GABI OD 8 DO 13

GABI OD 8 DO 13

6.5

Gabriela – dievča britsko-talianskeho pôvodu – žije vo Švédsku. Školáčka sa pokúša nájsť svoju identitu a vymedziť sa voči spoločenským stereotypom. Nedokáže sa pohodlne identifikovať ani ako žena, ani ako muž. Snaží sa nájsť svoje miesto vo svete, a to počas prechodovej vývojovej etapy, na prelome medzi detstvom a pubertou. Časozberný dokument a zároveň debut režisérky Engeli Broberg – Gabi od 8 do 13 – mapuje päť rokov z kľúčového životného obdobia mladej Švédky.

Gabriela žije v Štokholme spolu so svojou britskou matkou Tracy a jej švédskym priateľom Thomasom. Rovnako ako hľadanie identity, ju trápi neprítomnosť jej biologického otca Paola. Ten bez záujmu o rodinu zostal v Taliansku a samotná Gabi ho nikdy nespoznala. Vďaka časozbernej metóde sme svedkami toho, ako dieťa pred našimi očami rastie a prechádza psychickými, názorovými aj telesnými zmenami. Kolobeh času zdôraznia zábery prírody, v ktorých vyniknú prechody medzi ročnými obdobiami. Každoročné oslavy sa cyklicky striedajú a signalizujú pribúdajúce roky.

Keď otčim príde o prácu, je rodina nútená presťahovať sa do malého robotníckeho mesta na severe Švédska. Protagonistka sa musí rozlúčiť so svojim najlepším kamarátom Henrym a čeliť novým životným podmienkam. Deti v novej škole, v odľahlej oblasti ďaleko od Štokholmu, nie sú k novej spolužiačke najzhovievavejšie. Napriek šikane sa jej podarí nadviazať priateľstvo s chlapcom tunisko-palestínskeho pôvodu.

Fyzické premeny signalizujú najmä účesy hrdinky. S prechodom do tínedžerských rokov narastá jej snaha o skrátenie vlasov, ideálne podľa vzoru populárnych futbalistov. Kamarát z detstva Henry, s ktorým naďalej udržiava virtuálny kontakt, si naopak necháva narásť dlhé vlasy. Na svadbu Tracy a Thomasa si odmietne vziať dámske šaty, uprednostňuje mikiny a kraťasy. Tričko s nápisom „Vychovávajte chlapcov a dievčatá rovnakým spôsobom“ je prejavom jej názorového ukotvenia aj rastúcej revolty. Rodina má pre Gabi pochopenie a snaží sa byť pre ňu sprievodcom svetom dospievania a životných premien.

Gabi od 8 do 13

Tvorcovia vybrali udalosti zo života sociálnej aktérky, ktoré výstižne charakterizujú jej netradičnú genderovú identitu. Rozprávanie sa opakovane vracia k jej obľúbenému športu – futbalu – neskôr ju zaujme aj ľadový hokej. Z detských hračiek uprednostňuje lego alebo plastových vojačikov; v hre Sims sa identifikuje s telom mužského avatara. Ak pečie, tak sušienky s pirátskymi motívmi.

Hlavným prínosom filmu je výber predpubertálneho vývojového obdobia, ktoré je častokrát v časozberných dokumentoch opomínané. Tvorcom sa však nepodarilo prezentovať konfrontáciu hrdinky a okolia s presvedčivou naliehavosťou. Konflikt s okolím vynikne v momentoch, kedy Gabi musí čeliť vulgárnym posmeškom nových spolužiakov. Hlavná dilema sa však odohráva vo vnútri aktérky, ktorá si je istá obliekaním a účesom, nie však svojou sexuálnou orientáciou.

Gabi od 8 do 13

Emocionalita je zintenzívnená najmä vďaka neustálej prítomnosti Gabriely v každej scéne. Dokument je prevažne natočený teleobjektívom, ktorý rozostruje pozadie a oddeľuje aktérku od okolia. Aj keď roztrasená ručná kamera častokrát protagonistku opúšťa, Gabi zostáva stredobodom každej scény. Minimalistická metóda rozprávania síce akcentuje pozornosť na aktérku, filmu však chýba ozvláštnenie, vďaka ktorému by emocionalita a intenzita prezentovaného problému vystúpili do popredia.

Jediným výraznejším naratívnym špecifikom je zapojenie retrospektív. Na začiatku filmu vidíme Gabi vo veku 13 rokov, ako zakopáva list adresovaný svojmu budúcemu ja. Strihom sa následne vrátime o päť rokov do minulosti, do momentu, od ktorého sa začne rozvíjať časozberné rozprávanie. Na konci filmu sa naratív pomocou flashbackov opäť vráti do obdobia osemročnej – a ešte dlhovlasej – protagonistky. Tieto časové skoky umožňujú konfrontovať premenu sociálnej aktérky naprieč časovým horizontom päť rokov. Ojedinelý ozvláštňujúci postup však monotónnosť rozprávania príliš neobohatí, ani nepresvedčí o inovatívnom využití časozbernej metódy.

Gabi od 8 do 13

V dokumente vyvstáva téma dieťaťa, ktoré sa odmieta nechať zaškatuľkovať a má určitú predstavu o nonkonformite. Broberg natočila prierez emóciami dieťaťa, ktoré sa nebojí hľadať svoju identitu. Režisérka sa snažila aspoň čiastočne rešpektovať súkromie sociálnej aktérky, čím však vznikol náčrt, ktorý nevynikne ako hlboký ponor do psychiky jednotlivca. Na druhej strane, vďaka všetkým zjednodušeniam, bude príbeh Gabi od 8 do 13 zrozumiteľný pre mladých divákov, ktorí sú vo veku samotnej Gabriely.

Gabi, 8 till 13 år (Švédsko/Nórsko, 2021, 79 min.)
Réžia: Engeli Broberg. Scenár: Engeli Broberg. Kamera: Tommy Olsson. Strih: Kalle Lindberg, Engeli Broberg. Hudba: Jan Burian ml.. Producenti: Anna J. Ljungmark, Jacob Eklund (House of Real)

autor Andrej Chovanec 14.4.2022