MATRIX RESURRECTIONS

MATRIX RESURRECTIONS

6.0

Osemnásť rokov po zdanlivo uzavretej trilógii s názvom Matrix sa snaží Lana Wachowski na základe nostalgie prilákať do kín a na streamovacie servery verných fanúšikov pôvodných filmov, ako aj zaujať nové, mladšie publikum a na základe štvrtého dielu ho odkázať na udalosti pôvodnej trilógie. The Matrix Resurrections sa ale vezie predovšetkým na spomínanej nostalgickej vlne a to hneď vo viacerých rovinách.

Nič nehovoriace trailery sa ukázali ako správny krok, pretože sú z hľadiska deja absolútne neuchopiteľné, podstatné bolo, že sme v nich videli Keanu Reevesa ako Thomasa Andersona alias Nea a Carrie-Anne Moss ako Trinity. Už nejakú dobu sme vedeli, že sa na palubu nevrátia Laurence Fishburne a Hugo Weaving, takže sklamanie v tomto smere sme zažili cca pred rokom a dnes už stratilo na intenzite. Ohľadom deja štúdio, režisérka a herci konzistentne mlčali, čo sa taktiež ukázalo byť správnym krokom v propagácii.

Ten najzásadnejší zvrat nielen tohto filmu, ale v podstate aj celej trilógie, nás totiž čaká hneď v prvej štvrťhodine a vedieť ho vopred by zneistilo a zmiatlo množstvo fanúšikov ešte pred návštevou kina. Ide o udalosť otáčajúcu komplet celú trilógiu nevídaným smerom hore nohami a pokiaľ vás na úvod príjemne šokuje, budete sa nesmierne tešiť na to, čo bude nasledovať. V prípade sklamania ale zase budete zvedaví na to, kam vďaka tomuto narušeniu rovnováhy bude dej smerovať.

V oboch prípadoch je však vysoko pravdepodobné, že divák bude v konečnom dôsledku rozčarovaný a bude načrtnutý potenciál zápletky považovať za viac či menej nevyužitý. Dôvodom je fakt, že Wachowski a jej scenáristickí kolegovia sa podľa všetkého zľakli toho, ako radikálne ich ústredný nápad pôsobí a skrátka veľmi rýchlo hodia spiatočku. Určite by stálo za to si vypočuť historky z písania scenára, kto mal z trojice aký názor na to, kam tento nápad dotiahnuť.

Matrix Resurrections

No a výsledkom tohto rozhodnutia je zase fakt, že zvyšné dve tretiny Matrix Resurrections sa nesú skôr v štýle oboch sequelov, či už vizuálne alebo naratívne. Bohužiaľ ale za kontroverznými pokračovaniami z roku 2003 v oboch smeroch dosť výrazne zaostávajú. Dôvodom môže byť napríklad aj fakt, že sa do nakrúcania tentokrát nezapojila jej sestra Lilly. Svoje dôvody síce médiám zdelila, niektorí pochybovači ale možno budú odkazovať na to, že sa skrátka iba nedokázala stotožniť s príbehom.

Jednotlivé akčné scény sú bez výnimky zameniteľné s akýmkoľvek nie príliš vysokorozpočtovým akčným filmom, či menej ambicióznym sci-fi. Symptomatickým je v tomto smere vo všetkých smeroch odbité finále. Ťažko tu hľadať dych vyrážajúce scény, ako bullet-time v prvom filme, naháňačka na diaľnici v Reloaded, útok sentinelov a súboj Nea s agentom Smithom v Revolutions.

Matrix Resurrections

Wachowski sa spomínané, do očí bijúce, deficity snaží dohnať predovšetkým celkovým kvázi meta konceptom a sebezhadzovačným, niekedy až satirickým humorom. Vzhľadom na spomínanú zmenu smeru v tretine filmu ale tento prístup stráca časom na údernosti a jednotlivé preslovy o art filmoch či hollywoodskych sequeloch, funkčných v úvodných desiatkach minút, pôsobia ako z inej snímky a iného žánru.

Vrcholom satirickej zložky snímky je výstup Merovingiana (Lambert Wilson), ktorého si pamätáme zo sequelov ako nóbl chlapíka so sexy submisívnou ženou po svojom boku. Či doceníte nápad so zmenou jeho módneho štýlu, bude záležať na tom, či vás film v tomto okamihu ešte stále bude baviť. Ak sa budete stále zapodievať myšlienkou, prečo sa Wachowski rozhodla vo zvyšku Resurrections „ohromovať“ diváka panoramatickými zábermi mesta podobného Sionu z pôvodnej trilógie a celkovou nostalgiou za prvými troma dielmi najmä prostredníctvom naratívu, ani Merovingian u vás nemá šancu.

Matrix Resurrections

Matrix Resurrections sa síce snaží byť možno najviac meta blockbuster svojej doby. Na to, aby tento prístup fungoval, by však musel mať trochu iné základy, než len na začiatku pripraviť diváka na niečo dosiaľ nevídané (respektíve niečo v štýle Being John Malkovich) a potom sa zrazu rozhodnúť, že lepšie bude, ak sa vlk naje a ovca zostane celá. Prvé reakcie ale skôr naznačujú, že film rozdelí publikum striktne na dve časti a tých hodnotení na škále priemer až mierny nadpriemer bude nakoniec minimum.

Ďalšou možnosťou vnímania Matrixu 4 je alternatíva, že dielo bude časom naberať na prestíži a kultovosti. Respektíve na jeho docenenie je potrebné viacnásobné pozretie. Každopádne lacnejšia vizuálna stránka a menej pohlcujúca atmosféra bude zrejme bez diskusie objektívnym negatívnym faktom naprieč spokojným aj nespokojným spektrom publika. Naše výsledné hodnotenie je tak najlepšie vnímať ako dôsledok kontroverzných reakcií, než tvrdením, že by Matrix Resurrections bol obyčajným, zameniteľným priemerným akčným sci-fi.

The Matrix Resurrections (USA, 2021, 148 min.)
Réžia: Lana Wachowski. Scenár: Lana Wachowski, David Mitchell, Aleksandar Hemon. Hrajú: Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Yahya Abdul-Mateen II, Jonathan Groff, Jessica Henwick, Neil Patrick Harris, Jada Pinkett Smith, Priyanka Chopra Jonas, Christina Ricci, Lambert Wilson, Andrew Caldwell, Toby Onwumere, Max Riemelt ....

autor Erik Binder 23.12.2021
6.0
MATRIX RESURRECTIONS