KDE JE ANNA FRANKOVÁ

KDE JE ANNA FRANKOVÁ

6.5

Ak by Anna Franková vydržala ukrytá vo svojom útočisku ešte o niekoľko mesiacov dlhšie alebo neskôr prežila o pár týždňov hrôz koncentračného tábora navyše, v týchto dňoch by mohla oslavovať svoje 93 narodeniny. Alebo by si na ňu pri tej príležitosti možno aspoň zaspomínali jej deti či vnúčatá, ktoré však nikdy mať nestihla. Jej príbeh, jeden z najemotívnejších a najznámejších osudov obetí holokaustu, teraz ožíva v animovanom filme izraelského režiséra Ariho Folmana. Snímka Kde je Anna Franková, ktorá chce Annin príbeh priblížiť jej dnešným rovesníkom, prišla tento týždeň aj do slovenských kín.

Z radového amsterdamského domu na Prinsengracht 263, kde sa Anna Franková s rodinou počas vojny ukrývali pred prenasledovaním dlhé dva roky, je dnes jedno z najnavštevovanejších múzeí na svete. Zástupy japonských, amerických, nemeckých či francúzskych turistov sa prechádzajú medzi štyrmi stenami, ktoré boli kedysi Anniným útočiskom aj väzením, obzerajú si fotky hercov, ktorými si vyzdobila skromnú izbičku a vykukujú z okna, čo bývalo jej jediným kontaktom s vonkajší svetom.

Najviac sú však zvedaví na Annin slávny denník, ktorý si začala písať na svoje 13 narodeniny, krátko pred tým, než sa musela s rodinou začať skrývať. Útla knižočka v červenom kockovanom prebale sa stala jedným z najautentickejších svedectiev hrôz, ktoré museli židovské rodiny ako Frankovci počas holokaustu prežiť. Je však tiež intímnym náhľadom do duše dievčaťa, ktoré aj popri apokalypse navôkol dospievalo, prežívalo prvé lásky a utiekalo sa pred strachom a utrpením do farebného sveta fantázie.

Práve denník sa stal Anniným najobľúbenejším únikom od vojnovej reality. Zápisky v ňom často adresovala fantazijnej kamarátke Kitty, ktorá akoby tak vďaka nej naozaj ožila. Práve Kitty je aj hlavnou hrdinkou snímky Kde je Anna Franková – z denníka vystaveného v Anninom múzeu jedného dňa naozaj zázračne ožíva, zhmotňuje sa a snaží sa svoju dávnu kamarátku Annu nájsť.

Po Anne akoby však na svete ostali už len pomenovania škôl, mostov či parkov. Kitty tak zmätene blúdi moderným Amsterdamom a snaží sa pochopiť, čo sa to vlastne pred rokmi stalo a ako veľmi sa odvtedy svet zmenil. Alebo žeby tých paralel medzi minulosťou a súčasnosťou napokon bolo predsa len viac?

Kde je Anna Franková

Film Ariho Folmana (Futurologický kongres, Valčík s Bašírom) voľne prerozprávava tragický príbeh Anny Frankovej cez fiktívne rozhovory medzi Annou a fantazijnou Kitty. Paralelne pritom skrz Kitty odbieha aj k aktuálnemu presahu Anninho odkazu. Pri prechádzkach bočnými uličkami holandskej metropoly pripomína pomyselné Anny Frankové dnešnej doby z radov miliónov utečeneckých detí, ktoré Európou každoročne prechádzajú už takmer bez povšimnutia.

Snímka má pekné, podmanivé animácie, ktoré sú dostatočne výrazné a dynamické na to, aby upútali aj deti odchované na disneyovkách, no zároveň vkusne a nápadito zachytávajú temné dobové reálie. Najpôsobivejšie sú výjavy z Anninej fantázie – epické bitky šedivých nacistických šíkov s pestrofarebnou armádou antických hrdinov a hollywoodskych hviezd. Pekných vizuálnych nápadov je vo filme viacero.

Kde je Anna Franková

Dej už však funguje o poznanie slabšie. Nápad s paralelným rozprávaním Anninho príbehu a príbehu jej moderného odkazu, ktorý sprostredkuje snová Kitty, vôbec nie je zlý. Preskakovanie z jedného do druhého však často pôsobí zmätočne a kostrbato, takže deťom občas budete zrejme musieť vysvetľovať, o čo tam vlastne ide.

Navyše, kým skutočný príbeh Anny pôsobí autenticky a sviežo, moderná línia s Kitty v uliciach dnešného Amsterdamu je už o poznanie ťažkopádnejšia a nudnejšia. Aktualizačnú paralelu film, pomerne predvídateľne, nachádza v pripomienke utečencov, ktorí v modernom Amsterdame stanujú na uliciach a utekajú pred policajnými kontrolami podobne ako kedysi Frankovci pred kontrolami SS.

Kde je Anna Franková

Aj keď vnútornému posolstvu tohto prirovnania nemožno nerozumieť, pôsobí trochu pritiahnuto za vlasy a kŕčovito. Podobne je na tom aj veľké finále priam revolučného zápasu o Annin denník. Je určite dôležité a v mnohom aj priliehavé pripomínať aj takýmto spôsobom nebezpečné vzorce správania, ktoré sa napriek výkričníkom z minulosti stále opakujú (nacionalizmus, rasizmus, xenofóbne vyčleňovanie menšín). V tomto prípade to však mohlo byť naozaj spracované aj o kus elegantnejšie a menej prvoplánovo.

Film Kde je Anna Franková je, v každom prípade, cenným a chvíľami aj pôsobivým úvodom do debaty o hrôzach holokaustu pre školákov. Ak hľadáte spôsob, ako s tými vašimi túto neľahkú tému načať, vziať ich na tento film do kina iste nie je márny nápad. Ak by sme však tento počin mali hodnotiť z čisto diváckeho pohľadu, bol by to skôr priemer.

Where Is Anne Frank (Belgicko, Luxembursko, Francúzsko, Holandsko, Izrael, 2021, 99 min.)
Réžia: Ari Folman. Scenár: Anne Frank, Ari Folman.

autor Hana Lippová 5.6.2022
6.5
KDE JE ANNA FRANKOVÁ
+ nápad prerozprávať príbeh tínedžerky Anny Frankovej animáciami a jazykom blízkym jej dnešným rovesníkom je výborný a chvíľami filmu aj naozaj vychádza.
+ vizuálne nápadité animácie s viacerými originálnymi a podmanivými nápadmi.
+ film, aj keď kostrbato, pripomína, že nebezpečné spoločenské vzorce, ktoré kedysi viedli k holokaustu, nie sú zďaleka len vecou minulosti.
– príbeh rozbitý na prelínajúce sa línie z minulosti a súčasnosti pôsobí príliš chaoticky aj na dospelého. Detský divák sa v ňom bez dovysvetľovania ľahko stratí.
– paralela medzi osudom ukrývajúcej sa rodiny Frankovcov a súčasnými rodinami afrických či ázijských utečencov sa síce ponúka sama (pozn. film vznikol ešte pred prepuknutím vojny na Ukrajine), no scenár ju spracúva až príliš prvoplánovo a kŕčovito.
6.5
7.0

Žner: Animovaný/Rodinný