SEVERAN

SEVERAN

8.0

Robert Eggers je v kurze. Debutom Čarodejnica doslova rozbil očakávania fanúšikov tradičného hororu a sprítomnil tento žáner aj pre artovú časť obecenstva. Potom prišiel psyché trip v útrobách Majáka s poriadnou zásobou špiritusu a v poslednej dobe sa vo filmových kuloároch opäť preberá možná adaptácia Upíra Nosferatu.

Aktuálne sa však divácke oči uberajú viac na sever. Režisér má totiž veľmi rád rôzne formy záhadných príbehov s fantazijnými prvkami, čo je vidno už v jeho ranných krátkometrážnych snímkach. Inštalácia do prostredia chladného severu s dejom priamo z útrob dávnej mytológie Vikingov je tak nesmierne atraktívna. Do kín konečne prichádza dlho očakávaný Severan, na ktorého upútavky sľubovali epickú vikingskú sekačku a sám režisér vyhlásil, že pôjde o kombo kultového Andreja Rubleva s Barbarom Connanom.

Stavebnými kameňmi Severana sú zrada a pomsta v príbehu o princovi Amlethovi (Alexander Skarsgård). Strýko Fjölnir mu zavraždil otca a zmocnil sa aj jeho matky Gudrún (Nicole Kidman). Pri úteku mladík prisahá krvavú pomstu. O pár rokov sa fyzicky zdatnému Amlethovi naskytne príležitosť na odplatu a napraviť tak krivdy v duchu vikingskej cti skôr, než bude povolaný do Valhally.

Eggers a spoluautor scenára Sjón Sigurdsson (písal aj scenár k filmu Ada) vychádzajú z legendy, ktorá dokonca inšpirovala Williama Shakespeara pri písaní Hamleta. Dejová kostra Severana nie je extra zložitá, pretože do popredia sa derie najmä priamočiara cesta hrdinu za svojim cieľom – odplatou. Na rozťahanom poli vyše dvoch hodín sa mu síce pripletie pod svaly všeličo, napríklad Olga (stále populárnejšia Anya Taylor-Joy), avšak romantická línia v uveriteľnosti pokrivkáva. Jednoduchá kostra mierne prekvapí skalných divákov režiséra, ale je to zrejme daň za odpútanie sa od nezávislého štúdia A24 a pričuchnutie viac k Hollywoodu.

Severan

Dej sa vyznačuje jedným väčším zvratom, na ktorého odtušenie ani netreba byť výrazne pozorným divákom. Na poli sympatií s postavami však dokáže táto udalosť porobiť trochu chaos a ak do zhruba polovice filmu fandíte hlavnému hrdinovi, tak sa ku koncu misky váh viac-menej vyrovnajú. Severan nepracuje na poli príbehu s ničím objavným, ale témy prezentuje v solídnom kontexte, ktorý čo do logiky postáv nemá diery.

Síce si Eggers znova poriadne ulietava na mytológii s prvkami fantasy, no naproti predošlým dvom filmom sú transcendentné obrazy v rovine symbolov ľahšie čitateľné. Snímka je tak prístupnejšia pre bežného diváka, než tomu bolo pri predchádzajúcich filmoch. Mytológia Vikingov je nesmierne košatá, takže sa dočkáme viacerých výjavov na hranici reality a sna, ktoré sú priam obopnuté psychedéliou, no nejde o extrém ako v prípade Majáka.

Naturalizmus a čo najvernejšie piplanie sa s detailmi je vidno za každou chyžou, v každom prítmí či blížiacich sa jatkách. Režisér má k dispozícii dostatok času, aby nás čo najkomplexnejšie previedol svetom Vikingov. Rituály, zmýšľanie či každodennosť sú pôsobivé výjavy, sprevádzané experimentálne pohanskou a nezabudnuteľne znejúcou hudbou dua Carolan/Gainsborough.

Severan

Dostávame sa do srdca neskrotného Severana, kde tróni epická vizuálna jazda na vlnách krvavého vikingského mäsiarstva. Eggers šperkuje svoj filmársky talent do nepríčetnosti a ponúka extrémne znepokojivé sekvencie, plné naturálneho násilia a krvi. Zúrivý charakter vikingskej kultúry vidno v každej sekačke a ide o doslova bezhlavú akciu. Najviac oku lahodiacou je jednozáberovka z nájazdu na dedinu. Režisér má do detailov premyslenú štruktúru scén a dvorný kameraman Jarin Blaschke kúzli znamenitú atmosféru plnú teroru, krvi a smrti.

Kamera však oslňuje vo viacerých aspektoch. Pôsobivé sú veľké celky na scenériu, či už zelené lúky, sopečné turbulencie alebo morské burácanie. V interiéroch hrá prím temnota s občas prikrádajúcim sa svetlom a tak sa pripomenie aj napätie. Atmosféra snímky je vo všeobecnosti podmanivá a pre kino ako stvorená. Čokoľvek iné by sa v prípade Eggersa považovalo za degradáciu talentu a zmätok v očiach divákov. Osobne som zvedavý, ako bude Severan neskôr pôsobiť v prítmí domova.

Severan

Kvalitné herecké zázemie bolo významnou súčasťou zatiaľ každého režisérovho filmu, bez ohľadu na počet hercov. S niektorými zo Severana pracoval už predtým (Ralph Ineson, Kate Dickie, samozrejme Willem Defoe a Anya Taylor-Joy). Alexander Skarsgård v úlohe Amletha ťahá snímku bez väčších problémov a vynikne najmä v akčnejších pasážach, kedy sa z neho stáva doslova krvavý berserk a vikingská nátura z neho doslova strieka. Zrejme to majú v rodine, keďže jeho brat Gustaf hral výraznú úlohu s populárnom seriáli Vikingovia. Výraznou je Nicole Kidman, ktorej výzor sa do daného obdobia veľmi nehodí, ale keď už sa rozohní, tak jej z očí sála všetka zloba sveta. Last but not least krátke, ale znamenité cameo speváčky Björk.

Severan znova podtrhol, že Robert Eggers má nesmierny talent. Sedia mu viac negatívne aspekty, než vytváranie pozitívnejších emócií (láska), ale napriek odpútaniu od nezávislého štúdia si drží svoj surový rozprávačský štýl. Audiovizuálne je jeho najnovší počin pohlcujúci, hercov vedie s výrazným umom a servíruje megalomanský epos a jeden z najlepších filmov o vikingskej mytológii.

The Northman (USA, 2022, 136 min.)
Réžia: Robert Eggers. Scenár: Robert Eggers, Sjón. Hrajú: Alexander Skarsgård, Anya Taylor-Joy, Nicole Kidman, Ethan Hawke, Willem Dafoe, Claes Bang, Ralph Ineson, Kate Dickie, Björk...

autor Lukáš Slovák 17.4.2022