VŠETKO, VŠADE, NARAZ

VŠETKO, VŠADE, NARAZ

9.0

Vo filmovom svete aktuálne doslova vybuchla tematika multiverza a hoci sa pokračovaniu Doctora Strangea v kinách náramne darí, v rovnakom vesmíre sa náhle objavil nečakaný konkurent. A ten, berúc do úvahy hodnotovú stránku a nesúdržnosť mnohými očakávanej marvelovky, vychádza v súboji ako jednoznačný víťaz. Nezávislé štúdio A24 prináša snímku s takmer nekonečným názvom Everything Everywhere All at Once, ktorú už mnohí stihli označiť za jeden z najlepších filmov roka so silnou ašpiráciou prerásť v kultové dielo.

Napriek tomu, že sa jedná prevažne o artovú záležitosť s pomerne nízkym rozpočtom a soundtrackom od experimentálnej zostavy Son Lux, ide o šialenú jazdu preplnenú kreativitou, ktorá si dokáže získať aj komerčnejšie orientované publikum. Z kompletného balíčka ponuky A24 sa v krátkom čase stala v rámci domáceho trhu najzárobkovejším filmom vôbec. A kto za týmto skvostom stojí? No predsa autori bizaru Swiss Army Man (2016), dobrodružno-komediálnej drámy, v ktorej sa Harry Potter premenil na prdiacu mŕtvolu. Vitajte vo svete dua režisérov a scenáristov Daniels (Dan Kwan a Daniel Scheinert), v ktorom je možné všetko, všade a naraz.

Evelyn (Michelle Yeoh) je matkou rebelujúcej dcéry Joy (Stephanie Hsu) a spolu s manželom Waymondom (Ke Huy Quan) prevádzkujú rovno pod svojim preplneným bytom krachujúcu práčovňu. Navzdory tvrdej práci sú zasypaní stovkami bločkov a pravidelne konfrontovaní daňovým úradom. Tvoria tak obraz typických ázijských prisťahovalcov pohltených životom v Amerike, ktorý ani zďaleka nie je odrazom Evelyninej vysnívanej predstavy. Neuspokojivé manželstvo a premrhané šance iba dotvárajú v jej stereotypných dňoch tú správnu šedú kulisu.

Jedného dňa je však postavená pred obrovskú, no súčasne vzrušujúcu úlohu. Vytrhnutá zo schôdzky s úradníčkou Deirdre (Jamie Lee Curtis) sa odrazu ocitá v paralelnom vesmíre, v ktorom ju iná verzia jej manžela v rýchlosti zasväcuje do princípov mnohovesmíru. Ten je potrebné zachrániť od rozrastajúceho sa zla v podobe Jobu Tupaki a vrátiť ho do pôvodného stavu s navrátením rovnováhy, k čomu je predurčená práve ona.

Všetko, všade, naraz

Začína sa tak zbesilé cestovanie dimenziami, ktoré sprevádza prvotné rozštiepenie obrazu spojené s flashbackmi do minulosti. Cestovateľ sa následne dokáže napojiť na myseľ svojej alternatívnej verzie a získavať jej zručnosti a skúsenosti nadobudnuté v iných vesmíroch. Evelyn tak odrazu ovláda bojové umenie a nahliada aj do lákavého sveta, v ktorom je známou opernou speváčkou. Divák sa väčšinu záchytných informácií, ktoré ju priviedli do súčasného bodu života, dozvedá nepriamym spôsobom. Cez jej minulé rozhodnutia či konanie v iných univerzách.

A práve preskakovanie medzi nimi je podmienené vykonaním určitého nepredvídateľného aktu, čo našim tvorcom iba dokonale hrá do karát a platí, že čím menej niečo dáva zmysel, tým lepšie. Množstvo humorných situácií prinášajú aj scény boja so zlom, pri ktorých sa na spacifikovanie nepriateľa používa prakticky čokoľvek, od módnej ľadvinky po zafarbené kamienky z akvária.

Pripravte sa na neustále zmeny lokácií, na množstvo neuveriteľných kostýmov či výbornú prácu so strihom, za ktorú si Paul Rogers skutočne zaslúži uznanie. A hoci rozpočet v hodnote 25 miliónov ani omylom nemožno porovnať s číslami, ktorými disponovala spomínaná marvelovka, priepastný rozdiel divák nepocíti. Vzhľadom k tomu, že na efektoch sa dokopy podieľalo deväť ľudí vrátane režisérov a svoje vedomosti získavali iba z tutoriálov na internete, možno prakticky hovoriť o menšom zázraku.

