AFTER LIFE | SEASON 3

AFTER LIFE | SEASON 3

7.5

Redaktor lokálnych novín z fiktívneho ospalého mestečka Tambury a súčasne majster cynizmu so zlomenou dušou je do tretice späť. Autorský a silne osobný projekt komika Rickyho Gervaisa, v ktorom sa postaral o réžiu, scenár a súčasne stvárnenie svojského hlavného protagonistu, dorazil na Netflix s treťou sériou. Ňou sa súčasne príbeh britskej komediálnej drámy definitívne uzatvára.

Pokiaľ ste sa úspešne preslzili tými prvými dvoma, osud vdovca Tonyho Johnsona (Ricky Gervais) dôverne poznáte. S tragickou smrťou milovanej manželky ho súčasne opustil aj zmysel života. Bezradnosť a nekonečný žiaľ utápaný vo víne, trýznivé chvíle strávené pozeraním starých videí s jeho večne usmiatou Lisou (Kerry Godliman) či vybíjanie si hnevu na najbližších, tvorili hlavnú náplň jeho každodenného programu.

Zatiaľ, čo prvej sérii kraľoval poriadne ostrý a pre niekoho možno až nestráviteľný čierny humor, v pokračovaní príbehu z neho Gervais jemne upustil a do popredia vystúpili najmä silné emócie a dokonca i potenciálna možnosť nového vzťahu, ktorá sa načrtla v podobe sympatickej ošetrovateľky Emmy (Ashley Jensen).

Vo finálnej sérii sledujeme Tonyho prehlbujúcu sa otvorenosť. Hoci s veľkou pomocou svojich najbližších, no i tak nastáva progres v práci s jeho zmätenými pocitmi, ktoré dokáže každým dňom lepšie pomenovať. Divák môže rátať s hlavnou kostrou známych postáv, pričom dej príjemne oživuje aj zopár nových tvári.

Kath (Diane Morgan) absolvuje niekoľko rande a hľadá si potencionálneho partnera. Zabúda však pritom na to, že pokiaľ neprijme samú seba, jej démoni sa budú iba naďalej zrkadliť v nefunkčných vzťahoch. Matt (Tom Basden) sa snaží dokázať manželke svoju mužnosť a tak švagra vyzýva na súboj v rôznych športových disciplínach. Skľúčený poštár Pat (Joe Wilkinson) si zas k Tonymu chodí po pravidelné partnerské rady a niekde medzi desiatkami hrobov opäť odznejú z úst vdovy Anne (Penelope Wilton) múdre a pravdivé slová.

After Life | Season 3

Potešia aj epizódne postavy vyspovedané redakčným tímom, ktoré síce dej zásadne nikam neposunú, no fungujú ako zábavná vsuvka na dočasné rozbitie melancholického oparu. Práve cez zachytenie života miestnych postáv, ktoré pôsobia na prvý pohľad vskutku čudácky, no v skutočnosti by sme im reálnych dvojníkov našli rýchlo, sa Gervaisovi darí výstižne zachytiť všednosť bežných dní s ich každodennými radosťami i strasťami.

Stelesňujú ten správny triezvy obraz o realite, v ktorej je potrebné chvíľkovú tragickosť miestami prebiť poriadnym humorom či objaviť iný ventil. Jeden z tipov ponúka aj Geoff, pracovník z krematória, ktorý svoju absenciu socializácie na pracovisku vyvažuje usporadúvaním swingers party spolu so svojou manželkou.

Najsilnejšími scénami ale prirodzene zostávajú tie, v ktorých hrá hlavné husle Tony. A je prakticky jedno, či ide o intímne večery s vernou sučkou Brandy či slabé okamihy, počas ktorých chrstne majiteľovi baru popol svojho otca priamo do tváre. Veľkou silou disponujú aj scény, v ktorých sledujeme jeho snahu oživiť spoločné momenty prežité so svojou dokonalou polovičkou prenesením ich ducha do súčasných chvíľ trávených s kolegami či kamarátkou Emmou. Ibaže to nefunguje, ich čaro nie je možné zopakovať. Zostalo v minulosti spolu aj s jeho jedinou, nenahraditeľnou Lisou.

