REMINISCENCE

REMINISCENCE

5.0

Spojenie neo noiru a sci-fi je lákavé a pri správnom uchopení z neho môže vyliezť klasika z ranku Blade Runner alebo Minority Report. Evidentne si to uvedomovala aj Lisa Joy, spoluautorka seriálového hitu Westworld (okrem iného manželka Jonathana Nolana). Zahraničné reakcie a absolútne fiasko v kinách ukázali, že debutanke sa jej plán úplne navydaril. To však neznamená, že ide o úplný trapas. Stačilo málo a mohli sme tu mať ďalší kvalitný kúsok s nábehom na divácku trvalku.

Budúcnosť. Miami je pod vodou a horúčavy nedovoľujú žiť normálny život. Nick Bannister (Hugh Jackman) sa živí spätným vyvolávaním spomienok. Tie pripomínajú zákazníkom staré lepšie časy. Jedného dňa sa osudovo zamiluje do svojej klientky Mae (Rebecca Ferguson). No po šťastných chvíľach Mae záhadne zmizne. Nick sa vydáva po jej stopách a pátranie, hraničiace s posadnutosťou mu prináša mnoho nepekných prekvapení.

Reminiscence je obrovsky ambiciózna snímka. Čo je na jednej strane chvályhodné, no na druhej, jej práve to podráža nohy. Celý čas sa neviete zbaviť dojmu, že to mohlo byť omnoho lepšie. Väčšina problémov súvisí so scenárom. Rieši sa v ňom až príliš veľa a čas rôznych tém rozhodne nie je rozdelený adekvátne. Nepodstatné vedľajšie dejové linky sú tlačené do popredia na úkor tých, ktoré majú šancu pritvrdiť na emocionálnom aj intelektuálnom zážitku. Celá postava Thandie Newton pôsobí, že by mala byť nositeľkou nejakého výrazného oblúku, no spĺňa iba akési deux ex machina.

Na druhej strane kľúčová postava Angely Sarafyan je upozadená tak strašným spôsobom, že nedokáže vzbudiť nič, čo s ňou bolo zamýšľané a funguje iba formou McGuffina. Ťažko povedať, či sa tento problém odohral už v strižni alebo pri písaní scenára. Isté je, že celý film pôsobí ako zhustený a nie príliš dobre vykrátený seriál. Čo asi vzhľadom na skúsenosti režisérky nebude náhoda.

Reminiscence

Ešte viac zamrzí, že fikčný svet nedáva úplne zmysel a pri sledovaní v divákoch vyvoláva reminiscencie (ehm) na množstvo iných záležitostí. Zlomkom sekundy počnúc, Čínskou štvrťou pokračujúc a Počiatkom končiac. Mnoho detailov je v úplnom rozpore s tým ako by podobná spoločnosť mohla fungovať. O kľúčovej technológii nehovoriac. To sú všetko veci, ktoré by sa dali rešpektovať, keby film dokázal pohltiť natoľko, aby nebolo čas podobné záležitosti riešiť. Vinou nezvládnutej dramaturgie však nastupuje nuda až príliš často.

A nepomáhajú ani herci. Rebecca Ferguson je správna femme fatale, no s Jackmanom nemajú potrebnú chémiu. Bývalý Wolverine trpí najmä tým, že je veľmi zle nacastovaný. Snaží sa, čo mu sily stačia, no jeho fyziognómia a kondička (bez trička je veľmi často) sú v priamom rozpore s postavou. Tá má byť viac menej zúfalec a omnoho viac by tu sadol nejaký herec s temnejšími črtami (ako prví mi napadli Dane DeHaan prípadne Michael Pitt).

Reminiscence

Thandie Newton takisto nepôsobí ako dlhoročná alkoholička so schopnosťami Johna Matrixa. Cliff Curtis zase nemá pre svoju postavu dostatok charizmy. Snaha aj talent ústredného dua je našťastie dosť silná na to, aby sme sa dočkali niekoľkých pôsobivých scén (aj keď poriadne pritiahnutých za vlasy). Čím sa dostávame k tomu lepšiemu, čo tento počin ponúka.

Remeselná stránka je na úrovni. Niektoré zábery sú slasťou pre oči. Prvky filmu noir sú zakomponované do príbehu vkusne. A tu je aj jeden naozaj výborný nápad ohľadom štylizácie. V zobrazovanom fikčnom svete je jedným z prvkov, že sú prehodené denné a nočné činnosti. V jednoduchosti vysvetlené sa teda pracuje po západe slnka a temné stránky duše ako žúrovanie, vraždenie a fetovanie sú doménou dňa.

Reminiscence

Tento prvok funguje dostatočne inšpiratívne po formálnej aj metaforickej stránke. Práve kvôli tomu sa oplatí vidieť tento flák v kine. Na obrazovkách by stratil mnoho zo svojho čara. Viem si totiž predstaviť, že existuje veľké množstvo potenciálne spokojných divákov. Príbeh je totiž v jadre dostatočne silný a o to silnejšie zamrzí, že pani režisérka viac nekonzultovala s manželom a švagrom (istým Christopherom Nolanom).

Reminiscence je ďalším z blockbusterov nevyužívajúcich svoj výrazný potenciál. Do pamäti sa nezapíše, strhnúť stopercentne nedokáže a miera zábavnosti prípadne intelektuálnej stimulácie by mohla byť takisto na vyššej úrovni. Ako jednohubkový priemer je však úplne v pohode.

Reminiscence (USA, 2021, 116 min.)
Réžia: Lisa Joy. Scenár: Lisa Joy. Hrajú: Hugh Jackman, Rebecca Ferguson, Thandiwe Newton, Cliff Curtis, Marina de Tavira, Daniel Wu, Mojean Aria, Brett Cullen, Natalie Martinez, Angela Sarafyan, Nico Parker ...

autor Peter Pavlík 28.8.2021
5.0
REMINISCENCE