V ZAJATÍ DÉMONOV 3: PRINÚTIL MA K TOMU DIABOL

7.0

Manželia Warrenovci opäť tíšia duše smrteľníkov, kde sa uhniezdili zlovestné entity. Do kín prišiel dlho očakávaný americký horor V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu diabol, tentoraz od režiséra Michaela Chavesa (Kliatba kvíliacej ženy). Scenáristicky sa na ňom podpísal David Leslie Johnson-McGoldrick (Aquaman, V zajatí démonov 2), stále pod námetovou taktovkou Jamesa Wana a bratov Hayesovcov. Takisto ako v predchádzajúcich prípadoch Perronovcov a Hodgsonovcov ide o skutočný príbeh Glatzelovcov, ktorým démon sprvu posadol chlapca Davida.

Postavy duchobijcov Eda a Lorraine Warrenovcov, opäť v podaní Patricka Wilsona a Very Farmigy, držia hororový príbeh na správnej investigatívnej úrovni - najmä vďaka Lorraininým víziám a Edovom silnom a precítenom vymietačstve. Tentokrát nezavítajú do pomerne chudobnej rodiny s priehrštím detí, film diváka vovádza priamo do exorcistickej búrky voči démonovi usadenom v malom chlapčati z útlej rodiny. Scéna trochu pripomína spuchnutú peniacu Regan z Friedkinovho Exorcistu, keď démon presedláva na inú obeť. Našťastie tá nevyskakuje z okna ako boxerský kňaz Karras a v novonadobudnutom Arneho tele sa začínajú striedavé epizódy posadnutosti.

Filmu chýba citlivejšie režisérske vedenie, Wanove dynamické príbehy so silným rodinným cítením Chavez nahrádza neustále pulzujúcou hrôzou. Radšej drží divákovu pozornosť podmanivým vizuálom čiastkových strašidelných momentov, než by sa odhodlal ponoriť sa hlbšie do psychiky a spolunažívania postáv.

McGoldrickov scenár chladne servíruje čistú investigatívu. V zajatí démonov 3 je takisto ako predchádzajúce filmy dobovo zasadený do minulosti, tentoraz do roku 1981. Veľmi málo priestoru dostáva dobová atmosféra, príliš obohrane, vzhľadom na jednotku aj dvojku, sa k slovu hlási niekdajší hit Call me od Blondie, aby lepšie naladil diváka na rané osemdesiatky.

V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu diabol

Príbeh, kde sa súbežne na viacerých miestach napĺňa kliatba, vyšetrujú polícia i Warrenovci. Každá strana svojimi metódami. No obe vychádzajú z konkrétneho predmetu rituálneho totemu užívaného pri okultných seansách. Okolnosti ich realizácie však nie sú hlbšie rozanalyzované, na publikum prúdi len nepretržitá smršť jej dôsledkov. Úvodné predstavenie rodiny zasiahnutej synovou posadnutosťou vystrieda jej čiastková odnož v podobe dcéry Debbie (Sarah Catherine Hook) a priateľa Arneho (Ruairi O'Connor), ktorého súdia za vraždu. Smutno sa tak premrhal potenciál Debbieho brata Davida (Julian Hilliard) a príbeh ho len sporadicky pripustí k občasnému hlesnutiu.

Pokiaľ sa ale vzdáme požadovaného Wanovho rukopisu a uspokojíme sa len s jeho producentským prístreším, dokáže si nás podmaniť aj Michael Chaves. Od Kliatby kvíliacej ženy sa kvalitatívne vyšvihol a s každým záberom odhaľuje všemožnú kreativitu udržať divákovu pozornosť. Dôstojne mu vypomáha kamera Michaela Burgessa predovšetkým zlovestným podhľadovým snímaním postáv či ich bezvýchodiskovým obnažovaním pôdorysom.

Stále však cítime snahu o dokonalo vybičované zábery bez ohľadu na ich funkciu posúvať dej dopredu. Takisto situačne vypomáha Wanov dvorný hudobný skladateľ a „príležitostný démon“ Joseph Bishara. Nechýbajú jeho desivé monotónne chóry, duniace tóny opäť dominujú a zopárkrát v kine skoro ohluchneme vďaka nevyhnutnej hororovej poistke menom jump scare.

Kvôli spomínanej plytkej psychológií postáv sa nám nedarí dostatočne stotožniť ani s ústredným posadnutým Arniem a jeho obetavo-pragmatickou frajerkou Debbie. Občas zahreje až prepálene prepnutý majiteľ psieho útulku Bruno (Ronnie Gene Blevins) či záhadný dôchodcovský kňaz Kastner (John Noble). Ich šťavnaté prejavy spolu s psychologicky pevne zakorenenými Warrenovcami počas odhaľovania kliatby podchvíľou chlácholia fanúšika conjuringového univerza.

Predstava pozrieť si V zajatí démonov 3: Prinútil ma k tomu diabol mimo kinosálu je nemysliteľná. Výborne načasované post-pandemické otvorenie kín umožňuje divákovi naplno si opätovne vychutnať všetky audio i video nuansy, ktoré kinosála ponúka. V The Conjuring 3 nechýbajú tradičné dobové odkazy na reálnosť tohto prípadu viacnásobného posadnutia. Prepracované démonické rekvizity ohromujú svojou neotrasiteľnou minulosťou, dokonca sa Chavesovi podarilo ustáť aj typickú neznášanlivosť v opodstatnenosti dôkazov policajného a špiritistického sveta.

S trochou naivity v závere a s trochou šťastných náhod v scenári ale režisér odviedol remeselne zručnú prácu. S kvalitným hereckým obsadením, dostatočne vynaliezavým strašením, úderným Lorraininým prevteľovaním a hlavne neustále prítomným napätím, ktoré však niekedy samoúčelne toporia formálne barličky na úkor záživnosti príbehového deja.

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (USA / UK, 2021, 112 min.)
Réžia: Michael Chaves. Scenár: David Leslie Johnson-McGoldrick. Hrajú: Patrick Wilson, Vera Farmiga, Ruairi O'Connor, Sarah Catherine Hook, Julian Hilliard, John Noble, Eugenie Bondurant, Shannon Kook, Ronnie Gene Blevins, Keith Arthur Bolden...

autor Zuzana Ondrišová 6.6.2021
7.0
+ správna investigatívna úroveň