SWAN SONG

SWAN SONG

7.5

Len pred pár týždňami som recenzoval sci-fi drámu z portfólia Apple TV+ a už sa hlási o pozornosť ďalšia. Je to iný kúsok – má odlišný typ herectva, tempo, strih i celkové vyznenie. Swan Song / Labutia pieseň však nedá hlavnému hrdinovi šikovných pomocníkov ako robotov u Fincha, ale zásadnú životnú dilemu.

V blízkej budúcnosti s parádnymi displejmi, autonómnymi autami či obsluhujúcimi robotmi vo vlaku narazí Cameron Turner na zdrvujúcu diagnózu. Jeho záchvaty ho nebudú opúšťať, ale ostanú mu až do smrti a ich frekvencia sa neznižuje. Na druhej strane prichádza ponuka, ktorá by mohla situáciu riešiť. Experimentálne centrum mu dáva šancu, že vytvoria jeho repliku a tá by žila jeho život ďalej. Žiadny robot – reálny človek akurát bez smrteľnej diagnózy, ktorú originál má. Osud jednej rodiny je vydaný napospas jedinému rozhodnutiu – dokáže Cameron poslať do domu chlapíka na vlas podobného?

Labutiu pieseň vytvoril írsky autorský tvorca Benjamin Cleary a rozhodne ho vďaka nej odporúčam sledovať.
Novinku si napísal a zrežíroval, ponúka minimalistickú verziu s výbornou ukážkou blízkej budúcnosti – tie jemné náznaky futuristickej spoločnosti sú veľmi fajn. Vkladá do nich človečinu ako sympatickú cestu vlakom v prológu či náznaky fungovania home office. Takto to možno bude vyzerať v roku 2040 – a odtiaľ pramení aj počiatočná neistota na experiment, ktorý je Cameronovi ponúknutý.

Znie to super, Ctrl-C a Ctrl-V v praxi. Zoberú mu celú myseľ a skopírujú do repliky. Chlapík vyzerá presne ako on. Od Camerona sa však veľa očakáva – že strávi istý čas v komplexe, kde replika vznikla a to prináša množstvo skvelých momentov i ohýbania centrálnej dilemy. Prídu aj očakávané scény: aké je to stretnúť samého seba? Byť v jednej miestnosti s mužom, čo rovnako rozmýšľa a odpovedá? Má aj rovnaký zmysel pre humor, je to stále on či som to ešte ja? Kde sa kreslí hranica individuality? Našťastie autori dokážu využiť aj dobrý trik s odlíšením postáv cez oblečenie, takže ho dobre sledujte.

Swan Song

No je tu priestor pre vypäté momenty s vykričaným dialógom Ty nie si ja! Dôjde aj na hádky samého so sebou a v druhej tretine má film výbornú atmosféru podobnú filmu Ex Machina. Cleary balansuje s tým, čo si ešte originál môže pamätať, ako nová replika sleduje život a učí sa naživo cez šošovky. Je tu dobrý nápad každých 10 minút a pritom sa točíme len okolo jednej témy.

Cleary nasekal nielen dilemy, ale aj množstvo osobných spomienok servírovaných vo flashbackoch. Cez ne zistíme, ako sa Cameron stretol s manželkou, akými chvíľami si ich rodina prešla i vzťah so synom. Niektorých divákov môžu zdržovať, ale sú esenciálne pre ďalšie použitie, lebo fungujú aj ako kontrolné body, ktoré neskôr Cameron bude testovať s potenciálnym nástupcom. My odhalíme čo sa stalo, on zistí, či nováčik správne reaguje. Rysovanie i kontrola osobnosti sú kľúčové po prenose dát.

Swan Song

Labutia pieseň testuje aj ľudské priority a ukazuje vo výbornej scéne pohľad na Cameronov život pred a po stretnutí Poppy. Brilantný moment! A film núka aj pálčivé otázky typu, čo je sebecké a čo už nie. Napríklad Cameron sa do konca môže rozhodnúť, či repliku nasadí do svojho života. Manželke však nesmú povedať nič, takže sám v sebe dusí či vydáva emócie. Ústredná otázka: dokáže sa odhodlať, odhodí istý kus sebectva a dopraje rodine pokračovanie života ako doteraz? S vedomím, že ten vonku už zažíva niečo, čo jemu už bude odopreté? Dá sa zomierať a nepozerať vlastný život? Alebo príde skôr mánia, že musím všetko vidieť do posledných sekúnd?

Cameron nie je v komplexe sám, hoci sa tu len nachádza pár ľudkov. Ale je tu umiernená Awkwafina vo výbornej úlohe ženy, ktorej replika už vo svete existuje a ona čaká na posledný deň života. S ňou sa dá rozprávať o pocitoch, no zároveň sa otvára iná dilema: kto z nich zomrie skôr a podporí druhého?

Swan Song

Finálna sekvencia tlačí na pílu emócií a Mahershala Ali nám nedá vydýchnuť. Jeho herecký výkon (niekedy dokonca dvojvýkon) je výborný: v malých scénach má zmysel pre humor, v ťažkých exceluje tak, že mu dilemu veríte. Sympatické sú aj Naomie Harris a mentorská Glenn Close.

Swan Song / Labutia pieseň je výborná sci-fi psychologická dráma. A je to ťažký film, má ťažké otázky, pomalé tempo a to nemusí sadnúť každému. Ale rozhodne ide o premyslený kúsok.

Swan Song (USA, 2021, 112 min.)
Réžia: Benjamin Cleary. Scenár: Benjamin Cleary. Hrajú: Mahershala Ali, Naomie Harris, Awkwafina, Glenn Close, Nyasha Hatendi, Adam Beach, Lee Shorten, Dax Rey, Aiden Adejuwon, ce LeVere, Shema Cayden ...

autor Michal Korec 1.1.2022
7.5
SWAN SONG