SANITKA

SANITKA

7.5

Len pred dvomi týždňami som písal recenziu na najnovšieho Batmana s verdiktom, že tento film akoby vypadol z 90. rokov. A už sa do IMAX prirútil ďalší film, ktorý môžete velebiť, ak sa naladíte na vlnu „deväťdesatiek“. Michael Bay konečne odložil Transformers a povedal si, že pritlačí na pílu tak, aby potešil fanúšikov poctivých akčných filmov, kde dominujú naháňačky, bláznivá kamera, fajn hudba a partia magorov, ktorí tasia búchačky na počkanie alebo dokážu paralyzovať mesto pre blbosti.

Najprv vám asi nezapasuje malé intro s dvomi chlapcami na ulici, ale to sú rýdze spomienky. Rýchly strih do súčasnosti a vec sa má nasledovne: Will Sharp je vojnový veterán, ktorý by potreboval prašule na operáciu, no poisťovňa mu ju nepreplatí. Nevlastný brat Danny má presne recept na problém – vylúpiť banku v centre Los Angeles, čmajznúť 32 miliónov doláčov na počkanie, rozdeliť sa v rámci možností a ísť svojou cestou. Lenže počas rabovačky sa zíde súhra nečakaných elementov a ústi do bizarného výsledku: Will a Danny sedia za volantom sanitky, vzadu stoná postrelený policajt a toho sa snaží ošetrovať záchranárka Cam. Má to svoje výhody: kým poliš žije, nikto neodpáli sanitku nadobro, a tak sa bratia snažia kľučkovať uličkami a diaľnicami L.A, vymýšľajú náhradný plán a v pätách sú im rozličné jednotky – okrem bežnej polície sa už hlási aj FBI či ďalšie tímy.

Netrvá dlho, kým kamera letí voľným pádom či naprieč parkoviskom, sme svedkami lúpeže a neskôr i prestrelky. Hlasná paľba, silný zvuk a dynamika pripomínajú Neľútostný súboj z roku 1995. Dravej scéne predchádza „nenápadný“ dialóg, ale vy viete, že všetko sa postupne zvrtne. Keď nasadneme do sanitky, každý zo štyroch pasažierov má inú predstavu o vývoji situácie, ale zároveň aj istú vlastnosť. Will dokáže šoférovať majstrovsky ako na vojnovom poli, Danny sa snaží improvizovať i vyvíjať tlak, Cam využíva dostupné prostriedky a ranený poliš sa snaží nezomrieť.

Nasleduje séria scén, kde sa autori chcú naplno žmýkať papierový potenciál „sanitka nesmie zastaviť“ a väčšinu času im to vychádza. Sanitka prechádza ikonickými miestami L.A. (downtown, Staples Center, diaľnica 405 či nadjazd, kde tipujete, že tam možno vyspevovali herci z La La Land), skúšajú sa triky vo vodných kanáloch, vyhýba snajperom či súperí s dvomi helikoptérami. Zaradí sa spiatočka či ide v protismere na viacprúdovej ceste.

Sanitka

Atmosféra v sanitke je dusná: vzadu sa vymýšľajú zranenia a situácie s polišom (operácia za jazdy má isté čaro), vpredu má Will s Dannym nejednu nezhodu. Ale Jake Gyllenhall je magor na správnom mieste, ktorý s vidinou peňazí tlačí všetkých do kúta, nechce sa vzdať a reve hlášky typu „Sme lokomotíva – my nezastavujeme“. Je to patrične bláznivé i zábavné.

Na druhej strane sa etabluje partia FBI, polišov a esá zo zálohy, ktoré zaručene poznajú ľudí vnútri. Sú tu borci, okolo ktorých lieta kamera z podhľadu a vymýšľajú všakovaké stratégie. Vzniká morálna dilema, komu držať palce – zločincom na úteku alebo polišom, ktorí ich chcú dostihnúť? Kto má viac rozumu a lepšie metódy? Vtipní poliši so silenými hláškami pripomenú nejednu sekvenciu Bad Boys.

V poslednej tretine sa však situácia zvrtne. Michael Bay zaradí ešte vyšší level deštrukcie, keď povolá na scénu nových kumpánov (Papi a spol.), ktorí akčnú jazdu posunú ďalej. Nejdú na vlastnú päsť, ale vývoj situácie ich núti k nečakaným riešeniam. Až sa vám do mysle tlačí otázka: a môžu prežiť všetci?

Sanitka

Sanitka má 136 minút, to je štedrá stopáž, no málokedy poľaví v tempe. Neustále vkladá do diania čosi nové, priestoru na vydýchnutie je menej, ale funguje to. A Bay opäť seká málinko času na titulky, aby sa dĺžka využila na akciu. Je to esencia akčných filmov 90. rokov, ktoré sa na nič nehrajú, majú jasne dané situácie a postavy – sú úmyselne vtipné, dialógy nás posúvajú vpred a nejedna hraničná situácia sa rieši v posledných sekundách. Ťažko vyčítať prestrelené vedľajšie postavy či bláznivé momenty.

V castingu sa vyníma najmä Jake Gyllenhall, hrá naplno. Yahya Abdul-Mateen II a Eiza Gonzalez sa slušne zapájajú do diania, ale líder je jasný. Formálna stránka je top, najmä pokiaľ ide o kameru, ktorá doslova lieta nad parkoviskom, mestom, padá, ale zároveň máte stále prehľad o akcii. Lorne Balfe sa hudbou pokúša nadviazať na 13 hodín, niektoré motívy sú dosť povedomé.

Sanitka

Ale konečne máme po rokoch rýdzi akčný film bez komiksových hrdinov, poctivú old-school akciu s hrdinami, čo sa dostali do hraničných situácií a riešia ju po svojom. Je to ustrelené, ale zároveň dobre natočené – žiadne zelené pozadia, máte pocit, že počas pandémie sa Michael Bay s partiou vydali do prázdnych ulíc a miest L.A, aby natočili hlučnú akciu. V tom smere film funguje ako má. Kto nemusí Michaela Baya a jeho štýl, ani tento film nevybočuje z jeho manier a princípov.

PS – Hodnotenie sa vzťahuje na klasickú kinosálu s Dolby Digital. Za IMAX si pohodlne pripočítajte ďalšieho pol boda, film je tam vďaka kamere neskutočný - ako na horskej dráhe.

Ambulance (USA, 2022, 136 min.)
Réžia: Michael Bay. Scenár: Chris Fedak, Laurits Munch-Petersen. Hrajú: Jake Gyllenhaal, Yahya Abdul-Mateen II, Eiza González, Garret Dillahunt, Keir O'Donnell, Jackson White, Olivia Stambouliah, Moses Ingram ...

autor Michal Korec 21.3.2022
7.5
SANITKA