MACHER NA 30 DNÍ

MACHER NA 30 DNÍ

5.0

Kreatívne duo Tarek Boudali-Philippe Lacheau má za sebou už niekoľko divácky úspešných komédií, vo Francúzsku sú celkom etablovaní a postupne preniká ich tvorba do ďalších kín vrátane slovenských. Stačí si spomenúť na Alibi na mieru, Vezmi si ma, kamoš či Prázdniny All Exclusive. A práve vkus humoru či celková kvalita týchto komédií vám ľahko určí, či sa vám bude pozdávať aj novinka.

Jej nápad je otrepaný a jednoduchý: nešikovný policajt Rayane sa dozvie správu, že mu ostáva maximálne 30 dní života. Zrazu prestane cítiť ťarchu, ktorá mu bránila osloviť peknú kolegyňu, odolávať posmechu zboru či naplno sa pustiť do vyšetrovania drogovej siete. Mladý poliš sa prepne do úplne iného módu a prirodzene si začne aj užívať život oveľa viac naplno.

Francúzske komédie sa prepínajú neraz do instantného módu podobne ako tie americké, resp. je náročne ešte vymýšľať v žánri niečo nové. A tak sa recykluje a duo Boudali-Lacheau postupuje podobne – nájde si tému, na ktorú navešajú kopec rýchlych gagov či situačných scén a pokúsia sa natiahnuť stopáž na 90 minút. Prečo to nezaberá tentokrát ako pri vzťahových kúskoch alebo tých výletoch do exotiky?

Macher na 30 dní

Čiastočne za to môže nasadenie Tareka Boudaliho nielen ako herca, ale aj ako scenáristu a režiséra. Už jeho prvotina Vezmi si ma, kamoš balansovala na úrovni (ne)vkusu a priemeru a drzo si doberala tému homosexuálov a ich partnerstiev. Boudali chce byť viac politicky nekorektný ako jeho kamoš Lacheau, ale nemá toľko skúseností a scenáristicky máte pocit, že kopíruje známe kúsky, ako napríklad Policajnú akadémiu, akurát ich zasadí do súčasných reálií. K tomu pridá technologické vychytávky a občas akčnú scénu.

Je zrejmé, že kreatívne Boudali pracuje tak, že si načrtne hrubú líniu, na ňu nahodí pár ťažných scén a zvyšok je skôr výsledok improvizácie. Lenže potom to tak vyzerá vo finále – hrdina len hodí otočku o 180 stupňov, na vývoj tak môžeme zabudnúť a sledujeme už iba skeče. Aj tie môžu byť vo francúzskom podaní často sľubné, ale tu vás čaká skôr pár akcií (jedna naháňačka stojí za to) a fyzické ataky či eskapády („baranidlom na papundekl“).

Macher na 30 dní

Niektoré humorné scény sú príliš silené (vrátane úvodnej policajnej misie), iné narazia na slabú chémiu. Ešte aj postava Phillipa Lacheaua nie je tentokrát taká vtipná (resp. sám o sebe si nevystačí), skôr doberanie oboch hercov prináša vtipné momenty. Spolu im to skrátka klape, lebo potiahnu film – keď má byť jeden či druhý v sólo nasadení, nie je to až taká sláva.

Polovica snímky sa drží nad priemerom a má zábavné sekvencie – keď tá improvizácia vychádza a skupina sa odviaže a maká naplno, bavíte sa celkom dobre. Inokedy je film ledva priemerný. K tomu prispeje aj fakt, že v našich kinách má tradične ukričaný český dabing, ktorý láka diváka, čo nechce čítať titulky, hoci za cenu straty pár originálnych vtipov.

Macher na 30 dní

Je to na vás: ak chcete ísť na jednoduchú, francúzsku, dabovanú komédiu o nešťastníkovi, ktorému sa zmení život, máte ju aktuálne v kine. Ale osobne som od dua Boudali-Lacheau čakal už čosi viac. Macher na 30 dní je na úrovni Vezmi si ma, kamoš, táto partia by tak mohla skúsiť čosi vlastné, nie iba kopírovať ošúchané vtipy a témy.

30 jours max (Francúzsko, 2020, 87 min.)
Réžia: Tarek Boudali. Scenár: Tarek Boudali, Pierre Dudan, Grégory Boutboul. Hrajú: Tarek Boudali, Philippe Lacheau, Julien Arruti, Vanessa Guide, José Garcia, Marie-Anne Chazel, Reem Kherici, Nicolas Marié ...

autor Michal Korec 25.1.2022
5.0
MACHER NA 30 DNÍ