MILUJ SVOJHO ROBOTA

MILUJ SVOJHO ROBOTA

8.0

Mať dokonalého partnera, ktorý presne vie, čo sa nám páči a čo nie, vždy myslí na naše blaho a nikdy nás neopustí... kdesi v hĺbke po tom asi túžime všetci. Čo však, ak sa nájsť toho pravého či pravú nedarí? Stojí tento sen za splnenie za každú cenu? Čo je napokon lepšie: Prežiť život s nenaplnenou vidinou dokonalej lásky, alebo s dokonalou láskou, ktorá je len vidinou?

Osviežujúca romantická komédia Miluj svojho robota nemeckej režisérky Marie Schrader (seriál Neortodoxná) prináša zábavný, hravý a zároveň celkom inteligentný a vnímavý náhľad do budúcnosti, v ktorej si možno svojho ideálneho partnera budeme môcť vyzdvihnúť priamo z výrobnej linky. Film sa blysol na tohtoročnom Berlinale, jeho hlavná herecká predstaviteľka za svoj výkon dokonca získala Strieborného medveďa. V rámci prehliadky Be2Can teraz prichádza aj pred slovenských divákov.

Alma (Maren Eggert) je uznávaná profesorka a výskumníčka, ktorá sa zaoberá interpretáciou poézie z dôb klinového písma. V láske sa jej však veľmi nedarí. Žije sama, zobďaleč sleduje bývalého partnera a jeho novú známosť a pokúša sa zmieriť s tým, že pre neúprosne tikajúce biologické hodiny zrejme už niektoré veci nedobehne. Teraz jej však každodenný stereotyp spestrí svojský experiment: Alma je jedným z desiatich expertov z rôznych odvetví, ktorí majú posúdiť zámer uviesť na trh prevratných robotických partnerov „na mieru”. Súčasťou pokusu je súžitie s personalizovaným humanoidom po dobu troch týždňov.

Almin robot sa volá Tom (Dan Stevens) a je taký dokonalý, až z toho chvíľami mrazí. Sošný elegán s prenikavými modrými očami a decentným britským prízvukom nikdy nemá ďaleko pre odzbrojujúci kompliment či džentlmenské gesto. Skvelo tancuje, oduševnene konverzuje a za jeho raňajky by sa nemusel hanbiť ani päťhviezdičkový hotel. Čo je však na ňom najlepšie (a zároveň najdesivejšie), Tom sa neustále učí a zdokonaľuje v umení robiť svoju majiteľku dokonale šťastnou. Dokáže však perfekcionistická ilúzia ženu ako Alma uspokojiť?

Miluj svojho robota

Téma snímky Miluj svojho robota rozhodne nie je nová. Prinajmenšom od čias Shelleyovej Frankensteina sa v umení v podstate neustále zaoberáme myšlienkou stvorenia dokonalého „nadčloveka”, výhodami, rizikami aj etickými paradoxmi, ktoré s tým súvisia. Niekedy sa robotov bojíme kvôli ich netušeným fyzickým a rozumovým schopnostiam, inokedy nás, ako aj v prípade snímky Miluj svojho robota, máta skôr predstava, že by nás mohli nahradiť v sfére citovej.

Jedným z najznepokojivejších filmov na túto tému je Spielbergova A.I. Umelá inteligencia – robot v podobe malého chlapca v nej má nahradiť smútiacej matke mŕtveho syna. Maria Schrader síce svoj príbeh poňala odľahčenejšie, no vďaka postave pragmatickej a kritickej Almy v ňom vzťahu medzi človekom a humanoidom taktiež nič nedaruje. Žena, ktorá práve prechádza súkromnou aj profesionálnou krízou, komfort náručia partnera „na objednávku” striedavo využíva aj odmieta. Chvíľami hľadá ospravedlnenia za to, že ju vzťah so strojom teší, potom zase zúri, že sa vďaka nemu cíti ešte osamelejšie. V čom ale vlastne spočíva podstata ľudskosti a ako sa dá zadefinovať skutočná láska?

Miluj svojho robota

Vo filme sa toho deje najviac práve v rovine Alminých úvah a monológov (ako totiž sama tvrdí, dialóg nemožno viesť s niekým, kto ani nežije). Prípadovú štúdiu, ktorú na vlastnej koži prežíva, dokonale popisuje a výstižne pomenúva jej výšky aj pády. A diváka to baví, pretože je to celkom ľahké, svižné, zrozumiteľné a zároveň chvíľami až prekvapivo hlboké a chytré. Celkovému dojmu nemálo pomáhajú herci – okrem ocenenej Maren Eggert a dokonale presvedčivého Dana Stevensa napríklad aj výborná Sandra Hüller ako zamestnankyňa robotickej fabriky „s prekvapením” či Wolfgang Hübsch v tragikomickej úlohe Alminho otca trpiaceho demenciou. Filmu nechýba ani humor – celkom vkusný a chytrý, zväčša konverzačný.

Čo, naopak, od filmu radšej zbytočne nečakajte, to je hlbší záber do praktickej stránky fungovania takýchto dokonalých humanoidov. Ak vás ako diváka téma robotiky zaujíma najmä z klasického sci-fi hľadiska a potrpíte si na logiku a uveriteľnosť, vedzte, že Miluj svojho robota má zo slovného spojenia „vedecko-fantastický” výrazne bližšie k tomu fantastickému. Je to skôr taká filozofická hra v duchu „čo ak..?” než snaha o seriózne vizionárstvo. V praxi to ale filmu neškodí, jeho ťažisko je predsa len úplne inde.

Miluj svojho robota

Film Miluj svojho robota možno nie je svojou myšlienkou závratne originálny, neodrovná vás šokujúcimi dejovými zvratmi ani veľkolepou výpravou (hoci kulisy berlínskeho Pergamonmuseum, kde Alma pracuje, vyzerajú ozaj skvostne). Na pozadí hravej skoro-romance však napokon nenásilne a presvedčivo hovorí o viacerých veľkých témach a kladie otázky, o ktorých možno budete mať chuť premýšľať či debatovať aj dlho po jeho skončení.

Ich bin dein Mensch (Nemecko, 2021, 102 min.)
Réžia: Maria Schrader. Scenár: Jan Schomburg, Maria Schrader. Hrajú: Dan Stevens, Maren Eggert, Sandra Hüller, Hans Löw ...

autor Hana Lippová 18.10.2021