a všetko bude lepšie fungovať. Ale postupne sa vynárajú nejasnosti a podozrenia, či sa do rodiny vrátila skutočná Esther alebo niekto iný.

Sirota 2009 nám načrtla pár vecí typu, že pôvodne sa Esther volá Leena Klammer, ide o bláznivú ženu z Estónska a jej predchádzajúca rodina zahynula vo veľkom požiari. To nie sú žiadne spoilery pre tento film, ale oporné body, ku ktorým sa musíme dostať. Sčasti v tomto filme neprevažuje otázka čo sa bude diať, ale kedy a ako sa k jednotlivým situáciám dostane. Možno aj to je dôvod, prečo štartuje film brutálnym prológom, aby nás poriadne naladil, no má to nevýhodu v spomalení tempa na ďalšiu polhodinu, kedy sledujeme zoznamovanie sa Esther s rodinou.

Sirota: Prvá vražda

Prvá polovica filmu je preto slabšia ako tá druhá, lebo okrem pár vrážd nám ponúka slimačie scény, oťukávanie terénu a sledujeme akurát snahu Leeny/Esther zapadnúť a (ne)robiť chyby. Ak by takto film pokračoval, sotva by dospel na úroveň priemeru. Ale scenáristi hodia do pôvodnej línie vidly, čo je len dobre. Karta sa mierne obráti, Esther to bude mať čoraz ťažšie a my čakáme, čo sa ešte zvrtne.

Kolísavá kvalita „nultej“ Siroty je jej najväčším mínusom. Niektoré momenty sa vám celkom páčia a 10 minút je film solídny, inokedy je to plazivá nuda, kedy si doslova odpočítavate potrebné udalosti, hľadáte nutné obete alebo presne viete, čo sa stane do štvrťhodiny.

Sirota: Prvá vražda

Pre hororového fanúšika tu nie je ani toľko brutality, ľakačiek či napätia – akoby boli zhustené do spomínaného prológu a finále. To je dané tým, že v civile sa Esther toľko neprejavuje. Sčasti je to aj dobre, že nedopadne ako naposledy Michael Myers, ktorý už vraždil iba na akoby vlastné osobné rekordy. Na druhej strane film nenúka veľa a možno by mohol oželieť 10-15 minút v prospech lepšieho výsledku.

Tým, že je veľa vecí daných a očakávaných (Esther musí prežiť, na konci bude požiar), prekvapení pre diváka je málo. A zvyšok je výpĺň stopáže, kde občas poteší dobre zrežírovaná scéna (pasáž na stanici má dobrú kameru i nápad).

Sirota: Prvá vražda

Iste, Sirota: Prvá obeť je lacný film, väčšina sa odohrá v interiéroch a nemá ani veľa postáv. No to neznamená, že by mal časť dĺžky ísť iba na autopilot a potom budiť driemajúce publikum hlasným efektom či kúskami poriadnej akcie. A obsadenie 25-ročnej Isabelle Fuhrman už miestami bije do očí, i keď je fakt, že hrá 31-ročnú postavu – za to Julia Stiles je stále vo forme!

Keď si sčítame všetky plusy a mínusy, vychádza to stále len na ten priemer, keďže sa tu striedajú trojkové a sedmičkové momenty. Potenciál bol určite väčší, takto je to letná hororová jednohubka, ktorá sčasti ťaží zo známej značky.

Orphan: First Kill (USA, 2022, 99 min.)
Réžia: William Brent Bell. Scenár: David Coggeshall, David Leslie Johnson-McGoldrick, Alex Mace. Hrajú: Isabelle Fuhrman, Julia Stiles, Rossif Sutherland, Hiro Kanagawa, Matthew Finlan, Samantha Walkes, David Lawrence Brown, Lauren Cochrane, Gwendolyn Collins ...

autor Michal Korec 12.8.2022
5.0
SIROTA: PRVÁ VRAŽDA