TV TIPY 25.10. - 31.10. 2021

TV TIPY 25.10. - 31.10. 2021

VOD recenzia

Pondelok, 25. október

Borg/McEnroe (Švédsko, Dánsko, Fínsko, Česko, 2017, Janus Metz), ČT2, 21:45
Životopisná dráma sledujúca osudy dvoch tenisových superhviezd sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulého storočia. Borg a McEnroe boli na kurte veľkými rivalmi, v súkromí sa ale z nich stali nerozluční kamaráti. Film vrcholí legendárnym finálovým zápasom vo Wimbledone v roku 1980. Borgovi akoby herec Sverrir Gudnason z oka vypadol, kučery Shia La Beoufa a jeho chlapčenský výraz taktiež nemajú ďaleko k svojmu predobrazu. Jeden bol chladný perfekcionista, druhý búrlivák.

Bod zlomu (Point Break, USA, Japonsko, 1991, Kathryn Bigelow), Film+, 20:00
Keanu Reeves hrá v jednej zo svojich prvých veľkých úloh agenta FBI v utajení, ktorý sa vydáva medzi komunitu surferov vedených Bodhim (Patrick Swayze), podozrivých zo série bankových lúpeží. Skupina sa nazýva Exprezidentmi, keďže banky vykráda s gumenými maskami pripomínajúcimi tváre amerických prezidentov. Bodhi prijíma Johnnyho Utaha (Reeves) medzi surferov, Utah je zas priťahovaný adrenalínom nabitým životným štýlom, Bodhiho životnou filozofiou ale aj Tyler (Lori Petty), mladou surferkou, cez ktorú sa k skupine dostane.

Saulov syn (Saul fia, Maďarsko, 2015, László Nemes), Dvojka, 22:24
Saul Ausländer je členom Sonderkommanda v osvienčimskom krematóriu. Otupený nevýslovnými hrôzami, ktoré ho obklopujú, stoicky presúva telá zavraždených z plynovej komory do krematória a zbavuje ich čohokoľvek hodnotného, čo ešte mali pri sebe, alebo na sebe. Jedného dňa však medzi obeťami zbadá malého chlapca a rozhodne sa urobiť všetko preto, aby ho mohol dôstojne pochovať.

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

Utorok, 26. október

Dôverný nepriateľ (Slovensko, Česko, 2018, Karel Janák), Jednotka, 20:30
Zaujímavý pokus o žánrový film v rámci thrilleru je v česko-slovenských vodách stále odvážny počin. Karel Janák stojí za filmami ako "LOVEnie", "Cuky a Luky film", "Rafťáci" a "Snowboarďáci". V tejto snímke rozpráva príbeh programátora obrovskej firmy, ktorý pracuje na výrobe inteligentného domu. Po sfinalizovaní svojho vynálezu sa do jedného takéhoto objektu nasťahuje aj so svojou manželkou, sochárkou Zuzanou. Všetko však nejde tak, akoby si mladý programátor Andrej želal.

Diablov advokát (Devil's Advocate, USA, Nemecko, 1997, Taylor Hackford), Nova Cinema, 22:00
Kevin Lomax si užíva život veľmi úspešného obhajcu a môže sa pred kolegami pýšiť aj krásnou ženou. Netrvá dlho a mladíka si vyberie istá zámožná a dôležitá firma sídliaca v New Yorku. Chlapík nedokáže štedrej ponuke odolať a tak sa vydáva žiť svoj sen do veľkého jablka. Nie všetko je ale také ružové, ako sa na prvý pohľad zdá. Námet môže pripomínať Firmu s Tomom Cruiseom, avšak Diablov advokát sa vyberie po čase úplne inými, povedzme že čertovskými cestičkami. Al Pacino si tu zahral samotného... ale nechajte sa prekvapiť.

8 mm (USA, Nemecko, 1999, Joel Schumacher), Dajto, 23:05
Joel Schumacher bol v 90. rokoch na vrchole svojich síl, čoho dôkazom je aj tento kvalitný akčný film s Nicolasom Cageom v hlavnej úlohe. Zahral si otca rodiny, ktorý aj napriek svojej práci súkromného detektíva žije pokojným životom na predmestí. Potom ale príde najťažšia úloha v jeho živote – nájsť dievča z 8 mm filmu. Misiou sa stáva kompletne posadnutý a dostáva sa do veľkého nebezpečenstva. Dievča mu pomáha nájsť predavač kníh pre dospelých, čudák Max.

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

Streda, 27. október

Varda podľa Agnès (Varda by Agnès, Francúzsko, 2019, Agnès Varda), ČT art, 00:05
Varda bola niekoľko dekád v Európe hlasným, no mimoriadne podmanivým hlasom. V tomto dokumente sa, už ako názov naznačuje, obzerá späť a sama skladá vlastný portrét. Ten je zložený z jej filmárskej minulosti, fotografických pokusov aj aktuálnych umeleckých inštalácií. Esejizmus komponuje aj do tejto snímky – v snímke totiž premýšľa nielen o svojej profesionálnej minulosti, ale aj o obyčajných veciach ako sú starnutie či feminizmus. V roku 2019 Agnès Varda zomrela, autoportrét je tak darom pre diváka od režisérky, zároveň však záznam a pripomienka hlbokej stopy, ktorú po sebe zanechala.

