BULLET TRAIN

BULLET TRAIN

8.0

Japonské predlohy majú veľký potenciál, až sa zdá prekvapivé, že Hollywood do nich neinvestuje častejšie. Možno je to dané tým, že najväčšie pecky si nechajú doma, alebo aj neraz náročným košatým základom. Sony však neváhalo, zverbovalo Davida Leitcha (Atomic Blonde, Deadpool 2), ktorý kedysi robil kaskadéra, ale neskôr začal točiť akčné filmy a tentokrát dostal bohatý ansámbl hercov na čele s Bradom Pittom, aby ich využil naplno.

Bullet Train je anglický preklad japonského shinkansenu, rýchlovlaku, ktorý má v Japonsku vlastný koridor. A zároveň prináša veľký prísľub – čo sa stane, keď sa vo vlaku stretne partia zabijakov so zdanlivo rovnakým cieľom (tajomný kufrík) a odlišnými motiváciami zabiť iných borcov, čo prídu pod ruku. A keďže shinkansen je známy presnosťou a minimálnymi zastávkami, väčšina filmu sa odohráva v plnej rýchlosti japonského „bulleťáku“, v jasne ohraničenom priestore pár vozňov. S týmto konceptom pracovali aj iné filmy (vrátane Stevena Seagala v Prepadnutí 2), ale stále má čosi divácky príťažlivé, ak sa dobre uchopí.

A Leitch nakrúca parádne, lebo dostal pod palec nielen Brada Pitta, ale aj partiu ďalších zabijakov. Prvú polovicu filmu vám bude trvať, kým pochopíte kto čo chce, prečo ide druhému po krku (nielen kvôli kufríku, motivácií býva viac) a užijete si skôr úvodné scény v záplave nevedomosti. Začnete rátať postavy, pohrúžite sa aj do ich dialógov (pri dvojici magorov Lemon a Tangerine to inak nejde) a baví vás odkrývať cestu, ktorá ich do vlaku doviedla.

Bullet Train nemá vôbec klaustrofobický základ, keďže Leitch občas z vlaku vyskočí, najmä je však mimoriadne bohatý na parádne, štylizované flashbacky ukazujúce minulosť postáv. Niektoré sú malé skvosty, kde sa za pár minút dozviete úplne všetko o živote konkrétnej postavy a prečo chce niekoho druhého zabiť. Inokedy je to malá sekvencia z nedávnej minulosti, ale aj v takom prípade veľmi pomôže. Neradno prezradiť ani štipku, pretože to, kto vôbec prežije, je súčasť celej hry a scenára. Niekto sa zdrží dlhšie, iný skôr epizódne.

Bullet Train

Každý zo zabijakov má iný štýl, vizáž i schopnosti. Niektorí sú silní v bojových umeniach a kontaktnom boji, iní radšej pália na istotu po cieli. Miešajú sa tu muži, aj ženy, rozmanité národnosti, nechýbajú ani „domáci“ Japonci, slušné zastúpenie majú Briti. Časť postáv chápete už od začiatku: duo Lemon a Tangerine je na misii, ktorá im veľmi nevychádza, ale nie je koniec, kým vlak nedorazí do cieľa. Ale The Prince sa vyfarbí postupne a jej identita je utajená takmer do posledných minút. Postavy sú zábavné, iné hĺbavé či pomstychtivé.

Zatiaľ čo v prvej polovici ešte úplne netušíte, o čo komu ide a skôr sa sústredíte na úvodné akčné scény, druhá polovica už upratuje postavy a začína to celé dávať zmysel. Niektoré vyústenia sú parádne a nečakané, k iným sa dopracujete možno sami cez malé náznaky v minulých flashbackoch. Platí to aj pre neskoršie akcie, ktoré gradujú celkové dianie a ku koncu idú do šialených verzií. Lebo bojovať na streche shinkansenu, to musí byť silná káva a s realitou by asi veľmi nemala. Ale do tohto filmu sa presne hodí s malinkou štipkou absurdity.

Bullet Train

Mnohí sa tešia na Brada Pitta, ktorého postava Ladybug má všetko, čo očakávate. Vtipné dialógy, dobré akčné scény, štipku elegancie. Pre mnohých tu bude Pitta menej ako čakajú, ale vždy keď je na scéne, kradne si film pre seba a je výborný. Neradno podceniť ani ostatných hercov, najmä Aaron Taylor-Johnson má slušný priestor ako Tangerine a ani Brian Tyree Henry nie je márny. Hiroyuki Sanada je legenda, pri ktorej môžete staviť na istotu a Joey King ako The Prince azda mnohých prekvapí.

Tých 126 minút tu ubehne ako voda a treba sa pripraviť na to, že Bullet Train, to je akoby Kill Bill či John Wick vo vlaku. Z Kill Billa si požičiava tarantinovskú štylizáciu a brutalitu, a od Johna Wicka prichádza celý ten kolorit zabijakov, pri ktorých si nemôžete byť ničím istí...

Bullet Train

Osobne som čakal od Bullet Train čierneho koňa letnej sezóny – a presne ním je. Rozhodne vhodný aj na druhé videnie - až vtedy si totiž uvedomíte všetky spojitosti a užijete všetko naplno. A mimochodom, zostante sledovať aj záverečné titulky.

PS: Bez náklonnosti k japonskej kultúre a akčnému žánru s mierne komplikovanejším príbehom si dajte bod-dva dole.

Bullet Train (Japonsko / USA, 2022, 126 min.)
Réžia: David Leitch. Scenár: Zak Olkewicz, Kôtarô Isaka (based on the book by). Hrajú: Brad Pitt, Joey King, Andrew Koji, Aaron Taylor-Johnson, Brian Tyree Henry, Zazie Beetz, Masi Oka, Michael Shannon, Logan Lerman, Hirojuki Sanada, Karen Fukuhara, Bad Bunny, Sandra Bullock ...

autor Michal Korec 3.8.2022
8.0
BULLET TRAIN