VYŠEHRAD: FYLM

VYŠEHRAD: FYLM

7.5

Vyšehrad k nám prichádza mesiac po českej premiére a rovno ovenčený titulom polmiliónovej návštevnosti divákov. Je to silná pozvánka pre našinca, ktorý azda seriál nepozná, ale je zvedavý, na čom „bratia“ fičia a čo je ten „Lavi“ vlastne zač.

Takže, všetky oči sem – Július Lavický je svojrázny týpek, ktorému ide akurát futbal, ale inak je to magor, čo hral kedysi za Spartu, ale dnes sa pohybuje niekde v druhej lige. Ale stále verí, že jeho agent Jarda mu ten prestup naspäť (alebo do poriadneho klubu) vybaví a náramne ho aj potrebuje, lebo sa chce ženiť so svojou priateľkou Luciou. Tá chce poriadne drahú svadbu, na ktorú vlastne nemá prašule, takže si požičia od istých úžerníkov... No všetko sa razantne mení práve po obrade, kde sa objaví aj istá fešanda s 8-ročným chalanom a ten jednoznačne tvrdí, že Lavi je jeho otec. A čo čert nechcel, možno sa mu drobec aj hodí na riešenie vznikajúcej mladomanželskej krízy.

Českí tvorcovia uprostred (ne)konečnej série romantických komédií prinášajú facku na líce a pecku medzi oči. Vyšehrad: Fylm je politicky nekorektná a miestami vulgárna či drsná komédia, na aké sme chodili ešte za čias Prci, prci, prcičky či Niečo na tej Mary je, kde sa to hemžilo vibrátormi, narážkami na to, aké by to bolo pretiahnuť niekoho mamu a iné vtákoviny. Nikto sa za svoju postavu nehanbí a najmä prvá tretina núka mimoriadne rýchle tempo, kde sa striedajú témy či zápletky, až sa nestačíte diviť.

Práve prvých 30-40 minút vám predstaví aj kvantum postáv, ktoré sa snažíte si prepojiť. Napríklad Luciin brat je práve Laviho manažér Jarda, ktorý má doma utrum, že pokiaľ nedonesie poriadne prachy, rozvedie sa s ním manželka (drtí/drží ho nakrátko). Alebo ich rodičia sú pekný párik – tato je fanúšik Slavie, čo okamžite vedie k Laviho vnútornému rozporu a mama flirtuje s každým (čo vedie priam legendárnej scéne na svadbe). A najväčší úraz v rodine vedie k istému psíkovi...

Vyšehrad: Fylm

Lavi je sám o sebe magor, ktorý dokáže zvládať futbal a aj pri ňom ledva krotí nervy na ihrisku. V súkromí je to lenivec, ktorý si chce užívať prachy, koks a cecky, čo vedie k opakovaným návštevám klubu, sexu pri každej príležitosti (s Luckou, aj inou) a práve tam pramení ten nekorektný humor. Ale na druhej strane tu nie je takmer nič, čo by sme nevideli v spomínaných komédiách či paródiách. No je zaujímavé vidieť, že sa Česi neboja vykročiť v súčasnej politicky korektnej dobe, kde vznikajú rozmanité hnutia, fičí „cancel culture“ a je už náročné robiť si z niečoho srandu bez toho, aby ste sa na druhý deň nestali sami terčom médií.

Ale humor Laviho a partie nie je samoúčelný. Slúži buď postave alebo sa snaží vyťažiť z absurdnosti situácie – už dlho tu nebola komédia, ktorá vie parádne otočiť prosté vtipy. Napríklad Lavi príde na obrad, s každým si chce dať drink a po piatich stoloch má čo robiť. Film má niekoľko zásadných častí – tá prvá nám predstaví postavy a situácie. Druhá slúži svadbe s množstvom gagov i stretom postáv. Tretia už nasadí Laviho syna vo väčšej miere a sčasti zvoľní, ale zároveň otvára nové možnosti typu Lavi sa pokúša byť otcom alebo snaha pochopiť situáciu, čo robiť v živote. Iste, chlapec je prototyp vzdelanca, ktorý má zrejme IQ násobne vyššie ako jeho strelený tato, ale vďaka tomu sa životné tipy začínajú rozvíjať oboma smermi. Je to prototyp bežnej rodinnej komédie, akurát jej predchádza pár drsných pasáži s orálnym sexom i nevydareným ohňostrojom...

Vyšehrad: Fylm

Čím sme ďalej, tým viac si užívame všetky aspekty. Laviho postavu i okolie. Líniu malého chlapca byť synom, ktorý našiel otca (Veronika Khek Kubařová ako jeho mama sa tu mihne ako neodolateľná šupa vo flashbacku, no inak má málo scén). Je tu aj odkrývanie špinavostí v českom futbale cez podplácanie i Ťaťku, čo chce mať pod kontrolou všetko dianie. A do toho sa tu sekajú aj drobné vtipy ako keď komplic neustále žobre o klobásku alebo Lavi vyhadzuje pohár cez balkón do neznáma.

Výhoda je, že netreba poznať seriál a ani byť futbalovým fanúšikom. Hoci ak spĺňate aspoň jedno kritérium, asi sa vám bude pozdávať Vyšehrad ešte viac ako úplnému neznalcovi, čo vidí iba magora na plagáte. Už len to ako chce film poňať postavu a jej existenčnú krízu alebo líniu k synovi, je dostatočná pozvánka do kina. Nehovoriac o kope iných tém (český futbal a iné asociácie). Drsnosť sa po čase vytratí a Vyšehrad sa utrasie, no nie je to na škodu.

Dobrá správa je, že Vyšehrad: Fylm je dravá komédia, ktorá ukazuje možnosti tejto skupiny filmárov. Vedia uchopiť aj viaceré subžánre naraz, majú dobrý rýchly štýl, kameru, zbesilý strih, všetko tu sedí. Áno, občas je tu nejaký archetyp, ale je to svieži celok, hoci si pýta minimálnu prístupnosť 15+.

Vyšehrad: Fylm (ČR, 2022, 105 min.)
Réžia: Martin Kopp, Jakub Štáfek. Scenár: Tomáš Vávra. Hrajú: Jakub Štáfek, Jakub Prachař, Šárka Vaculíková, Jiří Ployhar, Ondřej Pavelka, Věra Hlaváčková, Ivana Chýlková, David Prachař, Veronika Khek Kubařová, Jaroslav Plesl, David Novotný, Ladislav Hampl, Jaromír Bosák a ďalší.

autor Michal Korec 24.5.2022
7.5
VYŠEHRAD: FYLM