PREDÁTOR: KORISŤ

PREDÁTOR: KORISŤ

7.0

Hollywood to skúša aj po mnohých trapasoch. Oživovanie populárnych značiek 80. a 90. rokov má mnoho obetí nešťastného návratu. Od Terminátora cez Votrelca vlastne až po Star Wars. Na pár zázrakov typu Mad Maxa alebo Top Gunu dostávame nespošet sklamaní. O ďalší reparát sa teraz pokúša Predátor. Mimo prítmia kinosál ako VOD projekt streamovacej služby HULU (u nás prebieha distribúcia na Disney+). Réžie sa ujal Dan Trachtenberg (10 Cloverfield lane). Ten sa dlho snažil prítomnosť ikonického zabijaka v projekte Prey utajiť, ale marketing mal nakoniec silnejšie slovo, takže sme vedeli na čo sa môžeme tešiť.

Dej sa presúva do 18. storočia. Mladá indiánka z kmeňa Komančov Naru (Amber Midthunder) sníva o tom, že sa raz stane bojovníčkou. V tej dobe nepredstaviteľná vec. Osud jej však do cesty privedie prekážku, kde môže ukázať, že je omnoho silnejšou a rafinovanejšou než si jej okolie myslí. Legendárny Predátor prichádza prvýkrát na Zem. A jeho chuť zabíjať je obrovská.

Predátor: Korisť je veľmi milým prekvapením. Podobne ako predchádzajúce filmy sa tu ocitá vesmírny lovec v inom žánri. Od vojnového filmu cez kriminálku alebo buddy movie sme sa dostali do westernu. A tento prechod sa ukázal ako viac než dobrý ťah. Indiánske zvyky, zmysel pre lov a špecifický spôsob boja ponúka na otrepanú tému nový pohľad. Pre komančov je lov denným chlebom a vytvára to pekný kontrast k Predátorovi loviacemu pre šport.

Trachtenberg sa prvú polovicu nikam neponáhľa a predstavuje svet obetí a lovcov občas až s Malickovskou poetikou. V kontraste s tým pôsobí chladnokrvná brutalita bielych kolonistov a samotného Predátora. Titulný “hrdina” je tu vo forme a okrem ľudských trofejí sa tu ide aj po zvieratách. Bodycount tu má pravdepodobne najvyšší z celej série. Jeho nový desingn sa podaril a ponúka takisto niekoľko nových prekvapení. Jeho zvedavosť, neskúsenosť a obmedzený zbrojný arzenál z neho robí ďalšiu postavu, ktorá má nejaký vývoj.

Predátor: Korisť

Prekvapivá výhra sa ale skrýva na ľudskej strane barikády. Amber Midthunder (Mrazivá pomsta) je sympatickou postavou s hĺbkou aj dostatočnými motiváciami. Je úplne z iného cesta než Schwarzenegger, Glover, Brody alebo Holbrook. A je to príjemná zmena. Jej odhodlaná zberačka plodín so srdcom bojovníka veľmi elegantne vypĺňa populárnu šablónu girl power, no takisto je mimozemšťanovi adekvátnym protivníkom. Nech to znie akokoľvek nepravdepodobne.

Veľmi funkčne a šikovne vymyslenému konceptu filmu bohužiaľ podráža nohy jeho “televízny” pôvod. Čo sa prejavuje hlavne na slabučkej trikovej stránke. CGI si vybralo svoju ďalšiu obeť a jeho necitlivé využívanie výsledný film degraduje. Počítačové zvieratá vyzerajú technicky ako spred dekády, čo uberá na surovosti a autentičnosti atmosféry. Hlavne pri súboji s medveďom musíte veľmi prižmurovať oči, aby vám to nezničilo zážitok z filmu.

Predátor: Korisť

Vinou rozpočtu tu takisto chýbajú nejaké vizuálne atrakcie. Čo by až tak nevadilo, pretože tvorcovia chceli natočiť zemitý, špinavý a drsný príbeh. Tu sa ale naráža na režisérove mantinely. Ten je síce kvalitný rozprávač, no strhujúce výstavby jednotlivých scén nie sú jeho silnou stránkou. Podobné fláky však potrebujú tieto pasáže ako soľ. A potenciálu na nezabudnuteľné scény alebo momenty je tu neúrekom. Iba sa nedokážu správne audiovizuálne predať. Absencia ikonických momentov tak brzdí lákanie na opätovné zhliadnutia.

Mnohé ale zachraňuje divokosť druhej polovice. Jedna akčná scéna strieda druhú a aj napriek absencii “wow efektu” sa divák baví tak dobre, že to vlastne prestane vadiť. Hudbe chýbajú pôvodné Silvestriho motívy, no skladateľka Sarah Schachner sebavedomo prináša vlastný (a pôsobivý) soundtrack.

Predátor: Korisť

Strih je občas zmätený, ale dá sa to ospravedlniť chaosom, ktorým prechádzajú ľudské postavy. Dojem sa postupom času zlepšuje a vo výsledku by mala v drtivej časti diváckeho spektra prevládať spokojnosť, prebleskujúca občasnými výkrikmi nadšenia nad podareným návratom milovaného zabijaka.

Predátor: Korisť je jednou z najvydarenejších častí série. Na klasiku tu síce zavarené nie je, no v rámci VOD produkcie ide o menší zázrak. Na druhej strane aj prvému, či druhému dielu v časoch premiéry málokto prorokoval trvalejší zápis do histórie a sŕdc fanúšikov.

Prey (USA, 2022, 99 min.)
Réžia: Dan Trachtenberg. Scenár: Patrick Aison, Dan Trachtenberg. Hrajú: Amber Midthunder, Dakota Beavers, Dane DiLiegro, Stormee Kipp, Michelle Thrush, Julian Black Antelope, Stefany Mathias ...

autor Peter Pavlík 10.8.2022