POST MORTEM

POST MORTEM

7.0

Zasadenie hororovej zápletky do vojnových časov sa môže zdať na prvý pohľad ako kontraproduktívne. Prečo miešať dva žánre s tak výraznými štylistickými prostriedkami? Odpoveďou môže byť príklad legendárnej snímky Tí druhí s Nicole Kidman v hlavnej úlohe odohrávajúcej sa počas druhej svetovej vojny. Dokonale funkčný horor nám totiž predostiera realitu doby, v ktorej sa prirodzene mieša svet mŕtvych a živých.

V časoch vojny totiž pribúda tých mŕtvych v radoch obrovského množstva rodín omnoho rýchlejšie a bolestnejšie, než je to v časoch mieru. Ľudia sa každodenne strachujú o vlastný život, ako aj o životy svojich synov alebo manželov bojujúcich na fronte. Inými slovami nikto nevie, či jeho blízky je stále ešte nažive, alebo bol napríklad zastrelený nepriateľskou armádou. Pocitovo sa tak stiera hranica medzi svetom mŕtvych a svetom živých.

Snímky, ako spomínaný španielsky film, ďalší príspevok z Pyrenejského polostrova s názvom Tieň samoty alebo Post Mortem maďarského režiséra Pétera Bergendyho zasadzujú práve kvôli tomuto dôvodu klasické hororové sekvencie do rámca sveta nachádzajúceho sa vo vojnovom konflikte. Prím v nich ale hrá komorné prostredie a dôraz na viacero dlhších, či kratších scén snažiacich sa diváka v prvom rade vystrašiť.

Post Mortem sa odohráva na konci prvej svetovej vojny a navyše v období, kedy ničila celú planétu neslávne známa španielska chrípka. Dej sa odohráva na uhorskom vidieku a v prostredí, kde by ste zrejme nechceli stráviť ani jednu noc na svojich cestách po krajine. Za prvé kvôli celkovej depresívnej atmosfére a za druhé vďaka zvláštne pôsobiacim miestnym obyvateľom. No a pokiaľ by ste navyše vedeli, aké nadprirodzené sily tu pôsobia, nielen v noci, ale aj cez deň, tak by ste radšej rozložili stan aj uprostred lesa plného vyhladovelých vlkov.

Post Mortem

Hlavnou postavou snímky je sympatický muž okolo tridsiatky Tomás (skvele typologicky obsadený Viktor Klem) prichádzajúci na toto nehostinné miesto za prácou. Tomás je profesionálny fotograf mŕtvych ľudí. S nimi si chcú urobiť posledné foto ich najbližší a uchovať si spomienku na spoločný život aspoň spôsobom, kedy je mŕtvy človek posledný krát naaranžovaný ako živý a zvečnený fotografiou. Tomás berie svoju prácu po čase už ako rutinu a príprava mŕtvol mu nespôsobuje žiadnu psychickú ujmu.

Najviac času trávi s miestnym desaťročným dievčaťom, s ktorým postupne vytvoria zohratý pár v boji proti tajomným silám pôsobiacim v dedine. Mŕtve telá totiž nie je možné do zamrznutej pôdy pochovať, čo sa zdá byť hlavnou príčinou, prečo sa duchovia začínajú prejavovať v dedine agresívnym spôsobom. Miestni začínajú bez akejkoľvek viditeľnej fyzikálnej sily levitovať a na strechách a stenách v interiéroch sa začínajú objavovať pohybujúce sa tiene.

Post Mortem

Že ide skutočne o nadprirodzené sily, sa scenár nesnaží tajiť príliš dlho, Tomás nachádza už na prvých fotografiách spomínané tiene pripomínajúce ľudské postavy. Bez pôsobenia miestnych obyvateľov sa začínajú pohybovať po miestnostiach predmety, takže ústredné duo vie ihneď spoločne s divákom, že má dočinenia s nie príliš pozitívne naladenými nadprirodzenými silami. Tomás je našťastie od prírody skôr flegmatickej povahy a na neočakávané udalosti nereaguje emocionálne, ale premyslí si každý ďalší krok, až k nesmierne intenzívnemu a pôsobivému finále.

Najväčším kladom snímky je bezpochyby jej hutná a temná atmosféra. Maďarskú kinematografiu si síce spájame s viacerými originálnymi dielami s fantazijnými prvkami, na horor ale u našich južných susedov natrafíme iba málokedy. Atmosféra Post Mortem si nezadá nič so spomínanou španielskou hororovou školou. Akousi dvojsečnou zbraňou sú ale jednotlivé hororové výjavy.

Post Mortem

Pokiaľ sme na poli náznakov, všetko funguje dokonale. Akonáhle nastupujú digitálne efekty, divák si nemôže byť istý, či tvorcovia zasadzujú do scén aj sebaparodujúce prvky, alebo sa nás snažia vystrašiť aj obrazmi nechcene vzbudzujúcimi skôr úsmev. Treba ale uznať, že niektoré ľakačky sú skutočne efektívne a niekoľkokrát je mizanscéna dokonale naaranžovaná.

Post Mortem je veľmi slušný horor, ktorý viac zaujme výtvarnou stránkou a žánrovým prevedením, než že by po scenáristickej stránke prinášal niečo originálne. Výsledkom môže byť aj mierne rozčarovanie z otvoreného záveru. K filmu by sa hodila údernejšia, prekvapivejšia pointa.

Post Mortem (Maďarsko, 2021, 115 min.)
Réžia: Péter Bergendy. Scenár: Piros Zánkay, Gábor Hellebrandt, Péter Bergendy. Hrajú: Viktor Klem, Fruzsina Hais, Judit Schell, Andrea Ladányi, Zsolt Anger, Gábor Reviczky, Gabriella Hámori, András Balogh, Diána Magdolna Kiss, Mari Nagy, Ildikó Tóth, Eszter Kiss ...

autor Erik Binder 18.3.2022
7.0
POST MORTEM