TICHÉ MIESTO: ČASŤ 2

TICHÉ MIESTO: ČASŤ 2

6.0

Vyše roka sme čakali na premiéru. Filmu, ktorému v marci 2020 preťala vstup do kín čerstvá pandémia. S Tichým miestom z roku 2018 americký herec a režisér John Krasinski predostrel novú hororovú definíciu. Spolu s manželkou Emily Blunt na plátne rozpútali neľútostný dystopický súboj jednej rodiny so zvukocitlivými príšerami. S umne navrhnutou premisou o boji pomocou posunkovej reči a načúvacej techniky.

Aktuálne pokračovanie začína koncom jednotky, no ešte v úvode nás do načrtnutého deja zasvätí „deň 1“ s bežným baseballovým popoludním rodičov a detí – ukážkou toho najtradičnejšieho amerického pokoja, aký si vieme predstaviť. Dvojica manželov túto miestnu profánnosť ale zvláda dôstojne. Syn hrá, otec prináša poživeň, matka s dcérou povzbudzujú... Predzvesť z Tichého miesta ich dolapí a pôsobivý útek pred mimozemšťanmi môže začať.

Pri sledovaní pokračovania Tichého miesta nutne porovnávame. Pedantné dlhé zábery pretína častejší strih, efektná akcia prekrýva emočné vypätie dominujúce v jednotke. Do deja sa zapája viac postáv, nadbytočne dosadený rodinný priateľ Emmett akoby suploval mužský protipól Evelyn (Emily Blunt), ktorej manžel v jednotke zahynul. Emmettova postava (Cillian Murphy) len znásobuje už zrejmý fakt o bolesti zo straty blízkej osoby, je len barličkou na komunikáciu medzi dospelými. Mimochodom, nezmyselne doslovnú komunikáciu, umocnenú navyše príliš servilnou Beltramovou hudbou. Jeho zlovestný dvojtón nesklame, no ostatné emocionálne zurčanie si mohol odpustiť.

Tiché miesto: časť 2

To, na čo stačil v jednotke hutný a mučivo výpovedný pohľad, sa teraz pohodlnejšie verbalizuje, hoci posunková reč stále výnimočne sympatickej Millicent Simmonds (Regan) naďalej zostáva hlavnou atrakciou filmu. Nemenej uhrančivo pôsobia sila a neľútostná pohotovosť perfektne vypiplaných kreatúr. No hranica citlivosti na zvuk poľavuje, nie vždy je nutné dodržať absolútne ticho a občasný nezávadný šepot mieru napätia znižuje.

Dočkáme sa skvelých záberov, keď musíme vnímať okolie prostredníctvom postavy Regan v absolútnom tichu (potrebná aj pauza v otravnom chrúmaní pukancov!). Do zvukového koloritu výborne zapadá klepotavé sondovanie nepriateľa a zintenzívňovanie ľudského dychu v uzavretom zvukotesnom priestore.

Tiché miesto: časť 2

Nosný hodnotový podiel majú ústredné postavy Evelyn, Regan a Marcusa. Bábätko trocha znásiľňuje urgentnosť našich obáv o ich osudy. Mieru sympatií síce už nezavršuje hlava rodiny v podobe hĺbavého Leeho (John Krasinski), no všetky atribúty zvyšnej silnej trojky fungujú bezchybne, Evelyn úsporne a funkčne pracuje s emóciami, Regan sa klasicky drzo a nebojácne dopĺňa s ustráchaným a citlivejším Marcusom (Noah Jupe), všetci hrajú svoje roly s nepoľavujúcim nasadením. Na to, že si spolu sami vystačili v Tichom mieste, poukazujú rušivé príbehové peripetie s viacerými postavami, okrem Emmetta akoby voľne nadhodenými na umelé rozpútanie dejových zvratov, no v podstate dosť nezáživných na celkové smerovanie príbehu. Ten sa neflexibilne vyvíja v zmysle putovania za určitým cieľom, neposkytuje možnosti vyobracať jednotlivé postavy v konkrétnych životných situáciách, aby sa charaktery hlbšie porozvíjali.

Tiché miesto: časť 2

Tiché miesto: Časť II opäť ponúka vizuálne atraktívnu postapo symbiózu nehynúcej prírody s postupne hrdzavejúcim zvyškom civilizácie. No samotné prežívanie kľúčových momentov sme už videli v predchádzajúcom filme (pieskom vysypané chodníčky, zábery bosých nôh zdôrazňujúcich nutnú obozretnosť, vybičované scény bezprostrednej blízkosti kreatúr).

Pokračovanie hororu Tiché miesto sa oproti jednotke s pedantne zobrazenými najmenšími detailmi obydlia Abbottovcov uspokojuje s letmo zoradenými pozostatkami normálneho života, viac sa tu dbá o splnenie zaumieneného zámeru v putovaní naprieč krajinou. Spomienkové miesta (most, lekáreň, sýpka, otcova pracovňa) nás v mysli vrátia do plnokrvných scén jednotky, no treba mať na zreteli hendikepujúci údel „pokračovania“, na ktoré sa síce dobre pozerá, dobre sa ho počúva, ale je jasné, že len poklonkuje žánrovej originalite prvého Tichého miesta.

A Quiet Place Part II (USA, 2020, 97 min.)
Réžia: John Krasinski. Scenár: John Krasinski, Scott Beck, Bryan Woods. Hrajú: Emily Blunt, Millicent Simmonds, Cillian Murphy, Noah Jupe, Djimon Hounsou, Okieriete Onaodowan, Scoot McNairy, Zachary Golinger, Blake DeLong, Gary Sundown...

autor Zuzana Ondrišová 10.6.2021
6.0
TICHÉ MIESTO: ČASŤ 2