After Life | Season 3

S našim hlavným hrdinom je to i naďalej ťažké, no aj napriek svojmu nevhodnému správaniu na verejnosti a prevládajúcej zatrpknutosti nedokáže priateľov od seba odohnať. Chodia si k nemu po rady a túžia s ním tráviť čas, pretože vedia, kým kedysi bol a že aktuálne čelia iba jeho dočasnej verzii. A práve keď očakávame ako vytiahne z talóna ďalšiu zo starostlivo vypestovaných nevhodných poznámok a ovzduším sa opäť rozľahne nepríjemné ticho, prekvapí reakciou plnou empatie a ľudskosti. To je tá chvíľa, v ktorej spoznávame jeho skutočné ja.

Ricky Gervais si rolu skľúčeného Tonyho doslova ušil na mieru a je to patrične cítiť. Jeho After Life môže na jednu skupinu divákov pôsobiť dojmom príjemného komediálneho seriálu na jedno zhltnutie, u iných zas môže vyvolať až silne terapeutický zážitok. Tak, ako pri čomkoľvek je konečný dojem značne ovplyvnený osobnými skúsenosťami a stupňom stotožnenia sa.

No je treba uznať, že i v tretej epizóde sa vcelku pevne drží fungujúcich oporných bodov a vyhýba sa prílišným odchýlkam. Koniec koncov, od pomalého života v Tambury radikálne zmeny ani nemožno očakávať. Opäť sa ocitáme na dôverne známych miestach, opäť riešime kuriózne problémy podivných charakterov a opäť spoločne bojujeme s Tonyho hlbokým smútkom. Stačí to k uspokojujúcemu výsledku alebo je to príliš málo?

After Life | Season 3

Nech už odpovedáte akokoľvek, After Life opätovne ponúka vyváženú zmes brilantných dialógov s hĺbavými myšlienkami, cestu znovu objavovania zmysla života, ako aj jedinečný humor, do ktorého zaobaľuje náboženské postoje, politicky nekorektné glosy a tentokrát aj nepatrné zmienky o covide. Stále sa hýbeme na rovnakom poli, ale možno aj práve tento fakt odráža celkovú ideu seriálu, ktorou je dlhodobý proces hojenia duše po prežití intenzívneho žiaľu.

Pretože koľko času je vlastne treba, aby si človek po strate milovanej partnerky dovolil prijať do života novú osobu? Pár mesiacov, rok? Aká je istota, že tá chvíľa vôbec niekedy nastane? S prihliadnutím na citlivosť krehkej témy sa Ricky Gervais snaží odovzdať odkaz o tom, že nejde o hľadanie náhrady za osobu, ktorá bola jedinečná. Ale o to, že život sa nezastaví a všetka bolesť, ktorú prinesie, sa vo dvojici rozloží a šťastie sa naopak znásobí.

Tvorca úspešného oceňovaného seriálu The Office (2001–2003) ako aj komediálnej drámy Derek (2013–2014) už v minulosti potvrdil svoju schopnosť majstrovsky vybalancovať sarkazmus a hrubú aroganciu s ľudskosťou a citom. No práve After Life považuje za svoje najhodnotnejšie dielo, ktorému doprial dôstojný koniec. Dojímavý a stále s ustátím prekročenia hranice patetickosti. Tak ako na svet prichádzame, tak z neho odchádzame. Sami. Ale ten čas medzitým stojí za to stráviť s tými, ktorým na nás záleží.

After Life / Season 3 (UK, 2022, 180 min.)
Réžia: Ricky Gervais. Scenár: Ricky Gervais. Hrajú: Ricky Gervais, Tom Basden, Tony Way, Diane Morgan, Kerry Godliman, Ashley Jensen, Penelope Wilton, Jo Hartley, Joe Wilkinson, David Earl ...

autor Simona Sopiaková 23.1.2022