LÁSKA POD KAPOTOU

LÁSKA POD KAPOTOU

8.0

Už ste niekedy mali tú česť s amatérskym autokrosom? Zľahka masochistické preteky nadšencov na podomácky tunovaných „šunkách” sú koníčkom len pre naozaj otrlých. Pravidelné búračky, nekonečné opravy, kolotoč investícií, ktoré prakticky nemajú návratnosť. Je to však predovšetkým zábava. A únik. Pre Jaroslava, hlavného hrdinu novinky Mira Rema Láska pod kapotou, napríklad aj od komplikovaného rozvodu a súdnych ťahaníc s vlastnými deťmi.

Originálny dokument mal nedávno svetovú premiéru v Karlových Varoch, teraz prichádza aj do slovenských kín a na MFF Cinematik do Piešťan. Divákov pozýva nahliadnuť do kuriózne tragikomického sveta moderného Dona Quijota, ktorý sa s krivdami a nepochopením vyrovnáva so zaťatou päsťou...a imbusovým kľúčom.

Miro Remo (ComebackRichard Müller: Nespoznaný) má šiesty zmysel nie len na zaujímavé, neprvoplánovo aktuálne témy, ale najmä na aktérov, ktorí dokážu už len tým, že sú pred kamerou sami sebou, povedať oveľa viac, než len vlastný príbeh. Sedí to aj na Jaroslava z Removej najnovšej snímky Láska pod kapotou.

Päťdesiatnik z Moravy s účesom „na Jágra” a veľavravným príveskom českého leva na krku je priam učebnicovým príkladom programovo nespokojného človeka. Človeka, ktorý vlastný život vníma ako mozaiku krívd a sklamaní a svet je pre neho len neprehľadným labyrintom prekážok. Keď sa práve nehrabe v motore v rámci svojich sizyfovských autoprojektov, bude zrejme nadávať na svoje nevďačné deti, prospechársku ex, lenivých úradníkov či skazený svet, kde dobre už dávno bolo.

Láska pod kapotou

Napriek tomu tento svojský týpek nie je vo filme vysloveným záporákom. Keď svoju frustráciu spojí s nadšením pre autá a láskou k Jitke, rovesníčke, ktorá na jeho autokrosových výtvoroch nebojácne preteká, preukazuje priam obdivuhodnú húževnatosť aj nesporný technický talent. Kamera ho nevysmieva, nehrotí, s rešpektom a prostým ľudským záujmom sleduje jeho každodenný boj proti veterným mlynom chronickej nepriazne osudu. Každá jeho snaha sa však končí, celkom príznačne, hromadou plechového šrotu.

Staré pretekárske autá, okolo ktorých sa v Jaroslavovom svete točí úplne všetko (jedno je dokonca predmetom súdneho sporu s jeho vlastnou dcérou), sú výstižným symbolom jeho nepretržitého zápasu. On sám je zase dokonalým archetypom početnej, hoci naivne marginalizovanej časti našej spoločnosti: Spája ich plamenný hnev na svet, ktorý im uniká ako rozbehnutý vlak, a úporné hľadanie nejasného vinníka, na ktorého by sa dalo ukázať prstom (či rovno päsťou). Možno sa im smejete, mávate nad nimi rukou. No v kľúčových okamihoch, kedy osud celku záleží na každom jednotlivcovi, majú ľudia ako Jaroslav odrazu v rukách veľkú moc. Ako ju využiť, aby výsledkom nebola zas len tá kopa šrotu?

Láska pod kapotou

Hlbší spoločenský naratív dáva Láske pod kapotou cenný a aktuálny druhý plán. No určite nie je tým jediným, čo vás na filme môže baviť. Miro Remo nakrútil svoju novinku v dynamickom žánrovom štýle, ktorý dáva ušmudlanému svetu amatérskych pretekov výživný drajv a šmrnc. Pomáha tomu výborná kamera aj hudba, ale aj samotní aktéri snímky s ich neskutočným akcentom a dialektom perliacim tými najbizarnejšími novotvarmi.

Jaroslav, Jitka, ale aj Jaroslavova mama, u ktorej sa veľká časť snímky odohráva, sú pritom pred kamerou celkom autentickí a prirodzení. Jaroslav má schopnosť podať svoje myšlienky pútavým, niekedy až metaforickým spôsobom, takže sa vám možno chvíľami ani nebude chcieť veriť, že sa nepozeráte na zinscenovaný hraný film.

Láska pod kapotou

Napriek humoru, hlbšiemu kontextu, kvalitnému obrazu aj zvuku, v druhej polovici filmu už možno začnete mať chvíľami pocit, že to trošku viazne „na suchu”. Autori (okrem Mira Rema sa na scenári podieľal aj Juraj Šlauka) skúšajú dramatický, ale v princípe pomerne stereotypný kolotoč opráv a deštrukcií Jitkinho vozidla rozbiť širším rozvíjaním línie spomienok na spackané rodinné životy hlavných protagonistov. Mnoho však ostáva len v rovine nevysloveného a to málo, čo sa dozvieme, nepôsobí v kontraste hlavnej dejovej línie až tak silne.

Všetko je však inak, keď príbeh „zaklincuje” mrazivé finále, ktoré je tak trochu studenou sprchou pre všetkých, ktorým bol Jaroslav, húževnatý smoliar spod kapoty, možno až dosiaľ ľudsky sympatický. Osamelý desperád konečne nachádza svoje miesto pod slnkom a svoju krvnú skupinu. Tento posledný dielik skladačky vás možno zaskočí, do celku však napokon dokonale zapadá...

Láska pod kapotou (Slovensko / Česká republika, 2021, 85 min.)
Réžia: Miro Remo. Scenár: Miro Remo, Juro Šlauka. Kamera: Miro Remo. Strih: Šimon Hájek. Hudba: Adam Matej. Zvuk: Jan Richtr. Účinkujú: Jaroslav Vávra, Jitka Prokipčáková, Jiřina Vávrová ...

autor Hana Lippová 10.9.2021