ČO SME KOMU VŠETCI UROBILI ?

ČO SME KOMU VŠETCI UROBILI ?

6.5

Úspešná francúzska komédia Čo sme komu urobili? (2014) sa s ďalším pokračovaním dostala do kín. Pod názvom Čo sme komu všetci urobili? (2021) môžu fanúšikovia bohato rozvetvenej famílie Verneuilovcov zhliadnuť najčerstvejšie peripetie jej členov. Režisér Philippe de Chauveron si v jednotke vybudoval divácky vďačný príbehový základ. Na francúzskej pôde prebieha už tretíkrát bujaré medzinárodné súperenie, ktoré začalo vydajom štyroch dcér Márie a Clauda Verneilovcov. Ich rôznoetnickými manželmi sa stali Rachid s arabskými, Chao s čínskymi, David so židovskými a Charles s africkými koreňmi. V prvom pokračovaní Čo sme komu zase urobili? (2019) sa Verneuilovci obávali, že sa ich dcéry odsťahujú z Francúzska a oni zostanú sami a bez vnúčat. Ťažisková línia o krásach ich rodnej zeme zožala u zaťov úspech, všetci zostali aj s rodinami v malebnom Chinone.

Aktuálna trojka zachytáva Máriu (Chantal Lauby) a Clauda (Christian Clavier) v zajatí nabitého kalendára, o ktorý sa postarali ich dcéry s rodinami. Pendlujú medzi rodinnými udalosťami, ale túžia po kľude. Blíži sa štyridsiate výročie ich svadby a dcéry snovú opulentnú oslavu, na ktorú pozvú všetkých svojich svokrovcov.

O slovo sa hlásia osvedčené multikultúrne gagy. Scenár ich zasadzuje aj do prostredia mimo hlavného páru. Vetví ich medzi samotných zaťov a ich rodiny. V príchode rodičov Rachida, Chaa, Davida a Charlesa na francúzske územie si Philippe de Chauveron poistil obrovské kvantum humorných situácií. 98-minútovú stopáž doslova prepchal prekáraním, rýchlym pointovaním scén, všadeprítomnou rozdielnosťou prakticky čohokoľvek. Všetko vo vzornom kontraste so snahou neustále nastoľovať pohodu a rodinný súzvuk.

Fanúšik Verneuilovských peripetií bezpečne zotrváva v milom zhone premnoženej rodiny. Film ani tu nepoľavuje v inteligentnom humore Márie a Clauda. Horšie sa už hľadá rovnaká úroveň medzi zaťmi a ich rodičmi. Kontrast tak zákonite vyplýva práve vo vzájomnom narážaní rozdielne vtipného zmýšľania. Výsledný súzvuk nastáva buď v príklone inteligencie zaťov k svokrovcom, alebo, naopak, v znížení sa k ľudovejšiemu rázu vtipnosti.

Čo sme komu všetci urobili ?

Zatiaľ čo Verneuilovci používajú inteligentné a taktnejšie bonmoty k národnej rozdielnosti, ich zaťovia s rodičmi zotrvávajú na úrovni prihlúplych zdurených reakcií a detinskom osočovaní cudzej kultúry a náboženskej inakosti. V duchu celej trilógie sa o slovo hlási opakované etnické podpichovanie medzi nasilu pozliepanými národmi, ktorému dominuje francúzska blahosklonnosť a chápavosť v rovine rasovej rôznorodosti, sexuálnej orientácie či náboženských zvyklostí.

Scenár zaistil i lacný princíp mužskej ješitnosti. Ženské postavy tak dostávajú pravidelné repliky, aby pacifikovali akože divácky milé, no plytko schematické a otravne detinské počínanie svojich polovíc. Hromadné rodinné scény ponúkajú osvedčenú gastronomickú nálož. Predchádza im klasické chystanie udalosti, ktoré už môže byť pre diváka nudné a radšej pozornosť vypne. Rovnako ako v príprave oslavy štyridsiateho výročia svadby ústrednej dvojice. Scenár ho totiž núti byť neustále v napätom očakávaní, čo vtipné sa pri plánovaní zasa zomelie. Povinnú porciu gagov len zaregistruje a ide sa ďalej.

Čo sme komu všetci urobili ?

Hutnejší intelekt Clauda a Márie zastrešuje jeho postupné riedenie medzi manželov dcér a siaha na nevkusné dno ich rodičov. Lingovci vystupujú ako náhodná čínska vzorka vďaka premnoženej domovine. Koffiovcom dominuje hrmotný Andre, ktorého edukatívne usmerňuje vlastná manželka. Rachidov otec preferuje rockerský život, opäť pod manželkinou výchovou. A Davidovi Benichouvci sa hlúpo hádajú kvôli dávnemu sporu, kde sa má kupovať chlieb.

Čo sme komu všetci urobili ? poteší fanúšikovskú základňu vďaka isteniu voleného humoru. Situačný tok divákovi umožní nechať sa unášať vtipnou náložou, krásou francúzskeho mestečka Chinon a kyprými slovnými prekáračkami. Príbehovo film ponúka vskutku celistvý pohľad na prívetivé usmerňovanie množstva zainteresovaných postáv tak, aby vo výsledku poslúžilo na vyriešenie doterajších potýčok. Zmierujúco ich zastrešuje láskavé posolstvo o milujúcom 40-ročnom zotrvaní v manželskom zväzku.

Qu'est-ce qu'on a tous fait au bon Dieu? (Francúzsko / Belgicko, 2021, 98 min.)
Réžia: Philippe de Chauveron. Scenár: Guy Laurent, Philippe de Chauveron. Hrajú: Christian Clavier, Chantal Lauby, Ary Abittan, Medi Sadoun, Frédéric Chau, Noom Diawara, Elodie Fontan, Frédérique Bel, Émilie Caen, Alice David, Pascal Nzonzi, Salimata Kamate...

autor Zuzana Ondrišová 25.5.2022
6.5
ČO SME KOMU VŠETCI UROBILI ?