Všetko, všade, naraz

No najväčšou výsadou celej snímky je rozhodne nekonečná dávka kreativity a nápadov, ktoré sršia doslova z každej scény. Svety, ktoré sa podarilo vytvoriť režisérom, scenáristom a producentom tohto bláznivého projektu, vám pripomenú, kvôli čomu ste sa kedysi do filmu zamilovali. Dan Kwan a Daniel Scheinert pristupujú aj k svojmu ďalšiemu spoločnému dielu s hravosťou a s citeľnou láskou ku kinematografii. Do nabitého deja vsúvajú rôzne filmové odkazy od Matrixu, Kill Billa, Kubricovej Vesmírnej odysey, Stvorených pre lásku až po pixarovku „Raccacoonie“. Veselo pracujú aj so symbolikou, ktorej dominuje kruh nesúci sa celým dejom v rôznych podobách, odrážajúc nekonečnosť, celistvosť, ale aj vnútorné bohatstvo.

Ohromí aj spracovanie „falošnej“ scény záverečných titulkov, zobrazenie víriacej čiernej diery evokujúcej skôr lahodný čokoládový donut s polevou či rozhovor dvoch osamelých kameňov, pri dialógu ktorých budete zápasiť so zaslzenými očami. Spomínané je iba celkom malým zlomkom z celej hŕby absurdných, perverzných, ale i dojemných nápadov a je väčšia šanca, že uhádnete víťazov Oscarov za rok 2023 vo všetkých kategóriách, ako že uhádnete, čo bude nasledovať v ďalšej scéne filmu týchto dvoch bláznov.

Plných 140 minút namiešavajú divokú paletu z rôznych žánrov (romantika, rodinná dráma, sci-fi, thriller, fantasy, komédia...), pričom v základe stavajú na rovnakých princípoch ako vo svojej prvotine Swiss Army Man. Tvoria bizarnosť na n-tú, no s citlivým a krehkým jadrom, ktoré sa dotýka dôležitých tém (coming of age, generačná priepasť medzi matkou a dcérou, LGBT, zmysel a podstata nášho bytia...). Názov Everything Everywhere All at Once je preto viac než výstižný. Deje sa všetko, všade a naraz. Je to absolútny chaos na plátne, vo výsledku vytvárajúci dokonalý obraz, v ktorom sa dá objaviť vždy niečo nové.

Všetko, všade, naraz

Snímke prirodzene dominuje predstaviteľka Evelyn, ktorá zvláda svoju náročnú a rozmanitú postavu s veľkou gráciou. Z Michelle Yeoh (Tiger a drak) sa už v roku 1992 stala najlepšie platená herečka v histórii honkongskej kinematografie, keď si zahrala po boku Jackieho Chana v Police Story 3: Supercop. Paradoxom je, že v novinke dua Daniels mala hlavná rola pôvodne patriť práve legendárnemu predstaviteľovi bojového umenia. Nakoniec padla voľba na ženskú verziu záchrankyne sveta, ktorú herci ako Stephanie Hsu, Ke Huy Quana a Jamie Lee Curtis pekne dopĺňajú.

Everything Everywhere All at Once je malým-veľkým filmom s myšlienkami o hodnotách, ktoré možno nie sú objavením vesmíru, ale zato sú podstatou nášho bytia, ktorej sa učíme po celý život. Žiť naplno a v prítomnom okamihu. No súčasne sa naučiť nebrať tak vážne, pretože vesmír je omnoho väčší ako si dokážeme predstaviť a naše malé zakopnutia si ani nevšimne. Na druhej strane, možno sa v tom vesmíre nachádza niekto ďalší, pre koho znamenáme celý svet. A kvôli nemu by sme sa aj napriek všetkým obetám a nenaplneným snom mali snažiť byť tou najlepšou možnou verziou seba samého.

Everything Everywhere All at Once disponuje premysleným scenárom a profesionálnou réžiou v lahodnom vizuále. Je tým pravým „Multiverse of Madnesss“, na ktoré sme tento rok čakali. Výbornou správou preto je, že si ho budeme môcť vychutnať aj v našich kinách vďaka Bontonfilmu už od 21. júla 2022. Pre mnohých z nás pôjde pravdepodobne aj o opakovanú návštevu, pretože novinka dua Daniels v sebe ukrýva nekonečne veľa krásnych a originálnych detailov, ktoré na prvýkrát snáď ani nie je možné uchopiť.

Everything Everywhere All at Once (USA, 2022, 139 min.)
Réžia: Dan Kwan, Daniel Scheinert. Scenár: Dan Kwan, Daniel Scheinert. Hrajú: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Ke Huy Quan, James Hong, Jamie Lee Curtis, Tallie Medel, Jenny Slate, Harry Shum Jr., Biff Wiff, Sunita Mani ...

autor Simona Sopiaková 1.6.2022
9.0
VŠETKO, VŠADE, NARAZ