TIEŇ SAMOTY

TIEŇ SAMOTY

6.0

Španielska kinematografia v súčasnosti vedie rebríček európskych krajín, čo sa týka výroby a popularity filmov trilerového, respektíve hororového žánru. Guillermo del Toro začiatkom storočia priniesol dvojicu dramatických hororov zo španielskej občianskej vojny Princ bez kráľovstva / El espinazo del diablo a Faunov labyrint / El laberinto del fauno. Alejandro Amenábar nás po dvojici temných trilerov z 90. rokov vystrašil spoločne s Nicole Kidman v Tých druhých / The Others.

Posledné roky nás prekvapuje šokujúcimi pointami vo svojich kriminálnych trileroch zase Oriol Paulo (Contratiempo, El cuerpo). Pokračovať by sa dalo samozrejme ďalej, pristavme sa ale už pri novinke z dielne Netflixu s názvom Tieň samoty (The Wasteland, prípadne aj La Bestia). Tá nadväzuje na spomínané historické snímky aj tým, že jej dej je orámovaný bližšie nešpecifikovaným vojnovým konfliktom v Španielsku 19. storočia.

Na skromnej usadlosti ďaleko od civilizácie žije trojčlenná rodina; muž v stredných rokoch, tridsiatnička a ich spoločný syn Diego. Ich život je síce ťažký, ale pomerne šťastný, žijú si svoj život podľa seba mimo vplyv civilizácie. To však bude platiť iba do istej doby, kedy muž nachádza neďaleko domova mŕtve telá. Domácnosť navštívi aj zmätený vojak a pred očami Diega sa zastrelí. Vzhľadom na nové okolnosti hlava rodiny odchádza preč a na statku zostanú iba matka a syn. Onedlho sa však v okolí ich domu začne pohybovať neznáma postava…

Španielsky režisér David Casademunt prišiel s námetom na Tieň samoty už takmer pred desiatimi rokmi, produkčné záležitosti sa ale začali hýbať vpred až od roku 2017. Autor dopísal scenár v roku 2018 a film bol nakrútený minulý rok, kedy mal aj svetovú premiéru na filmovom festivale Sitges. Od januára tohto roka je dostupný na Netflixe a pokiaľ náhodou nemáte radi španielčinu, aj s českým dabingom.

Tieň samoty

Dlhé obdobie od počiatočného nápadu po realizáciu nie je ničím výnimočným, avšak v prípade Tieňa samoty tento fakt trochu zarazí, pretože výsledok pôsobí skôr ako hororová jednohubka s jednoduchým, priamočiarym scenárom bez výraznejších prekvapení. To samo o sebe nemusí predstavovať kritiku; len väčšine publika zrejme ostane v hlave po projekcii myšlienka, či sa za tak dlhý čas nedalo so scenárom vyhrať o niečo viac.

Naopak štylistické spracovanie znesie tú najprísnejšiu kritiku; atmosféra španielskeho vidieka je dusná ako v najdrsnejších spaghetti westernoch. Toto prirovnanie znie možno ako oxymorón; ale skutočne, pri sledovaní občas zabudnete, že máte pred sebou hororový príbeh a budete sa cítiť ako vo westerne. Hororovú zložku tvorí samozrejme ústredný, pre postavy a diváka neviditeľný antagonista neznámeho pôvodu, zopár zvukových efektov a už čisto žánrový záver.

Tieň samoty

Celý sujet sa odohráva v dome a na pozemku, iba ojedinele sa presunieme do blízkeho okolia. Niekoľko desiatok štvorcových metrov je tak dejiskom celého príbehu, vesmír uzavretý sám pre seba, kde iba môžeme odhadovať, ako vyzerá okolitý svet. Snímka tak môže pripomenúť napríklad Turínskeho koňa Bélu Tarra, a to aj vzhľadom na fakt, že dáva priestor iba dvom hercom. Samozrejme Tieň samoty nie je ani zďaleka natoľko ambicióznou snímkou, monštrum nepredstavuje žiadnu komplikovanú metaforu, iba prirodzené vnútorné ľudské obavy a strachy.

The Wasteland ale skvele funguje ako príbeh o dospievaní (výrazný motív pušky), o prerode dieťaťa nielen v mladého chlapca, ale človeka, ktorý bude musieť predčasne dospieť a prevziať zodpovednosť za vlastný život. Inma Cuesta ako matka a Asier Flores ako Diego sú typologicky skvele obsadení, pohľadná španielska herečka, vidieť sme ju mohli napríklad v Juliete Pedra Almodóvara, predsa len na seba strháva viac pozornosti.

Tieň samoty

Tou najvýraznejšou vadou na kráse tohto výrazne štylizovaného hororu je tak jeho redšia zápletka; film by vyznel hutnejšie pri stopáži príliš nepresahujúcej jednu hodinu. Každopádne stále ide o netradičný prístup k poňatiu folkového strašidelného príbehu; predovšetkým takmer westernová atmosféra a zasadenie do akéhosi vojnového bezčasia mimo civilizáciu, mu dodávajú významnejšie plusové body.

El páramo / The Beast / The Wasteland (Španielsko, 2021, 92 min.)
Réžia: David Casademunt. Scenár: David Casademunt, Martí Lucas, Fran Menchón. Hrajú: Inma Cuesta, Roberto Álamo, Alejandra Howard, Asier Flores, Víctor Benjumea

autor Erik Binder 9.1.2022