THE ADAM PROJECT

THE ADAM PROJECT

5.5

Milí čitatelia, čo si predstavíte pod pojmom „netflixovský film“? U náročnejšej diváckej obce panuje určitý konsenzus. Snímky produkované kráľom streamovacích služieb sa len málokedy stretnú s nadšeným, čí aspoň nadpriemerným prijatím. Ak si teraz odmyslíme občasné oscarové želiezko z ranku The Trial of the Chicago 7 (2020), The Two Popes (2019), The Irishman (2019),  Mank (2020), či The Power of the Dog (2021) „červené Nko“ má pre nás čoraz častejšie k dispozícii pásové produkty konfekčnej výroby. V nich nechýbajú herecké mená najtvrdšieho kalibru, či veľkorysý rozpočet. Ingrediencie sú takmer bezvýhradne prvej akosti. Napriek tomu je koncový produkt stále častejšie iba číro-číry, nikoho neurážajúci priemer. Ako je to možné?

Vezmime si čerstvý prídavok v ponuke streamovacieho giganta. The Adam Project má na letmý pohľad ideálnu konšteláciu: v hlavnej roli hviezdny Ryan Reynolds, ktorému sa od prvého Deadpoola (2016) darí kariérne držať v popredí. Réžiu si vzal na starosť Shawn Levy, ktorého povesť rutinéra bola rehabilitovaná prostredníctvom prác na seriálovom fenoméne Stranger Things (2016) a jeho posledného filmu (rovnako s Reynoldsom v hlavnej úlohe), Free Guy (2021). Pridajme k tomu 9-ciferný rozpočet, aj úplnú kreatívnu voľnosť, ktorou je Netflix povestný a nádeje na plnokrvný, kvalitný kinematografický zážitok atakujú strop. Tu sa nič nemôže pokaziť, že? Iba žeby áno...

Vec sa má tak, že aby si film mohol do žánrového priečinka pridať slovko „akčný“, nemusí v ňom nutne byť akcia na každom rohu. Bolo by však lepšie, ak by sa neobmedzila na dve kontaktné scény a dve mdlé naháňačky. Tie sú navyše oslabené kvôli mierne frenetickému strihaniu. Guláš to nie je, no akčná stránka hlavu nad hladinu priemeru nevystrčí. Oceňujem využitie magnetického poľa, neoceňujem krátkodobosť a nízku kreativitu, s akou bol prvok využitý. Neoceňujem ani nudnú a generickú choreografiu, kvôli ktorej sa tu nenájde jediný zapamätania hodný moment.

Efekty sú tip-top - veď aby aj nie pri masívnej produkčnej hodnote. Nič vám „neškriabe“ oči ani Vás nenúti ich svojou technologickou nekvalitou prižmurovať. Osobitnú zmienku si zasluhujú efekty pri úmrtí futuristických záporákov. Je esteticky potešujúci. Na druhú stranu sa to celé odohráva v lesoch; tu v nejakom dome na samote, tam v nejakej chatke pri pobreží... Kulisy a výprava si pri delení rozpočtu asi potiahli najkratšiu zápalku.

The Adam Project

Dostávame sa k hereckému obsadeniu. Kto má rád Reynoldsov seba-parodujúci, ukecaný humor, dostane presne to, po čo prišiel – Reynoldsov seba-parodujúci, ukecaný humor. Komu lezie herec konštantne hrajúci jedno a to isté (ergo Deadpool mód) krkom a dúfal, že uvidí kanadského rodáka v odlišnej polohe, nech prestane čítať – tento film nie je pre neho.

Pozitívom je fungujúca chémia medzi hlavnou postavou a jej pubertálnou verziou. Po samom, či pri vzájomnej interakcii, Walker Scobell pôsobí ako skutočná 12-ročná kópia Reynoldsovho protagonistu. Neporovnateľne horšie sú na tom antagonisti a vedľajšie charaktery. Catherine Keener je tak vehementne stereotypná vo svojej úlohe hlavnej zápornej postavy, až nechcene nadobúda karikaturistické rysy. Jej pravá ruka, Alex Mallari Jr., je naopak absolútne nevýrazný a zbytočný.

The Adam Project

Zbytočná tu je aj Jennifer Garner. Má tu minimum priestoru, a jej interakcia je presýtená všetkými mysliteľnými cliché, aké Levy a spol. mohli do projektu napchať. Aj Mark Ruffalo si „užije“ ohrané trópy žánru rodinného sci-fi. U neho je výsledný dojem zmiernený o niečo väčším priestorom a dostačujúcou formou scén s Reynoldsom a Scobellom. Posledná veta platí aj pre Zoe Saldana. Žiaden z nich si v tomto prípade nepridal za opasok žiarivý ani zapamätateľný výkon.

Slovko „dostačujúce“ je u The Adam Project vrcholom výstižnosti. Vizuál je dostačujúci, herecké výkony sú dostačujúce, dej je dostačujúci, rodinné momenty, dojímavé scény a klimax deja je dostačujúci. Dostačujúci na to, aby u toho človek netrpel; aby divák s rodinou zabil 100 minút času. Je dostačujúci aj na to, aby si pri záverečných titulkoch mohol povedať „bolo to fajn“. Len fajn. Nič menej, no ani na okamih nič viac. Definícia pásovej výroby bez pridanej hodnoty ako aj bez (čo i len štipky) osobitosti, akou je Netflix čím ďalej, tým viac notoricky známy.

The Adam Project

The Adam Project je projekt postavený na priemernosti, cliché a obohranom humore Ryana Reynoldsa. Shawn Levy má remeslo v malíčku, čo evidentne stačí pre klasifikáciu na režírovanie netflixovského blockbusteru. Film vám v hlave neostane dlhšie ako dva dni, počas ktorých by ste ale nemali pociťovať ľútosť nad jeho pozretím. Slovíčko, ktoré najjadrnejšie definuje jeho kvality je „fajn“. Ja si myslím, že divák si zaslúži predsa len viac. Či to tak je aj u vás si musíte ujasniť sami.

P.S.: Moje nádeje, že sa dočkáme podareného tretieho Deadpoola klesli na bod mrazu po tom, čo bol ako jeho režisér oznámený práve Shawn Levy.

The Adam Project (USA, 2022, 106 min.)
Réžia: Shawn Levy. Scenár: Jonathan Tropper, T.S. Nowlin, Jennifer Flackett, Mark Levin. Hrajú: Ryan Reynolds, Walker Scobell, Mark Ruffalo, Jennifer Garner, Zoe Saldana, Catherine Keener, Alex Mallari Jr., Braxton Bjerken, Kasra Wong, Lucie Guest ...

autor Róbert Humeník 30.3.2022
5.5
THE ADAM PROJECT