NÁDHERNÁ

NÁDHERNÁ

7.5

Tento nemecký film trošku klame vopred. Sčasti svojou ukážkou i zaradením. Ak od neho čakáte lacnú komédiu, kde sa budú ženy pretŕčať pred zrkadlom a riešiť komplexy zo svojich postáv, je to málo. A možno vás prekvapí, že si tento film odrežírovala žienka, ktorú poznáte, ak ste pred 15 rokmi videli skvelý film Parfum. Áno, to ryšavé žieňa dnes točí v Nemecku filmy a postupne sa zlepšuje.

Takže po menších romantických komédiách si tentokrát odhrýzla väčšie sústo a prináša 132-minútový mix drámy a komédie. Nádherná je mozaika piatich žien v rôznom veku, ktoré narážajú na svoje i cudzie očakávania od života a snažia sa ich riešiť – niekedy po hlave, inokedy postupne. Máme tu 59-ročnú Frauke, ktorá očakávala, že sa jej manžel Wolfi po odchode do dôchodku bude viac venovať.

Sonja po dvoch pôrodoch trpí v monotónnom živote, zatiaľ čo jej manžel naháňa povýšenie v práci, no ona čaká skôr jeho čas venovaný rodine a inú podporu. Jej kamoška Vicky v podobnom veku je single, razí teóriu, že muži a ženy nemôžu byť rovnocenní – prekvapivo má dobré metódy vyučovania, keď sa snaží tínendžerom vštepiť, že vzhľad nie je všetko. To sa ako-tak snaží počúvať študentka Leyla, ktorá pri silnejšej postave nepatrí medzi top postavy kolektívu a trpí ignoráciou doma i v škole. Napokon je tu 25-ročná Julie, ktorá by chcela dobyť móla modelingu, ale všetci jej dávajú pocítiť opak – raz je to kilo-dve navyše, inokedy vraj „obyčajný zjav“.

Nádherná

Hoci sa Nádherná môže zdať ako veselý film a neraz prídu scény, kedy sa úprimne zasmejete, celok sa rysuje ako slušná dráma o boji žien v spoločnosti. Na jednej strane takmer pri každej vyrazí na povrch vlastná túžba zmeniť čosi v živote, lebo s ním nie je stopercentne spokojná. Zároveň sa takmer na každú valia aj očakávania okolia či otázka pozornosti – všíma si ma dostatočne manžel či rodina?

Rozloženie filmu na päť hlavných postáv udrží aj pomerne dlhú stopáž. Ale titul potrebuje s minútami i postavami pracovať, aby nám ich posunul aj v čase. Niektoré zmeny neprídu hneď, vyžadujú si dlhší čas na vykreslenie – napríklad matka Sonja si musí vyskúšať pár pohovorov či pracovný život, aby si porovnala dovtedajší život na materskej. Niektoré dlhšie časové obdobia šikovne zhrnie montáž, takže film sa nevlečie a sústredí na kľúčové momenty. A takmer pri každej postave by sme mohli klasicky povedať, že jeden poriadny dialóg s rodičmi, partnerom či šéfom by veľmi pomohol – ale tak ľahko to nechodí ani v živote a z večera do rána sa dlhodobá frustrácia nevyrieši.

Nádherná

Mozaika je dobre dávkovaná, môžeme vnímať osudy i prepojenia postáv. Oceňujem neskoršie odhalenie, kto s kým súvisí – časť postáv patrí do jednej rodiny a neskôr príde zásah, ktorý má vplyv takmer na všetkých. Práve táto scéna patrí medzi najlepšie v celom filme – zdanlivo pokojná večera sa výrazne mení a rozbije resp. pretáča osudy viacerých. Ale funguje tú aj malé citlivé scény – to keď sa Julie snaží naviazať kontakt s malou susedkou, ktorú spočiatku nájde v smetiaku. Ich vzťah je pekne vykreslený a mohol by slúžiť ako motivácia pre staršiu Julie, čo zažívala v detstve. Alebo aj kontrast, či sa malá susedka raz nevydá na jej dráhu.

Nádherná má veľa dobrých civilných scén a nepotrebuje veľké gestá – i keď ku koncu sa paroduje aj Hriešny tanec alebo búra veľká stena, nie je to úplne silené a nezaberá veľa dĺžky. Dramatické či citlivé scény prídu takmer pri každej postave, aby sa mohlo v každej čosi zlomiť, ale nie všetko končí ako rozprávka. Samozrejme, musia prísť zásadné dialógy či vyjasnenia (opäť solídne natočené), inde zase kompromis či nové riešenie.

Nádherná

Paradoxne, išiel som na komédiu a dostal veľmi slušne nakrútenú drámu. Pomáha jej aj jemná hudba, solídne herecké obsadenie i réžia. Karoline Herfurth má dobrý potenciál a ako robí jej hrdinka nemalé kompromisy, aj ona sa zlepšuje vo svojich filmoch. Nie je márne, že tento film dorazil do našich kín – Nemci sa ukázali v dobrom svetle. Vďaka širokému vekovému rozpätiu hrdiniek od 17 do 59 by sa podobná cieľovka mohla dostaviť aj do kín – film od žien a pre ženy, aké bežne nechodia. A rozhodne lepšie ako viaceré české produkcie vo vedľajších sálach, i keď tu treba čítať titulky.

PS: Za prvý víkend mal film návštevnosť bohužiaľ len 1617 diváčok a divákov na celom Slovensku.

Wunderschön (Nemecko, 2020, 132 min.)
Réžia: Karoline Herfurth. Scenár: Karoline Herfurth, Lena Stahl, Monika Fäßler. Hrajú: Karoline Herfurth, Nora Tschirner, Martina Gedeck, Emilia Schüle, Dilara Aylin Ziem, Joachim Król, Friedrich Mücke, Maximilian Brückner, Ben Litwinschuh, Luna Arwen Krüger ...

autor Michal Korec 25.7.2022
7.5
NÁDHERNÁ