SPACE JAM: NOVÁ LEGENDA

SPACE JAM: NOVÁ LEGENDA

6.0

Myšlienka okolo druhého Space Jamu poletovala u Warnerov už roky, ale napokon trvalo štvrť storočia, aby sa zrealizovala. Pomáha tomu nový talent: fenomenálneho basketbalistu nadčasového rangu nenájdete každý rok. Michael Jordan bol legenda pre 80. a 90. roky, aktuálne fičí LeBron James a autori využili aj jeho tri deti pre filmové verzie.

Autori tento fakt využili pre zápletku vrátane večného doťahovania okolo ambícií otca a syna. LeBron by bol rád, ak by jeho potomkovia kráčali v jeho šľapajach a verí, že na basket majú gény, ale mladší Dom preferuje skôr programovanie videohier. Na tom príklade krásne vidieť podobnosť i odlišnosť generácií ku športu i hrám. V prológu totiž vidíme ako sám LeBron pred zápasom drtil na Nintende a jeho sústredenosť stála tím víťazstvo v cenných sekundách.

Vzťah otca so synom je kardinálny v úvodnej časti filmu, pretože odtiaľto sa odrazíme do ďalších častí deja, kde sa autori pustili do potenciálnej rivality dvoch generácií. Keď sa tatko pochopí snažiť syna, chce sa mu sčasti otvoriť, a tak ho zoberie so sebou do štúdia Warner Bros., kde sa prezentuje šialená idea zosnovaná Al-G Rhythmom: počítačový algorytmus zo serverového sveta štúdií prahne po uznaní, chce spojiť svoje možnosti s LeBronom Jamesom a dostať sa ku globálnej popularite. Keď to nejde po dobrom, uchýli sa k ľsti a malého Doma zoberie s tatkom do serverovne a vcucne ich do sveta. Krátko na to príde očakávaná stávka: ak vyhrá LeBron basketbalový zápas, bude slobodný. Ak prehrá, ostane vo virtuálnom svete naveky. Al-G Rhythm postaví proti LeBronovi syna Doma s ultratímom, ktorý si môže naprogramovať z vlastnej videohry.

Space Jam: Nová legenda

Vidíte veľa cudzích výrazov či prevaha IT terminológie? Space Jam po 25 rokoch kráča s dobou a tvorcovia nepristúpili k látke otrocky, že by opakovali rovnaký nápad iba s iným basketbalistom. Chcú ho adaptovať v súčasnej dobe plnej smartfónov, videohier a odlišných záľub detí. A ďalej sa posunuli aj vizuálne triky: kde si ročník 1996 vystačil s 2D animáciou, tu sa mieša najprv 2D animácia, neskôr príde efektné prepnutie do 3D animácie a to nehovorím o efektných preletoch nad svetmi iných filmov Warnerov.

Paradoxne to sú najlepšie momenty, keď sa film prepne do ultimátnej montáže iných filmov, resp. LeBron si zmyslí, že pozbiera esá ako Batman, Superman či King Kong do vysnívaného tímu. Vieme, že to dopadne inak a ako prvého objaví Bugs Bunnyho, ktorý by strašne rád naverboval starých známych. Tam čaká ďalšia séria vtipov a dostaneme sa k MatrixuWonder Woman, Harry Potterovi aj Metropolisu. Parádne sekvencie, ktoré sčasti pripomínajú Ready Player One, a je ťažké určiť, či sa na nich nebudú zabávať iba dospelí. Avšak to je plus filmu – deti si môžu užiť skôr kreslené postavičky a videoherný basket.

Space Jam: Nová legenda

Netuším, do akej miery dnešné deti poznajú Looney Tunes a všetky postavičky, ale ak ich nahltali, všetkých starých známych si na istej ploche užijú. I keď Bugs, Duffy či Lola majú väčší priestor ako iní. Al-G Rhythm je na papieri dobre vybraný zloduch, ale osobne s ním mám problémy. Don Cheadle je predigitalizovaný až moc, miestami riadne prehráva (asi úmyselne?) a niekedy dumáte, či je skôr predstavou 12-ročného chalana ako hollywoodského scenáristu. Pekelné plány, prehnané triky, prepálené fantázie a pod. Je fajn vidieť, že má všemohúcu moc vychádzajúcu z povahy, ale je to otravný charakter a vo finále je jeho výkon presilený.

Samotné finále, resp. očakávaný zápas zaberá veľkú časť filmu, no práve tam sa rýchle tempo stratí a prejaví sa dlhá stopáž. Aj tam sa dočkáme rozmanitých efektov, ale rýchlo sa opakuje to isté a keď vidíte piaty raz, že niekto vyskočí z power-up videohernej plošiny, aby pomaly rozmlátil kôš a nedal iba dobrý smeč, môže to byť sčasti aj nuda. Nie je problém zdriemnuť si počas polky zápasu a dopozerať zvyšok. Ale komentátori či digitálne doplnené obecenstvo, kde je asi každý z Warner filmov (Medveď Yogi, Scooby Doo, Flintstonovci, Železný obor či Trinity), sú vítaným oživením. Jedny kecajú podľa očakávaní, druhých hľadáte pre zábavu.

Space Jam: Nová legenda

Hodnotiť herecký výkon LeBron Jamesa je náročné, odvádza taký ten štandard športovca vo filme, navyše aj tak je polovicu času digitálny či animovaný. Pomerne kvalitný je však dabing (film u nás v origináli nejde), čo je dobrá devíza pre film. LeBrona síce dabuje Martin Kaprálik (je tu s celou rodinou), ale do vedľajších rolí prišla kopa veľkých mien – Marcel Merčiak (dabuje komentátora), Dušan Cinkota, Jakub Kroner, Strapo a ďalší. Dabingu nemožno uprieť veľkú pestrosť a keďže sú tu desiatky postáv, bolo umenie ich dabovať.

Vo finále je Space Jam: Nová legenda hrano-digitálny miš-maš. Očakávaná premisa je jasná, ide k veľkému zápasu, popritom sa rieši vzťah otca so synom, ale pre dva prvky sa vyhupla nad priemer. Určite je pestrejšia a zábavnejšia ako kvantum béčkových animákov, čo máme aktuálne v kinách, hoci vám občas uletí hlava. A tie skvelé sekvencie Warner filmov a postáv si užijete dosýta a je len možno škoda, že ich nie je viac.

Space Jam: A New Legacy (USA, 2021, 115 min.)
Réžia: Malcolm D. Lee. Scenár: Juel Taylor, Tony Rettenmaier, Terence Nance, Keenan Coogler. Hrajú: LeBron James, Don Cheadle, Khris Davis, Sonequa Martin-Green, Cedric Joe ...

autor Michal Korec 18.7.2021