HAFTAŇAN A TRAJA MUŠTERIÉRI

HAFTAŇAN A TRAJA MUŠTERIÉRI

4.5

S inšpiráciou pre animáky to začína byť čoraz ťažšie. Do kín sa ich roja dva-tri tucty ročne, silných značiek je málo a autori si ich šetria alebo s nimi narábajú opatrne. Preto sa netreba čudovať, že občas sa už siahne aj po nečakaných látkach – napríklad koľké deti poznajú Alexandra Dumasa či Troch mušketierov? Nuž, po tomto animáku ich možno pár pribudne a rodičia im môžu čosi dovysvetliť.

Áno, ak ste si mysleli, že nielen Paul W.S. Anderson dokáže zmastiť francúzsku klasiku do nevídanej podoby, budete ešte prekvapení, čo s ňou stvárajú Španieli v animáku. V prvom rade si zobrali všetky postavy a urobili z nich zvieratá a najmä psíkov, odtiaľ pochádza titulné meno pre hrdinu Haftaňana. Takže nebojte sa, ak zrazu uvidíte na plátne aj mačky či myši, všetko je napasované k postavám a tu sa niekedy prejaví štipka fantázie tvorcov, keď priraďujú štýl postavy k jej charakteru.

Ak čakáte vernú adaptáciu románu, budete mierne šokovaní, ako si autori prepíšu niektoré momenty autori vo svoj prospech. Tým, že sa cieli na detského diváka, pristúpia k zjednodušeniu, kde sa len dá. O tom svedčí aj rozsah – 84 minút sa môže ťažko vyrovnávať veľkej knižke či 2-dielnemu filmu (na ktorý sme zvyknutí). Ostali tu aspoň základné postavy a ich vlastnosti – Haftaňan je hrdina z vidieka, potrebuje sa dostať do Paríža, kde sa odštartuje séria udalostí. Stretne troch mušketierov i krásavicu, ktorá ho opantá, no zároveň sa tu ukáže aj kardinál Richelieu, aby kul pikle a je tu aj zradná Mylady na nebezpečnej misii, ktorá môže rozpútať konflikt s tradičným nepriateľom. Haftaňan a mušketieri dostanú prirodzene za úlohu prekaziť zlovestné plány a postaviť sa výzve čelom.

Haftaňan a traja mušteriéri

Detskému divákovi jednoduchá línia bude zrejme stačiť a väčšinu pochopí: Haftanaň a mušketieri = dobrí. Kardinál a micka = zlí. To, že chcú ukradnúť náhrdelník je ľahká motivácia pre odlíšenie. Ale na druhej strane možno niektoré machinácie či vedľajšie postavy nemusia chápať. Prekvapivo do deja zasahuje veľa postáv, čo možno malým školákom zamotá mozgové závity – ale chápem tvorcov, že chcú sčasti dvoriť aj dospelým a neurobiť si hanbu, že predlohu úplne vykuchali.

Isteže dospelí budú neveriaco pozerať na to, čo sa deje a ešte sa pozastavia nad zvieracími verziami. Z Haftaňana je totiž takmer nezdolateľný borec a mušketieri sú len asistenti do počtu, to je daň za zjednodušenie línie i postáv. Na druhej strane si tu vkladá povinné scény, niektoré akčné, iné vtipné, aby udržali pozornosť všetkých. Je to tradičná vata, ktorá podporuje motivácie postáv – očistiť svoje meno, postaviť sa nepriateľom, pôsobiť vtipne. Osobne som čakal väčšiu dobrodružnú líniu, ale tento film zjednodušuje toho až príliš.

Haftaňan a traja mušteriéri

A najviac to cítiť na animácii. Niektorí diváci odkazujú na dáku predlohu z 80. rokov, ale na nového či lokálneho návštevníka nemá vplyv. No určite uvidí prostú animáciu bez väčších detailov. V roku 2022 pôsobí mimoriadne staromódne a po formálnej línii ide o jeden zo slabších kúskov. Tvorcovia sa snažili o osobitú štylizáciu, ale na veľkom plátne to nestačí. Haftaňan by sa mohol uchytiť niekde na streamovacej platforme, no v kine to má ťažké nielen popri top kvalite Pixaru či Illumination, ktorí nás v júni pripravujú na svoje top pecky roka, ale aj nižších animákov ako Nezlomná... Dokonca aj naša TvojaZem má v tomto smere nápaditejšiu animáciu a kopu nápadov na objavovanie.

Chápem, o čo tu tvorcom išlo a niektorí borci ako napríklad DreamWorks s Kocúrom v čižmách idú dobrým smerom, keď robia paródie so známymi postavami či dielami. Haftaňan hrá druhé až tretie husle a hoci námet nebol určite márny, výsledok je nepresvedčivý.

Haftaňan a traja mušteriéri / D'Artacán y los tres Mosqueperros (Španielsko, 2021, 84 min.)
Réžia: Toni Garcia. Scenár: Doug Langdale, Alexandre Dumas (kniha). V slovenskom znení: Daniel Heriban, Martin Zatovič, Martin Kaprálik, Juraj Kemka, Peter Makranský ...

autor Michal Korec 11.6.2022