A VERY BRITISH SCANDAL

A VERY BRITISH SCANDAL

7.0

Žiarlivosť, zrada, vykorisťovanie, intrigy, sex – a všadeprítomný bulvár, ktorý chce pikantnými detailmi zo zhýralého života aristokracie nasýtiť svojich dychtivých čitateľov. Ostro sledovaný rozvod vojvodu a vojvodkyne z Argyllu bol jedným z najdrsnejších a najškandalóznejších súdnych procesov povojnovej Británie. Stal sa tiež námetom voľného pokračovania minisérie A Very English Scandal s názvom A Very British Scandal, ktoré práve v premiére uvádza HBO.

Margaret Campbell (Claire Foy) na vás na dobových fotografiách môže pôsobiť ako usadlá panička z lepšej spoločnosti, ktorej najväčším prehreškom bol príležitostný frťan k čaju o piatej. V skutočnosti by sa však táto londýnska prominentka so svojím bujarým spoločenským a milostným životom nemusela hanbiť ani pred hviezdami dnešnej doby instagramovej.

Do aristokratických kruhov sa v roku 1951 dostala až ako 39-ročná, a to sobášom s vojnovým veteránom a dedičom titulu Vojvoda z Argyllu Ianom Campbellom (Paul Bettany). Vďaka bohatým rodičom však bola v rámci britskej smotánky známa už oveľa skôr. Vynikala odzbrojujúcou krásou, citom pre luxusnú módu, ale aj množstvom šokujúcich povedačiek, ktoré sa s jej menom spájali. Vojvodkyňa, skrátka, mala rada sexuálne dobrodružstvá a bujaré večierky – a nijako extra sa s tým netajila.

Keď ju náhoda zviedla dokopy s jej druhým manželom, zdalo sa, že sú pre seba ako stvorení. Ani Ian nebol žiadne neviniatko. Za sebou mal už dve nevydarené manželstvá – traumatické zážitky z rokov strávených v zajatí počas 2. svetovej vojny zaháňal fľaškou a v nevestincoch. Známy bol tiež nepredvídateľnými výbuchmi zlosti či tragikomickou posadnutosťou pokladom, ktorý sa podľa legendy ukrýval na dne jazera pri jeho škótskom zámku.

A Very British Scandal

Margaret ho spočiatku vo všetkom podporovala. Do romantickej vízie hľadania strateného pokladu, ale aj rekonštrukcie Ianovho spustnutého sídla vrazila kopec peňazí a tvrdošijne ignorovala náznaky toho, že jej muž možno nebude až taká dobrá partia, ako sa zdalo. Keď ju však realita spolužitia s prchkým a márnotratným chlapom naplno dobehla, rozhodla sa mu to oplatiť svojimi vlastnými zbraňami. Až sa však kostlivci z ich manželskej skrine dostanú pred verejnosť, nikoho nebude zaujímať, kto sa previnil prvý...

Prvé spracovanie "škandálu" sa na televízne obrazovky prvýkrát dostalo ešte v roku 2018 pod názvom A Very English Scandal. Vtedy išlo o spracovanie verejne prepieraného vzťahu poslanca Jeremyho Thorpea (Hugh Grant) a chudobného mladíka (Ben Whishaw), ktorý ho neskôr vydieral. Hoci voľne nadväzujúce pokračovanie otvára celkom novú kauzu a vracia sa dokonca v čase o desaťročie späť (prípad Jeremyho Thorpea sa odohrával v 60. až 70. rokoch 20. storočia), aj tu zohráva dôležitú úlohu autentické ovzdušie danej éry. Triedna nerovnosť, pokrytecká pretvárka pred zrakom prudérnej spoločnosti a drsné dôsledky toho, keď človek v strachu zo straty spoločenského štatútu popiera vlastnú prirodzenosť – to sú motívy, ktoré obe série voľne spájajú.

A Very British Scandal

Spracovaním je A Very British Scandal celkom svieži a dynamický a aj svoje postavy interpretuje veľmi moderne (Margaret, napríklad, vykresľuje ako sebavedomú a emancipovanú ženu, ktorá v niektorých ohľadoch možno len predbehla svoju dobu). Zároveň je však príbeh tiež pevne ukotvený v čase a mieste, kde sa odohráva. Máme tak príležitosť pre porovnávanie, či a kam sa spoločnosť odvtedy vlastne posunula.

Seriál jednoznačne stojí aj padá na ústrednej dvojici. Po celý čas v podstate sledujeme žabo-myšie vojny dvoch prefíkaných egocentrikov, ktorí do spoločného vzťahu išli každý s vlastnou agendou. Keď sa ich ilúzie začnú rozplývať, jemné napätie sa mení na otvorenú nevraživosť a napokon aj súdny spor. Psychológia vzťahu aj pováh oboch postáv je vykreslená celkom pútavo a Claire Foy s Paulom Bettanym hrajú svoje role veľmi zdatne.

Chybičkou krásy seriálu je však jeho predvídateľnosť. Aj keď našincovi kauza skutočnej vojvodkyne z Argyllu asi veľa nehovorí, už od začiatku je jasné, ako vzťah Margaret a Iana dopadne. Nie len kvôli tomu, že vyvrcholením deja má byť už podľa anotácií búrlivý rozvod, ale aj preto, že postavy hrajú od začiatku s odokrytými kartami a nijako zásadne sa v čase nevyvíjajú. Postupne ich v rôznych situáciách spoznávame trošku hlbšie a plastickejšie, no smer je jasne daný a scenár z neho už výraznejšie nevybočí.

A Very British Scandal

Je to škoda, pretože eskaláciu ich konfliktov tak vlastne sledujeme už bez väčších očakávaní aj prekvapení. Jednotlivé zápletky tým pádom začínajú pôsobiť epizódne – chvíľami aj nadbytočne. No a vo výsledku, napokon, aj celý dej vyznieva trošku naťahovane. Hádam by mu nakoniec viac sadol formát celovečerného televízneho filmu než troch hodinových epizód.

Nuda to ale, každopádne, nie je. Výborní herci, dobové kulisy, kostýmy, rekvizity a najmä detailne vykreslené spoločenské reálie stále robia z A Very British Scandal vďačný televízny zážitok, hoci zaujímavosťou ústredného príbehu za svojím predchodcom z prvej série predsa len zaostáva.

A Very British Scandal (UK, 2021, 180 min.)
Réžia: Anne Sewitsky. Scenár: Sarah Phelps. Hrajú: Claire Foy, Paul Bettany, Olwen May, Albertine Kotting McMillan, Julia Davis, Richard McCabe, Amanda Drew, David Monteath, Richard Goulding, Mitchell Robertson, Sophia Myles, Don Gallagher, Camilla Rutherford, Sophie Ward ...

autor Hana Lippová 20.1.2022
7.0
A VERY BRITISH SCANDAL