ATLAS VTÁKOV

ATLAS VTÁKOV

5.5

Ivo Róna, hlava prosperujúceho rodinného podniku, trpí na slabé srdce. Teraz sa však starý neduh ozval v tej najnevhodnejšej chvíli: Riaditeľ práve zistil, že z jeho milovanej firmy záhadne odtekajú peniaze kamsi do stratena, zatiaľ čo sa dodávatelia sťažujú na neuhradené pohľadávky.

Atlas vtákov, zatiaľ posledný film v Česku pôsobiaceho slovinského režiséra Olma Omerzua (Rodinný film, Všetko bude), rozohráva príbeh o tajomstvách a chamtivosti, naivite aj nedôvere, zrade a vypočítavosti. Hlavnú rolu starnúceho riaditeľa, ktorý čelí životnej skúške, si zahral Miroslav Donutil. Jeho herecký výkon v rozpačitom filme patrí k tomu najzaujímavejšiemu. Snímka, ktorá mala premiéru ešte na vlaňajšom festivale Karlovy Vary, tento týždeň dorazila do slovenských kín.

Firma Aron je úspešným rodinným podnikom už mnoho desaťročí. Svoj život jej zasvätil Ivov starý otec, potom otec, no a dnes, keď už sa aj Ivo (Miroslav Donutil) pomaly chystá do dôchodku, preberá postupne riaditeľské kreslo jeho syn Martin (Martin Pechlát). Ako to už býva, neprebieha to práve najhladšie. Starý pán sa drží osvedčených postupov a každú inováciu z fleku odmieta. Syna a zaťa Davida (Vojtěch Kotek) upodozrieva z toho, že ho chcú z firmy čo najskôr vytlačiť a nedaruje im preto žiadnu chybičku. Na koho však hodiť náhle odhalený miliónový dlh?

Netrvá dlho a vinník sa nájde: Dlhoročná vedúca firemného účtovníctva Marie (Alena Mihulová) až príliš náhlivo mizne na dovolenku. Ako sa čoskoro ukáže, plánuje aj nové bývanie s tajomným priateľom z Ameriky. Súkromné vyšetrovanie záhady zmiznutých peňazí však postupne odhaľuje aj ďalšie tajomstvá, ktoré napäté vzťahy v podniku aj rodine ešte viac naštrbujú. Existuje ešte vôbec cesta späť?

Atlas vtákov

Atlas vtákov je vcelku jednoduchá sociálna dráma, ktorá paralelne rozvíja niekoľko nadčasových aj aktuálnych motívov. Je tu generačný konflikt medzi patriarchom s vysokými očakávaniami a synom, ktorý nikdy nič neurobí správne. Sú tu dávne prehrešky samotného otca, ktoré ho napokon svojským spôsobom dobehnú. A je tu aj osamelá žena, ktorá je pre blúznivú vidinu veľkej lásky schopná úplne všetkého. V konečnom dôsledku sa však všetko točí okolo peňazí, ktoré sú, zdá sa, príčinou aj riešením všetkých problémov.

Každý z týchto motívov spočiatku vyzerá sľubne – je predsa toľko spôsobov, ako ich ďalej rozvinúť. Žiaľ, scenár sa uspokojuje s celkom banálnou, plochou a ľahko predvídateľnou verziou udalostí, ktorá spletitosť prinajlepšom chvíľami predstiera. Divák sa tak väčšinu filmu pozerá, ako sa pred ním bez väčších prekvapení odvíja vopred jasný dej. Ničím novým nie je ani zápletka s nástrahami moderných technológií (Mariin tajný priateľ z americkej armády už možno niekedy poslal žiadosť o priateľstvo aj vám...), ktorú film rozvíja takmer s detektívnym napínaním. Dynamika však pokrivkáva a každá hluchšia scénka či falošnejší tón dialógu bije o to viac do očí.

Atlas vtákov

Zaujímavou vsuvkou je opakujúci sa motív vtáctva, ktorý sa, napokon, dostal aj do názvu snímky. Práve pod menami rôznych operencov Ivo v telefónnom zozname ukrýva tajomné známosti a vtáci, tentokrát už skutoční, mu dávajú tiež zo stromov či plotov múdre rady do života. Ibaže on im vôbec nerozumie (na rozdiel od diváka, ktorému ich spev preložia titulky). Je to vtipno-absurdné a trochu nadbytočné, no celkom vďačné. Akurát, že to so zvyškom filmu, v ktorom nie je pre humor prakticky žiadne miesto, veľmi neladí.

Atlas vtákov

Atlas vtákov je dobre zahraný a slušne nakrútený film so zápletkami, ktoré sa pri troche kreativity a menšom podceňovaní diváka iste dali pútavo rozpracovať. V aktuálnej podobe však pôsobí skôr ako priemerná televízna jednoaktovka než moderný kinofilm. O jeho charaktere nevyužitej šance tak trochu vypovedá aj zoznam desiatich nepremenených nominácií na Českého leva. Najväčší zážitok napokon divák v tomto prípade bude mať zrejme z hereckého obsadenia.

Atlas ptáků (ČR / SR / Slovinsko, 2021, 90 min.)
Réžia: Olmo Omerzu. Scenár: Petr Pýcha, Olmo Omerzu. Hrajú: Miroslav Donutil, Alena Mihulová, Martin Pechlát, Eliška Křenková, Vojtěch Kotek, Pavla Beretová

autor Hana Lippová 6.4.2022