Tajomná rieka (Mystic River, USA, Austrália, 2003, Clint Eastwood) Dajto, 23:10
Krimi snímku Tajomná rieka režíroval Clint Eastwood a známa je okrem precíznej réžie aj skvelými hereckými výkonmi v podaní Seana Penna, Tima Robbinsa a Kevina Bacona. Tí si zahrali trojicu priateľov, ktorí sa poznajú celý život. Boli spolu, aj keď jedného z nich, Davea uniesli a len šťastnou náhodou únos dvojicou pedofilov prežil. V dospelosti sa ale problémy nekončia – Jimmyho najstaršia dcéra zmizne a jej mŕtve telo sa nájde neďaleko mesta. Prípad vyšetruje tretí chlapec, detektív Sean.

Smrť jej pristane (Death Becomes Her, USA, 1992, Robert Zemeckis), Nova Cinema, 22:20
Robert Zemeckis je režisér veľkého množstva univerzálne obľúbených filmov – do jeho kinematografie patrí napríklad Návrat do budúcnosti, Forrest Gump, Stroskotanec či Polárny Expres. Do jeho portfólia ale patrí aj fantasy hororová komédia Smrť jej pristane, v ktorej ústredná herecká trojica Bruce Willis, Goldie Hawn a Meryl Streep stvárňuje zvláštny milenecký trojuholník posadnutý elixírom mladosti záhadnej čarodejnice Lisy v podaní Isabelly Rosellini.

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

Štvrtok, 28. október

Na značky! (Slovensko, Česko, 2021, Mária Pinčíková), Dvojka, 20:35
"V zdravém těle zdravý duch! V mysli vlast, v paži sílu! Tužme se!" To sú mottá Sokola - Českej obce sokolskej, založenej v roku 1862. Jeho zakladatelia, a neskôr aj zakladatelia slovenských sokolských spolkov propagovali svoju apolitickosť a dávali si za cieľ fyzický aj morálny rast národa. Dokumentárny film Márie Pinčíkovej Na značky! je o finálnych prípravách a realizácií XVI. Všesokolského sletu v roku 2018 v Prahe.

Táto krajina nie je pre starých (No Country For Old Men, USA, 2007, Joel Coen, Ethan Coen), Prima MAX, 22:15
Predstavte si, že prídete k veľkému balíku peňazí. A ten môže patriť hocikomu, napríklad mafii s jedným psychopatickým zabijákom. Llewelyna Mossa takéto „šťastie“ postretlo a rozhodol sa nekompromisne pre peniaze. Aké to bude mať následky preňho, pre jeho rodinu a celé okolie? Odpoveď podáva moderný western bratov Coenovcov. Tí umne pracujú so zavedenými kriminálnymi a vyšetrovacími klišé tak, že priebeh a najmä záver filmu sú absolútne nepredvídateľné.

Na hrane zajtrajška (Edge of Tomorrow, USA, Kanada, 2014, Doug Liman), Dajto, 20:30
Komplikované sci-fi puzzle patrí medzi filmy, ktorým sa čo najlepšie darí vyvolať dojem hrania počítačovej hry. Hlavným hrdinom je podplukovník Bill Cage (Tom Cruise), ako člen jednotky bojujúcej proti agresívnym mimozemšťanom. Ocitá sa však v časovej slučke a začne prežívať jedeň deň stále znova a znova po tom, čo je zabitý v boji. Táto schopnosť mu však pomôže nájsť zbraň v boji proti votrelcom. Predlohou hollywoodskeho filmu je japonská kniha Hirošiho Sakurazaku All You Need Is Kill.

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

Piatok, 29. október

Dievča s pištoľou (La ragazza con la pistola, Taliansko, 1968, Mario Monicelli), ČT2, 21:45
Krásna Monica Vitti stvárňuje ženu vedenú pomstou. Jej cieľom je vodca sicílskeho gangu Vincenzo, muž, ktorý ju uniesol a zneuctil. Žena sa nehodlá celý život trápiť a v tichosti sa skrývať, vezme teda spravodlivosť do vlastných rúk – s pištoľou sa vydáva do Anglicka, aby ho zabila. Medzitým sa stane krásnou dámou, v hlave jej navyše skrsne myšlienka – možno mu viac ublíži, keď ho odmietne akoby ho mala zabiť. Na snímke sa podieľali majstri talianskeho filmu – od režiséra Monicelliho cez kameramana Carla DiPalmu až po strihača Ruggera Mastroianniho.

