ARCHIVE 81

ARCHIVE 81

7.0

James Wan je usilovným a úspešným tvorcom, nie len na poli jediného žánru. Rodák z Malajzie začínal dnes už kultovým Saw (2004), ktoré časom (s Wanom už iba na producentskej stoličke) prerástlo do ďalšej z nekonečných pásových hororových frančíz. Talent na tuhnutie krvi v žilách diváka potvrdil pri odštartovaní ďalších dvoch úspešných a chválených sérií, Insidious (2010) a The Conjuring (2013). Pri oboch odrežíroval úvodne dva diely. Nebolo by správne opomenúť ani nespravodlivo zapadnuté Dead Silence (2007), aj tu spolupracoval so svojim dlhoročným kamarátom a dvorným scenáristom (v súčasnosti už aj obdobne šikovným režisérom), Leigh Whannellom.

Avšak Wan nie je len tzv. „one trick pony“. Časom nám ukázal, že sa zvládne presadiť aj v ríši blockbusterov najvyššej producentskej akosti, a to Furious 7 (2015) a Aquaman (2018) . V Death Sentence (2007) zase predviedol veľa trilerovej muziky za málo peňazí, dal Kevinovi Baconovi do ruky dvojhlavňovku a nechal ho sa krvavo pomstiť. Naposledy sme jeho režisérsky um mohli zazrieť v horore Malignant (2021).

Archive 81 sa ponoril do seriálového rybníka. Nový formát, no starý známy hororový žáner. Wan však osemdielny projekt pre stream platformu Netflix len produkoval, nepodieľal sa na ňom režijne, ani scenáristicky. Hlavnou tvorkyňou seriálu je Rebecca Sonnenshine, ktorá má na konte spolutvorbu seriálov Vampire Diaries (2009 – 2017), či The Boys (2019 – súčasnosť).

Dej Archive 81 sa točí okolo Dana v podaní Mamoudou Athie. Dan sa živí reštaurovaním videozáznamov. Jedného dňa ho kontaktuje bohatý podnikateľ. Záhadný muž mu predostrie ponuku, ktorá sa neodmieta: ak obnoví a digitalizuje záznam na niekoľkých požiarom znehodnotených videokazetách, dostane sto tisíc dolárov.

Paranoidný a samotársky introvert najprv váha, nakoniec ale jeho zvedavosť a lukratívnosť zákazky zvíťazia. Ocitá sa tak uprostred ničoho, keďže stanicou pre jeho prácu je opustená vila v strede lesov, na míle vzdialená od najbližšej civilizácie. Mladý archivár sa tak púšťa do prvej pásky... len, aby zistil, že tieto zábery nie sú tak úplne obyčajné.

Athie zvláda úlohu hlavného protagonistu bez väčších problémov. Jeho postava má očividne byť zasiahnutá tragédiou z detstva. Má byť mierne paranoidná, utiahnutá, introvertná. Tieto atribúty sú nám odkomunikované jasne a zreteľne. Druhou hlavnou postavou je Melody, ktorá je tvorcom spomínaných poškodených nahrávok. Tie zachvátil požiar spolu s ňou a zvyšnými obyvateľmi istého obytného bloku. Žiadne telá sa nenašli a po nájomníkoch sa zľahla zem.

Archive 81

Už úvodné poznatky, ktoré dostáva Dan - a s ním aj divák - navodzujú mysterióznu atmosféru, ktorá dlho vydrží. Herecky niet veľmi čo vytknúť ani na tejto strane barikády. Dina Shihabi je ako Melody uveriteľná, sympatická a spolu s vedľajšími postavičkami (čudní nájomníci, Danov jediný priateľ, záhadný podnikateľ...) patrí ku kladom diela.

Dej je na tom spočiatku podobne: expozícia funguje; ukáže nám, o čo pôjde, kto u toho bude, aj nám predstaví škálu otázok, na odpoveď ktorých bude treba prísť. Práve tu dôjde k prvému sklamaniu. Prvok obnovy video materiálov je tu skutočne len ako expozičný element. Nemá žiaden výrazný priestor. Nedôjde k procedurálnemu aspektu, kedy by sme sa mohli kochať rozličnými metódami, či reštauračným know-how. To zamrzí.

Čo poteší je nejasnosť smerovania príbehu. V ranných častiach divák nemá tušenie, akým smerom sa tvorcovia vydajú. Duchovia? Mimozemská entita? Démoni? Niečo úplne iné? Táto neistota pozerajúceho prišpendlíkuje ku gauču. Hlavne vďaka úvodnému hraniu sa na mačku a myš je prvá tretina seriálu najsilnejšou. Čím viac odpovedí dostávame, tým menej toho ostáva odhaliť. To je ale prirodzené. Horšie je, že príbeh to nijako nekompenzuje.

Archive 81

Druhá polka nám tak doručí prvé prešľapovanie na mieste, točenie sa v kruhu. Stále nejde o nič trestuhodné, keďže seriál nestavia na prvoplánových ľakačkách, ale na poctivej temnej atmosfére v kombinácii s pocitom neurčitého zla, ktoré akosi len tušíme a nevidíme ho, no ktoré je akoby všadeprítomné. To začínajúcu únavu materiálu a (od záverečnej tretiny) ľahšie naťahovanie sčasti vykúpi.

Najnižším scenáristickým bodom je siedma epizóda, pretože tu je uvedené naťahovanie najhutnejšie. Ak by tvorcovia túto časť stlačili do desiatich minút a použili ako prológ pred záverečnou epizódou, urobili by oveľa lepšie. No, a záverečná epizóda? Príbeh sa uzavrie (v tomto bode) viac-menej očakávaným finišom... viac však samozrejme neprezradím.

Z technického teritória treba vyzdvihnúť najmä prácu s kamerou. Element found footage dáva priestor k výživnej alternácii statickej a ručnej kamery, čo má za následok osviežujúci obraz. V soundtracku v úvode dominuje dark ambient, ktorý je neskôr nahradený prevažne utlmenými tónmi sláčikov a synth hudby, prípadne jednoduchými zvukmi (klopkanie, dýchanie). Táto voľba pracuje v synergii s vizuálom a strihom, buduje pravú desivú atmosféru. Dĺžka väčšiny dielov je takmer hodina, čo v druhej polovici podtrháva uvedenú únavu materiálu.

Archive 81

Archive 81 je podarený prírastok do seriálového sveta. Samotný prvok video reštaurácie je markantne nevyužitý, dej neprináša nič prevratné, ani prevratne originálne. Skrátenie na 6 epizód by projektu prospelo. Herci hrajú dobre, atmosféra je správne znepokojujúca a úvodné pátranie po odpovediach vťahujúce. Horor, ktorý poteší hororového aj nehororového diváka, zároveň však dielo, ktoré si asi nebude chcieť pustiť opakovane ani jeden z nich.

P.S.: osobné uznanie za použitie Love Will Tear Us Apart od Joy Division.

Archive 81 (USA, 2022, 430 min.)
Réžia: Rebecca Thomas, Haifaa Al-Mansour, Justin Benson, Aaron Moorhead. Scenár: Helen Leigh, Rebecca Sonnenshine, Evan Bleiweiss, Michael Narducci, Paul Harris Boardman, Bobak Esfarjani. Hrajú: Mamoudou Athie, Dina Shihabi, Evan Jonigkeit, Julia Chan, Ariana Neal, Matt McGorry, Martin Donovan, Kate Eastman, Charlie Hudson III, Kristin Griffith ...

autor Róbert Humeník 6.3.2022
7.0
ARCHIVE 81