MUŽ V TEMNOTE 2

MUŽ V TEMNOTE 2

7.0

Prvý Muž v temnote bol príjemné prekvapenie. Kúsok Fedeho Alvareza (Evil Dead) mal štýl, výbornú ústrednú postavu, divoké tempo, podvratnú brutalitu a aj nejaký ten presah. Občas bolo treba privrieť oči nad nejakým logickým prešľapom, no to k podobným žánrovkám patrí. Pokračovanie hrá podľa tradičných sequelových pravidiel a všetkého je viac.

Norman Nordstrom (Stephen Lang) po udalostiach prvého filmu vychováva dieťa. A rozhodne to nie je klasické rodičovstvo. Jeho dom sa opäť stane terčom prepadnutia, no všetko omnoho komplikovanejšie, plné dávnych tajomstiev a zvratov, ktoré sa v recenziách neprezrádzajú.

Muž v temnote 2 je mimoriadne nepríjemný film. Vlastne vo všetkých možných ohľadoch. Depresívna atmosféra sa vkráda od začiatku a nepovolí ani pri záverečných titulkoch. Režijne debutujúci scenárista Rodo Sayagues používa rokmi overené finty a darí sa mu bezútešnosť amerického zapadákova prenášať na diváka. A keď sa rozbehne hlavný dej ešte sa pritvrdí. Toto totiž nie je rutinný teenagerský zábavný horor, no dospelý, krutý príbeh tvrdiaci muziku vizuálne aj obsahovo.

Na veci, ktoré sa tu dejú nie sme v Hollywoodskom mainstreame zvyknutí. Občas sa pohybujeme až na hranici grindhousu. Nechcem spoilerovať, ale zápletka je psychologicky úplný hardcore a citlivejšie povahy to nemusia úplne rozchodiť. Navyše vo filme nie je jediná kladná postava. Všetci sú zlí ľudia, robiaci zlé veci a ak sa náhodou niekto tejto charakteristike vyhne, dopadne zle, nedobre. Úplne tu chýba človečina a celý čas sledujeme exkurziu do sveta, kde by sme fakt žiť nechceli. Môže byť však zvrhlo fascinujúce ho sledovať na plátne.

Preto je škoda, že scenár nepatrí k najlepším a niektoré zvraty a konania sú ďaleko za hranicou bežnej logiky. No ak pristúpite na pravidlá, ktoré nám tvorcovia predkladajú, čaká vás politicky nekorektná jazdaja plná brutality, úchylákov a príjemného 80´s feelingu. Podobne drsné a priamočiare záležitosti rozhodne nie sú v móde. Spomenul som si na štvrtého Ramba, ktorý staval na podobných základoch. Namiesto vojnou zničeného sympaťáka tu ale máme regulérneho psychopata.

Muž v temnote 2

Stephen Lang (Avatar) dokázal svoju netradičnú postavu predať rovnako parádne ako naposledy. Ide z neho strach, nikdy neviete, čoho je schopný a niektoré likvidácie protivníkov sú chrumkavo kreatívne (sekundové lepidlo vládne). Jeho “parťáčka” s tvárou Madelyn Grace takisto nie je žiadnym anjelikom a je osviežujúce sledovať, kam sa až rozhodol Sayagues zájsť. Kombinácia Hit Girl z Kick Ass, Kevina McCallistera bez morálnych zábran a dievčaťa túžiaceho po slobode je plne funkčná. Zvyšok obsadenia nie je tak výrazný, no typovo je obsadený viac než presne.

Formálne sa nedočkáme ničoho originálneho, no zabehnuté riešenia dodávajú správne emócie. Či ide o svietenie, rakurzy, zvukový design alebo o dlhú jednozáberovku (najviac pripomínajúcu Panic Room). Tempo je šialené a povinné timeouty vypĺňajú minimum stopáže. Celovečerný debutant má evidentne napozerané a remeselo zvláda bez problémov. Navyše sa nebojí nekompromisnej brutality.

Muž v temnote 2

Možno som predchádzajúcimi riadkami vzbudil dojem, že nás čaká niečo výnimočné. To bohužiaľ nie je pravda. Stále sa pohybujeme v jednohubkových mantineloch. Tá politická nekoreknosť je dosť dvojsečná zbraň a viem si predstaviť divákov, ktorí všetku tú zlobu sveta proste nerozchodia. S druhým plánom sa nepracuje úplne výrazne (aj keď tam je) a niektoré karamboly proti logike skutočne pália oči.

Muž v temnote 2 je príjemne nepríjemným prekvapením. Ukazuje ľudstvo vo všetkej jeho úchylnosti, zloby a šialenosti. Je štýlovou jednohubkou z iného sveta (takého, kde by sme žiť nechceli). Občas síce pôsobí ako viac toho, čo fungovalo naposledy, no občas je podobná exkurzia medzi psychopatov, feťákov a nekompromisnej brutality potrebná, nech si uvedomíme, ako je nám vlastne fajn.

PS: Autor hodnotí prvý diel známkou 8/10

Don't Breathe 2 (USA / Srbsko, 2021, 98 min.)
Réžia: Rodo Sayagues. Scenár: Fede Alvarez, Rodo Sayagues. Hrajú: Stephen Lang, Madelyn Grace, Brendan Sexton III, Rocci Williams, Christian Zagia, Stephanie Arcila, Diaana Babnicova ...