HALO

HALO

7.0

Filmové adaptácie videohier to mali odjakživa komplikované. Dodnes ich ako celok sprevádza nelichotivá aura neúspechu, biednej kvality, prípadne nízkej rentability. Ak sa na to pozrieme prísnym okom, jediná úspešná séria vznikla z divákmi relatívne milovaného a hráčmi definitívne nenávideného hororového akčného šialenstva, Resident Evil (2002). Kariéru si na ňom v markantnej miere postavil režisér, Paul W. S. Anderson, ako aj hlavná protagonistka, Milla Jovovich. Myslite si o úrovni jednotlivých snímok, čo chcete, faktom ostáva, že táto séria to dotiahla na šesť dielov a po jej ukončení sa okamžite začal realizovať remake / reboot / restart.

Čo by za spomínaný úspech dali taký Doom (2005) na čele s Dwayneom Johnsonom, Tomb Raider (2001) v hlavnej roli s Angelinou Jolie alebo adaptácia RPG legendy, Warcraft (2016)? O obludnostiach z dielne nemeckého režisérskeho monštra, Uwe Bolla, sa radšej ani baviť nebudeme... V súčasnosti môžeme do kina zájsť na prevedenie dobrodružného Uncharted s Tomom Hollandom a Markom Wahlbergom.

Svet filmového média sa mení; jedným zo súčasných trendov je tendencia tvoriť namiesto klasických filmových prevedení mini série alebo projekty s x dielmi pre rôzne streamingové kanály. Toto sa aplikuje aj na herné adaptácie: čoskoro dostaneme k dispozícii The Last of Us s hlavným charakterom, Joelom, v podaní Pedra Pascala. V pláne je údajne aj Mass Effect. Na oba si ešte fanúšikovia počkajú. Na rozdiel od Halo, ktorého pilotný diel služba Paramount+ konečne predostrela svetu.

Musím povedať, nie som žiaden náruživý hráč. Sériu akčných sci-fi hier Halo som nikdy v živote nehral, nikdy som z neho nevidel jediný klip, ani som ju nevidel hrať nikoho iného. Nedokážem tak posúdiť, ako precízne sa tvorcovia držali predlohy. Viem len dve veci. Prvá: hlavná postava má prezývku Master Chief. V tomto panuje zhoda so seriálovým prevedením.

Halo

Druhá: Master Chief si nikdy nedáva dole prilbu. Tu už sa projekt Paramountu odkláňa od hier. Zanietení fanúšikovia budú pravdepodobne aj takúto maličkosť považovať za rúhanie, treba však pochopiť, že hra nie je film, ani seriál. Médium malej obrazovky pracuje inak, nie je interaktívne, diváci sa nevedia vžiť do postavy skrz jej ovládanie pri hraní. Pri obyčajnom sledovaní potrebujú viac, a tak je len správne, že tvorcovia ukážu tvár Pabla Schreibera, nevlastného brata o niečo slávnejšieho Lieva Schreibera, ktorý sa zhostil role Master Chiefa.

Herec sa hlavného charakteru chopil pevnou rukou, väčšinu stopáže pilotnej epizódy sa musí spoliehať na rečový prejav, čo určite nie je ľahké. Tajomnú, emočne zdanlivo odosobnenú postavu veliteľa špeciálneho komanda dokáže predať. Fakt, že si neskôr aj zloží masku, je potešujúci, keďže herec oplýva sympatickosťou i charizmou. Ostatní herci na tom nie sú oveľa horšie, ale za bližšiu zmienku (nateraz) nestoja.

Halo

Po obligátnej expozícii je nám predstavená škála figúrok a strany, za ktoré kopú. Vieme, kto tu utláča koho, kto je primárne hrozba a kto ochranca. Prostredie rozsiahlej galaxie s mnohými planétami na prvý pohľad evokuje rozšafnosť a pestrosť svetov Star Wars, či Star Trek. Uvidíme, ako budú scenáristi pokračovať v prehlbovaní.

Produkčná úroveň je nastavená vysoko; kulisy, kostýmy a masky nepôsobia lacným dojmom. Akcia sa snaží o kreativitu. Choreografia má snahu byť nápaditou, no zatiaľ ma úplne nepresvedčila. Kamera sa síce snaží snímať ju z rôznych uhlov (príde aj na „herný“ mód z prvej osoby - subjektívnu kameru) a teda jej dodať pompéznosť a náboj, no viac by tu prospela statika a miernejší strih. V zásade sa na masakrovanie bezmocných povstalcov tajomnými entitami pozerá celkom dobre, prioritne vďaka nekompromisnej brutalite. Dizajn plazmových mečov, ktoré majú tieto entity k dispozícii je tiež interesantný.

Halo

Dej bude evidentne hnaný dopredu neznámym artefaktom s neodhadnuteľnou, avšak enormnou mocou. Je dosť možné, že takýchto predmetov bude viac. Tvorcovia tak využili dosť ošúchanú paradigmu. Uvidíme, ako obratne s ňou budú pracovať v ďalších dieloch.

Ťažko súdiť, čo vykryštalizuje z tohto ambiciózneho počinu po videní jedinej časti. Nemalý počet ľudí, ktorí pilot Halo videli, kritizuje signifikantný odklon od predlohy. Ako divák neznalý hry som s prológom spokojný. Dajte Master Chiefovi šancu, prvý diel Halo si ju zaslúži.

Halo (USA, 2022, 450 min.)
Réžia: Otto Bathurst, Jonathan Liebesman, Roel Reiné, Jessica Lowrey. Scenár: Steven Kane, Kyle Killen. Hrajú: Pablo Schreiber, Natascha McElhone, Yerin Ha, Bokeem Woodbine, Jen Taylor, Shabana Azmi, Olive Gray, Charlie Murphy, Kate Kennedy ...

autor Róbert Humeník 30.3.2022
7.0
HALO