Kurz negatívneho myslenia (Kunsten å tenke negativt, Nórsko, 2006, Bård Breien), ČT art, 23:20
Komorne ladená škandinávska dramédia dáva dokopy partiu telesne postihnutých ľudí hľadajúcich nový zmysel zdanlivo zničených životov. V tom im má dopomôcť psychologička Tori. Špeciálnym prípadom je tridsiatnik Geirr, ktorého manželstvo sa ocitlo po tragickej nehode v kríze. Príbeh sa odohráva počas jednej noci a snúbi v sebe klasickú bergmanovskú drámu s poctivým severským čiernym humorom. Snímka využíva aj formálne prostriedky hnutia Dogma 95.

Bozk draka (Kiss of the Dragon, USA, Francúzsko, 2001, Chris Nahon), Jednotka, 22:10
Elitný čínsky policajt Liu Juan prichádza do Paríža splniť ťažkú a mimoriadne nebezpečnú úlohu. Jeho protivníkom sa stáva skorumpovaný inšpektor Ricard, ktorý sa neváha zbavovať nepohodlných svedkov tak, aby už nikdy neprehovorili. Rovnaký osud by nepochybne čakal i americkú prostitútku Jessicu, Juan sa ju však rozhodne zachrániť. Obstáť proti obrovskej presile však nebude ľahké...

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

Sobota, 30. október

Collateral (USA, 2004, Michael Mann), ČT2, 22:25
Michael Mann nikdy nepatril medzi priemerných remeselníkov a jeho kriminálky vždy patrili k špičkám žánru v hollywoodskej produkcii. Triler Collateral sa odohráva behom jednej noci, kedy má taxikár s tvárou Jamieho Foxxa takú smolu, že sa jeho klientom stane nájomný vrah. Taxikár bude musieť stráviť celú noc tým, že bude rozvážať kriminálnika v podaní Toma Cruisea po miestach, kde potrebuje vykonať svoju prácičku. Collateral ponúka niekoľko prekvapivých dejových zvratov a napätie od začiatku do konca.

Renoir (Francúzsko, 2012, Gilles Bourdos), Dvojka, 22:55

Šéf (Chef, USA, 2014, Jon Favreau), Filmbox, 17:45
Šéfkuchár Carl v luxusnej reštaurácii trpí pod vedením svojho šéfa, ktorý mu bráni v kreativite a núti ho dookola opakovať tradičné menu. To v kritike na kusy roztrhá reštauračný bloger. Opätovne ho do reštaurácie pozve na jeho vlastné menu, to sa ale Carlovmu šéfovi nepáči a kuchára vyhodí. Po smolnej sérii tak odchádza Carl so svojim synom a bývalou ženou odchádza do Miami, kde získa pojazdný stánok s jedlom. Aj keď je Carl voči takémuto občerstveniu váhavý, uvedomí si, že možno mu sloboda a voľnosť v kreativite len prospeje.

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

Nedeľa, 31. október

Duch (Ghost, USA, 1990, Jerry Zucker), Doma, 20:30
Romantika na plátne môže byť rôznorodá, napríklad môže zobrazovať vzťah živého človeka a ducha. A dá sa skombinovať aj s detektívno-hororovým príbehom vyšetrovania vraždy a navyše aj s komédiou. A niekedy to môže dokonca aj skvele fungovať, ako napríklad v klasike romantického žánru Duch. V hlavných úlohách zamilovaného páru sa predstavili Patrick Swayze a Demi Moore, ale „show“ si pre seba ukradla, a dostala za to aj Oscara, Whoopi Goldberg.

322 (Československo, 1969, Dušan Hanák), Dvojka, 21:35 VIAC O FILME TU
Celovečerný hraný debut Dušana Hanáka patrí medzi najdôležitejšie filmy tunajšej novej vlny. Číslo 322 odkazuje na diagnózu, ktorou trpí hlavný hrdina kuchár Lauko v netradičnom stvárnení Václava Lohniského. Ide o rakovinu hrdla. Ten chudák žije so stále atraktívnou ženou po rozvode v jednom byte a bývalá manželka má navyše ešte milenca. Čiastočne experimentálne dielo, využívajúce dokumentárne výrazové prostriedky, patrí medzi povinné slovenské filmové čítanie.

Obchod na korze (Československo, 1965, Ján Kadár, Elmar Klos), Jednotka, 15:35
Prvý československý oscarový film nám predstavuje Jozefa Krónera ako jednoduchého dedinského muža menom Brtko. Ten príde v rámci arizácie podnikov k predajni knoflíkov patriacej starej židovskej pani. Ako slepé kura k zrnu. Na druhú stranu si ale uvedomuje nespravodlivosť systému, aký nastal v Slovenskom štáte. Ten, kto sa prispôsobí, sa bude mať lepšie a Brtka čaká mnoho morálnych dilemat.

TV tipy 25.10. - 31.10. 2021

autor Tatiana Rusnáková 25.10.2021
:)